تاثیر مخرب شیوع کرونا بر اقتصاد جهان؛

شاخص تجارت جهانی به کمترین میزان خود رسید

سازمان تجارت جهانی اعلام کرد شاخص تجارت کالای این سازمان از زمان تشکیل آن به پایین‌ترین سطح رسیده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، سازمان تجارت جهانی امروز اعلام کرد شاخص تجارت کالای این سازمان از زمان تشکیل آن به پایین‌ترین سطح رسیده است و این نشان می‌دهد که تجارت جهانی به احتمال زیاد در نیمه نخست سال ۲۰۲۰ به دلیل همه‌گیری کرونا در سراسر جهان با کاهش «شدیدی» روبه‌رو خواهد بود.

سازمان تجارت جهانی که در ژنو مستقر است در این خصوص گفت: این شاخص که در ژوئیه ۲۰۱۶ راه اندازی شد از ۹۵.۵ در ماه فوریه به ۸۷.۶ سقوط کرده است. عدد پایین صد نشان از آن است که تجارت زیر روند میان مدت دارد صورت می‌گیرد. در بیانیه سازمان تجارت جهانی آمده است مطالعه فعلی «مراحل ابتدایی شیوع کرونا را پوشش می‌دهد و هنوز هیچ نشانه‌ای از سقوط تجارت در آن نیست.»

با این حال، حتی پیش از همه‌گیری کرونا، این روند به دلیل جنگ تجاری میان آمریکا و چین و همچنین کم شدن رشد اقتصادی در سراسر جهان کند شده بود.

ماه گذشته سازمان تجارت جهانی تخمین زده بود تجارت کالا‌های جهانی بسته به مدت زمان شیوع بیماری کرونا و کارایی پاسخ‌ کشور‌ها به آن ممکن است ۱۳ تا ۳۲ درصد کاهش یابد. در بیانیه اخیر این سازمان آمده است شاخص‌های جدید با این پیش‌بینی هماهنگ به نظر می‌رسد.

چشم‌انداز شاخص تجاری این سازمان ترکیبی از داده‌های مربوط به سفارشات صادراتی در بررسی‌های تجاری، حمل و نقل هوایی، حمل کانتینری در دریا، تولید خودرو و فروش و تجارت قطعات الکترونیک و مواد کشاورزی به ویژه چوب است.

ویروس کرونا که از اواخر ماه دسامبر سال گذشته میلادی در شهر ووهان چین شیوع یافت تا به امروز بیش از پنج میلیون نفر را در سراسر جهان مبتلا کرده و بیش از ۳۲۵ هزار نفر را به کام مرگ کشانده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار