کشت گندم در ۶ میلیون هکتار از زمین‌های کشور

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال سطح کشت گندم در زمین‌های کشاورزی کشور حدود ۶ میلیون هکتار است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز،اسفندیاری‌پور مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی در بازدید از مزارع نمونه گندم شهرستان‌های سراب و بستان آباد گفت: امسال سطح کشت گندم در زمین‌های کشاورزی کشور حدود ۶ میلیون هکتار است.

 اسفندیاری‌پور افزود: پیش‌بینی می‌شود میزان تولید این محصول راهبردی در کشور امسال به حدود ۱۴ میلیون تن برسد.

او گفت: حدود ۲ میلیون هکتار از مزارع گندم کشور به صورت آبی و ۴ میلیون هکتار به صورت دیم کشت شده است و می‌توان گفت که دو سوم سطح کشت گندم کشور با آب باران آبیاری می‌شود.

مشاور وزیر جهادکشاورزی گفت: امسال بیش از ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان خریداری و به سیلو‌ها و مراکز خرید دولتی تحویل شود.

اسفندیاری‌پور افزایش میزان بارش، تأمین بذر‌های اصلاح شده، کود و سموم به اندازه کافی، مبارزه با بیماری‌ها و استفاده از روش‌های نوین آبیاری را از شاخص‌های افزایش برداشت گندم در سال زراعی ۹۹ اعلام کرد.

او ارزش اقتصادی این محصول راهبردی را در کشور ۳۵ هزار میلیارد تومان دانست و گفت: اگر ارزش اقتصادی جو و کلزا را که همزمان با گندم برداشت می‌شوند به آن اضافه کنیم این میزان به ۴۵ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

مشاور وزیر و مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه قیمت تضمینی هر کیلو گندم نان برای سال جاری ۲۵ هزار ریال و هر کیلو گندم دوروم ۲۶ هزار ریال تعیین شده است، گفت: گندم تولیدی کشور به صورت تضمینی و تا ۴ درصد افت از کشاورزان خریداری می‌شود.

او متوسط مصرف سرانه گندم برای نان هر ایرانی را حدود ۱۱۰ کیلوگرم دانست و افزود: متوسط مصرف سرانه گندم کشور ۱۶۵ کیلوگرم و متوسط مصرف سرانه گندم برای صنف و صنعت حدود ۱۳۰ کیلوگرم است.

اسفندیاری پور افزود: برنامه خرید تضمینی گندم مازاد بر مصرف کشاورزان استان آذربایجان شرقی در سال زراعی جاری ۴۹۶ هزار و ۸۴۱ تن است و براساس برآورد‌های میدانی پیش بینی می‌شود ۵۶۲ هزار تن گندم به صورت تضمینی از گندم کاران استان خریداری شود.

او فعال شدن کمیته فنی خرید گندم را در استان برای تسهیل خرید گندم و پرداخت به موقع مبالغ به کشاورزان خواستار شد.

سالانه از ۴۳۰ هزار هکتار اراضی دیم و آبی آذربایجان شرقی حدود ۸۰۰ هزار تن گندم برداشت می‌شود.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.