درج عنوان غیرتراریخته تنها برای جلب مشتری بیشتر است

مدیر گروه مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه گفت:یکی از حقوق مصرف کنندگان اطلاع از تراریخته بودن یا نبودن محصولی که قرار است خریداری کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛  محمود خرمی‌وفا مدیر گروه مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: واقعیت این است که با وجود تحقیقات زیادی که تاکنون در زمینه مصرف محصولات تراریخته انجام شده، اما هنوز نمی‌توان در خصوص اینکه آیا می‌توان محصولات تراریخته را با خیال راحت مصرف کرد، یا نه با قطعیت اظهارنظر کرد.

او تاکید کرد: هنوز هیچ تحقیق علمی پاسخ قاطعی به این پرسش‌ها نداده، لذا درست نمی‌دانیم که مصرف این نوع محصولات آسیبی را متوجه سلامت افراد خواهد کرد، یا نه.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به اختلاف قیمت محصولات تراریخته در مقایسه با سایر محصولات، گفت: پایین بودن قیمت این نوع محصولات سبب شده تا کارخانه‌های فرآوری به ویژه فرآوری روغن اقبال بیشتری برای خرید و فرآوری محصولات تراریخته داشته باشند، چون در این صورت قیمت تمام شده محصول پایین‌تر بوده و قطعا بازار فروش بیشتری هم خواهد داشت.

او با اشاره به  عنوان محصول تراریخته  روی روغن‌های خوراکی  گفت: شاید این موضوع به این دلیل است که بیشترین کار برای تولید محصولات تراریخته روی محصولاتی مثل ذرت، سویا، کلزا (کانولا) صورت گرفته است.

خرمی وفا در ادامه با اشاره به ملزم بودن تولیدکنندگان به ذکر عنوان تراریخته روی محصولات تولیدی خود، گفت: یکی از حقوق مصرف کنندگان این است که از تراریخته بودن یا نبودن محصولی که قرار است خریداری کنند مطلع باشند، لذا تولیدکنندگان موظف به درج عنوان تراریخته هستند.

خرمی وفا در ادامه با انتقاد از درج عنوان "غیرتراریخته" روی برخی محصولات، گفت: درج این عنوان به هیچ عنوان علمی نیست و تنها برای جلب مشتری بیشتر است.
انتهای  پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی کرمی
۱۹:۴۸ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
مایه حیرت است کسی که خود را استاد دانشگاه می نامد درج واژه غیر تراریخته را غیر علمی بخواند و در جریان نباشد که در آمریکا و کشورهای اروپایی که قطعا از نظر ایشان پیشرفته هستند بروی محصولات غیر تراریخته واژهNON GMO یا Free GMO درج می شود حتما از نظر ایشان کار آنها هم غیر علمی است؟ بد نیست فقط این واژه را در گوگل جستجو کنید و صدها محصول غذایی با برچسب غیر تراریخته فوق ببینید توصیه می کنیم قبل از هر ادعایی کمی بررسی کنیم.
آخرین اخبار