در فرآیند آموزش باید آموختن مهارت تقدم داشته باشد

مدیرکل اداره آموزش فنی و حرفه ای خوزستان گفت: به طراحی مدل مهارت آموزی فکر می کنم که در آن "انجام دادن" بر "آموختن چگونه انجام دادن " تقدم داشته باشد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، عبدالنبی سواعدی مدیرکل اداره آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان گفت: در روش‌های متداول آموزش و پرورش به آموختن چگونگی انجام دادن کار‌ها توجه می‌شود و آموزش دهندگان روش ها، تکنیک ها، علوم و فنون مختلف انجام دادن کار‌ها و توالی و ترتیب اقدام را به فراگیران آموزش می‌دهند.

او افزود: دوره‌های آموزشی با محتوای مختلف طراحی می‌شوند و زمان‌های زیادی برای برنامه ریزی، ایجاد زیر ساخت‌های لازم و اجرای دوره‌ها صرف می‌شود، اگرچه فراگیران مهارت‌ها و شایستگی‌های فراوانی را در این دوره‌ها کسب می‌کنند، اما در عمل و انجام دادن کار‌ها بخش عمده‌ای از مهارت‌های کسب شده مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

سواعدی بیان داشت: همچنین بر اثر افزونی مطالب آموزشی بخش قابل توجهی از محتوا‌ها و مهارت‌ها ناقص دریافت می‌شوند و یا بعد از مدتی فراموش می‌شوند و بخشی هم تاریخ مصرف آن‌ها تمام می‌شود، این درحالی است که در عصر حاضر وجود تکنولوژی دسترسی سریع به اطلاعات و محتوای آموزشی کوتاه و کاربردی زمینه را برای طراحی مدل آموزشی جدید فراهم نموده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: قبل از این مدلی تحت عنوان " یادگیری و یاددهی الکترونیکی مبتنی بر ریز محتوا‌ها (Microcontents) " را طراحی و در حال اجرای آن هستیم. اینک به این فکر می‌کنیم که مدلی را برای یادگیری مهارت طراحی کنیم که در آن انجام دادن کار اولویت داده شود سپس مهارت ها، دانش و فن انجام دادن آنرا بیاموزیم.

مدیرکل اداره آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان ادامه داد: در این مدل مهارت آموزی یادگیری بر اساس کشف نارسائی‌ها صورت می‌گیرد. شخص یا گروهی که می‌خواهند کاری را انجام دهند (محصولی یا خدمتی) را تولید و ارائه نمایند، الزامات و نیازمندی‌های انجام دادن این کار را شناسایی نموده هر آنچه را ندارند فرا می‌گیرند.

او اذعان داشت: این روش دانش و مهارتی که فرا گرفته می‌شود کاربردی، تکمیل کننده و ماندگار خواهد بود. اثر بخشی این آموزش بسیار بالا است و از هدر رفت زمان، امکانات و سرمایه جلوگیری می‌شود. ابتدا این مدل مهارت آموزی را مهارت آموزی محصول محور نامگذاری کردیم و هدف این است شخص یا گروهی محصول یا خدمتی را برای انجام دادن انتخاب کنند براساس بررسی نارسائی‌ها و کاستی‌ها برای تولید محتوای مهارت آموزی تعیین می‌شود، یعنی افراد چیزی را فرا می‌گیرند که برای انجام دادن به آن نیازمند هستند.

عبدالنبی سواعدی در پایان اظهار کرد: منتظر پیشنهادات و نظر صاحب نظران برای تکمیل و طراحی هستیم.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار