بندخاکی کال الحد منطقه پل ابریشم شهرستان میامی سرریز شد

بدنبال بارندگی‌های چند روز گذشته، بند خاکی کال الحد منطقه (پل ابریشم) این شهرستان تکمیل و سرریز شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، محمد علی رضایی رئیس اداره منابع طبیعی و ابخیزداری شهرستان میامی با اشاره به سریز شدن بند خاکی کال الحد منطقه (پل ابریشم) شهرستان میامی گفت: گنجایش این بند خاکی ۹۰ هزار متر مکعب است که ظرفیت آن در اثر بارندگی‌های بهاری تکمیل شده است.

او افزود: تقویت آب‌های زیر زمینی، مهار سیلاب‌های فصلی و جلوگیری از فرسایش خاک هدف ساخت این بند محسوب می‌شود.

رضایی ادامه داد: کشاورزان و دامداران روستا‌های پل ابریشم (محمدآباد و حسین آباد و چاه شیرین) از منابع آبی آن بهره مند می‌شوند، ضمن این که وجود چنین مخازن آبی در آب و هوای منطقه نیز تاثیر مطلوبی دارد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان میامی بیان کرد: بند خاکی کال الحد در منطقه پل ابریشم با ارتفاع مفید ۸۰/۹ متر ۹۰ هزار متر مکعب حجم مخزن، ۴۵۰ متر مکعب حجم سنگ ملات، ۲۲۰۰۰ متر مکعب حجم عملیات خاکی طراحی شده است.

او تصریح کرد: مردم منطقه پل ابریشم برای امنیت بیشتر از نزدیک شدن به حاشیه بند خودداری کرده و هشدار‌های ایمنی را رعایت کنند.

رضایی ابراز داشت: بارش‌های شدید در شهرستان بویژه در منطقه پل ابریشم سبب آبگیری بند خاکی فوق الذکروافزایش آب سفره‌های زیر زمینی و تقویت چاه‌های کشاورزی پائین دست می‌شود.

بند‌های خاکی می‌تواند حجم وسیعی از رسوبات ناشی از شستن خاک با باران را در خود نگه دارد و منبع خوبی برای تامین خاک مناسب کشاورزی در باغ ها، گلخانه‌ها و اراضی کشاورزی و جلو گیری از خسارت در پائین دست شود.

عملیات اجرایی این طرح در سال ۱۳۹۷ آغاز شد و حوضه آبریز آن مساحتی بیش از ۶۵۰ هکتار است.

عملیات آبخیزداری شامل اقدامات بیولوژیکی و بیومکانیکی است که اجرای آن‌ها مانع از رسوب و فرسایش خاک می‌شود و این مهم در حفاظت از خاک، افزایش منابع آب‌های زیرزمینی و توسعه بستر‌های اقتصادی و اجتماعی بسیار اثرگذار است.

مساحت اراضی ملی شهرستان میامی ۸۳۰هزار هکتار است.

شهرستان میامی دارای ۲ بخش مرکزی و کالپوش و حدود ۴٠ هزار تن جمعیت در شرق استان سمنان قرار دارد.

انتهای پیام / م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار