ایران در خطر پیری جمعیت

دبیر مجمع فعالان عرصه جمعیت استان همدان گفت: اگر به لزوم توجه به فرزندآوری اهمیت داده نشود پیرترین کشور غرب آسیا خواهیم شد.

ایران در خط پیری جمعیتبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ حجت‌الاسلام میلاد صالحی دبیر مجمع فعالان عرصه جمعیت استان همدان در نشست هم‌اندیشی مبلغین دینی عرصه جمعیت در همدان با تاکید بر لزوم فرزندآوری و افزایش جمعیت گفت: اگر بخواهیم با رویه موجود پیش رویم ایران سال ۱۴۳۰ پیرترین کشور غرب آسیا خواهد شد.

او با بیان اینکه شهریورماه سال ۹۸ مجمع فعالان عرصه جمعیت به ثبت رسید، گفت:  بعد از شکل‌گیری ساختار آن، لازم بود مجامع استانی نیز فعالیت کنند.

دبیر مجمع فعالان عرصه جمعیت استان همدان با بیان اینکه همدان دومین استانی بود که مجمع استانی فعالان عرصه جمعیت را تشکیل داد، گفت: طی یک سال اخیر برنامه‌هایی مختلفی در زیرمجموعه این مجمع برگزار شده است.

 صالحی به تشکیل جلسات شبکه‌سازی در استان اشاره کرد و افزود: بیش از ۳۰ جلسه با حضور نماینده، ولی فقیه، معاونت امور بانوان در استانداری و نهاد‌های حاکمیتی تشکیل شده است.

او با اشاره به اینکه سه ضلع حاکمیتی، نخبگانی و عموم مردم را در شبکه‌سازی دخیل کرده‌ایم، گفت: راه‌اندازی نمایشگاه مفهومی جمعیت در موکب سردار همدانی با عنوان همایش «نسل حسینی» اولین اقدام بود.

صالحی چالش فرزندآوری در نمایشگاه کودک و نوجوان را از سایر فعالیت‌ها عنوان کرد و افزود: این اقدام پیش‌زمینه تولید مستند اجتماعی جمعیت شد که  بخشی از آن در تهران در حال ضبط  است و برخی شبکه‌ها پیشنهاد پخش آن را مطرح کرده‌اند.

دبیر مجمع فعالان عرصه جمعیت استان همدان با اشاره به اینکه دو کتاب در استان همدان با موضوع جمعیت چاپ، نشر و تحقیق شده است، گفت: کتاب «هفت‌خوان خیالی» در باب معیشت و تربیت و کتاب «آرزو‌های کودک» در عرصه کودک به زبان کودکانه منتشر شده است.

او با اشاره به اینکه کتاب اول در همدان چاپ و دیروز به مناسبت جمعیت در قم رونمایی شد افزود: تصویرگری کتاب دوم نیز ۶ ماه طول کشید، چون با نگاه‌های تیزبینانه و دقیق تهیه شده است.

صالحی با بیان اینکه این کتاب در همدان تدوین و امروز رونمایی شد، گفت: تشکیل باشگاه مادران مهرپرور در همدان نیز تشکیل شده است.

دبیر مجمع فعالان عرصه جمعیت استان همدان گفت: این باشگاه شامل مادرانی است که ۳۵ سال سن و سه فرزند دارند که بعد از عضوگیری در باشگاه از خدمات آن در بخش‌های فرهنگی، اجتماعی، اردویی و ورزشی بهره‌مند می‌شوند.

توزیع ۱۰۰ بسته غذایی بین خانواده‌های پرجمعیت

او با بیان اینکه به دلیل شیوع بیماری کرونا بیش از ۱۰۰ بسته معیشتی بین «مادران مهرپرور» نیازمند اهدا شد، بیان کرد: باشگاه «شکوه مادری» که شامل مادران با حداکثر ۴۰ سال و حداقل چهار فرزند است که اعضای این دو باشگاه تقریبا ۳۰۰ نفر هستند.

صالحی با اشاره به طراحی و ساخت بازی خانوادگی با رویکرد خانواده و بهداشت در قالب برنامه‌های فضای مجازی عنوان کرد: برگزاری چالش عکس کودکی در فضای مجازی و کارگاه تبیین فرزندآوری با حضور دبیران آموزش و پرورش را از دیگر برنامه‌های مجمع بوده است.

دبیر مجمع فعالان عرصه جمعیت استان همدان با بیان اینکه جمعیت یکی از موضوعات راهبردی، امنیت‌آفرین و کارآفرین هر کشوری است افزود: بر اساس بند یک اصل ۱۹۰ قانون اساسی ابلاغیه مقام معظم رهبری در خصوص سیاست‌های کلی جمعیت، ایشان دست به ابتکار عمل و ابلاغ سیاست جمعیتی زده‌اند و این موضوع باید مورد توجه باشد.

او با بیان اینکه سیاست افزایش جمعیت شامل ۱۴ بند است، گفت:  مهمترین آن‌ها شامل افزایش نرخ باروری، رفع موانع ازدواج، تسهیل تشکیل خانواده، حمایت از زوج‌های جوان، کاهش سن ازدواج، حمایت از مادرات در بارداری و زایمان و شیردهی و تشویق ایرانیان خارج از کشور برای حضور و سرمایه‌گذاری در داخل کشور است.

صالحی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در ۱۹ سخنرانی به موضوع جمعیت اشاره کرده‌اند که دو مورد از سخنرانی‌ها امسال بوده است گفت: هدف‌گذاری کاهش جمعیت از سال ۶۸ تا سال ۹۰ بود که در این مدت باید نرخ باروری از ۶.۷ فرزند به ۴ فرزند برسد، اما این رویداد مهم تنها ظرف سه سال محقق شد.

دبیر مجمع فعالان عرصه جمعیت استان همدان با اشاره به اینکه امیدوارم این قانون متوقف شود، گفت:  اکنون سطح جانشینی جمعیت را که دوفرزندی است نیز رد کردیم و متوسط فرزندآوری ۱.۸ فرزند است.

او افزود: نرخ جایگزینی ۲.۱ است که باید به آن رسید.

صالحی با تاکید به اینکه اگر بخواهیم با رویه موجود پیش رویم ایران سال ۱۴۳۰ پیرترین کشور غرب آسیا خواهد شد بیان کرد: بعضی در موضع حمایت از جمعیت، بحث پنجره جمعیتی را پیش می‌کشند، پنجره‌ای که ۷۰ درصد جمعیت از سن ۱۵ تا ۶۴ سال که سن تولید، فعالیت و کار است را شامل می‌شود.

دبیر مجمع فعالان عرصه جمعیت استان همدان با بیان اینکه کشور ایران از سال ۸۶ وارد پنجره جمعیتی شده که بهترین زمان برای اصلاح ساختار فعالیت کشور خواهد بود و باید از آن بهره برد گفت: اگر به این موضوع توجه نشود و از جمعیت جوان کشور نیز غفلت کنیم، جمعیت ایران تبدیل به جامعه سالمند خواهد شد.

او  با اشاره به اینکه پنجره جمعیتی ایران تا سال ۱۴۱۵ باز است و بعد از آن بسته خواهد شد خاطرنشان کرد:در حال حاضر طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی همدان جمعیت همدان یک‌میلیون و ۷۵۰ هزار نفر است که ۵۴ درصد این جمعیت سن بالای ۳۰ سال دارند و این می‌تواند هشداری برای استان باشد.

صالحی گفت: در سطح کشور ۲۵ میلیون و ۶۰۰ هزار خانواده وجود دارد که متوسط هر خانواده ۳.۲۳ نفر هستند و و این نرخ حتی چهار نفره هم نیست تا نرخ جایگزینی ما تثبیت باشد.

منبع: فارس

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۰۰:۲۵ ۲۳ خرداد ۱۳۹۹
باید مشکل گرانی حل شود وگرنه وضع بدتر خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۰۳ خرداد ۱۳۹۹
متاسفانه مسوولین غافلند