باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

کرونا، عامل اصلی انباشته شدن خرما در سردخانه ها؟!

این روز‌ها از ویروس کرونا به عنوان عامل خیلی از مشکلات در جهان نام برده می‌شود و حالا ظاهرا این ویروس به سردخانه‌های نگهداری خرما هم نفوذ کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان، بلاتکلیفی ۳۵۰۰ تن خرما در سردخانه‌های استان هرمزگان، این موضوعی بود که هفته گذشته به تیتر بسیاری از خبرگزاری‌های استان و سوژه‌ای داغ در فضای مجازی تبدیل شد.

در این خبر، نایب رئیس انجمن خرمای استان هرمزگان اعلام کرده بود که مشکلاتی نظیر دسترسی نداشتن به بانک اطلاعاتی دقیق در خصوص میزان خرمای ذخیره شده، خرید خرما از استان‌های دیگر، بسته شدن مرز‌ها با توجه به شیوع ویروس کرونا، نداشتن شیوه نامه‌ای خاص و استاندارد در فرآیند نرخ گذاری خرما، وجود برخی شرایط سخت گیرانه در صدور مجوز عرضه در بازار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای در دوران شیوع ویروس کرونا باعث ماندن خرما در سردخانه‌های استان شده است.

سجاد دهقانی گفت: الزام دستگاه‌های دولتی در خرید خرما و تشویق کارمندان به سمت مصرف خرما و همچنین ساده سازی فرآیند واردات در مقابل صادرات خرما و ایجاد کنسرسیوم خرما در استان وضعیت کنونی این محصول را سامان می‌دهد که امید است بتوانیم با همکاری و مساعدت مسئولان وضعیت فروش محصول خرما را در استان ساماندهی کنیم.

پس از اظهارات نایب رئیس انجمن خرمای استان هرمزگان، این موضوع را به صورت دقیق‌تر مورد بررسی قرار دادیم.

در همین زمینه ابتدا با رئیس انجمن ملی خرمای هرمزگان گفت و گو کردیم.

شیوع کرونا باعث کاهش تقاضا شده است

حسن عباس پور در گفت و گو با خبرنگار  ما با تایید خبر انباشته شدن خرما در سردخانه‌های استان، میزان خرمای موجود در سردخانه‌ها را بیش از ۴ هزار تن اعلام کرد.

کرونا، عامل اصلی انباشته شدن خرما در سردخانه ها؟!

او گفت: حدود ۲۱۰۰ تن از این خرما‌ها به صورت خوشه‌ای و حدود ۲ هزار تن دیگر هم به صورت بسته بندی کارتنی در سردخانه‌های حاجی آباد و رودان بلاتکیلف مانده است.

عباس پور، کاهش تقاضا به دلیل شیوع ویروس کرونا را مهمترین دلیل انباشت خرما در سردخانه‌های استان عنوان کرد.

جلوگیری از صادرات دلیل انباشت خرما در سردخانه‌ها است

مسئول کمیته تولید انجمن خرمای کشور هم در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان، گفت: جلوگیری از صادرات خرما در ماه رمضان سال گذشته یکی از دلایل اصلی انباشت خرما در سردخانه‌های کشور است.

عنایت الله وکیلی پور با بیان اینکه سالیانه حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد خرمای تولیدی کشور صادر می‌شود، افزود: جلوگیری از صادرات خرما به بهانه تنطیم بازار داخلی باعث انباشت خرما در سردخانه‌ها می‌شود.

او با اشاره به اینکه با برنامه ریزی بهتر می‌شود هم صادرات انجام داد و هم اینکه عرضه خرما با قیمت مناسب در بازار داخلی صورت گیرد، گفت: حمایت از صادرکنندگان از سوی دولت می‌تواند راهکار مناسبی برای حل مشکلات بازار خرما باشد.

مسئول کمیته تولید انجمن خرمای کشور با بیان اینکه اکنون در سردخانه‌های سطح کشور خرما‌های زیادی انباشت شده و بلاتکلیف باقی مانده است، افزود: به دلیل حضور واسطه‌ها قیمت خرما در بازار بسیار گران است و به طور میانگین با قیمت هر کیلو حدود ۲۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.

وکیلی پور گفت: حدود ۱۷۰۰ تن خرمای مضافتی خوشه‌ای اکنون در سردخانه‌های شهرستان حاجی آباد بلاتکلیف باقی مانده است و با توجه به اینکه این خرما‌ها هیچ گونه بسته بندی هم ندارند، در شرایط فعلی و با توجه به شیوع ویروس کرونا امکان عرضه این خرما‌ها به صورت فله‌ای در بازار هم وجود ندارد.

کرونا، عامل اصلی انباشته شدن خرما در سردخانه ها؟!

او افزود: در سال‌های گذشته این خرما‌ها در ایام عید نوروز با توجه به ورود گردشگر به استان و در ایام ماه مبارک رمضان به فروش می‌رفت، اما امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا تقاضایی برای خرید این نوع خرما وجود ندارد.

مسئول کمیته تولید انجمن خرمای کشور گفت: خرما‌های خوشه‌ای توسط تجار بخش خصوصی خریداری و در سردخانه‌ها ذخیره سازی شده است.

وکیلی پور افزود: حدود ۲۴۰۰ تن خرمای خاصویی، کریته، مرداسنگ و مضافتی هم به صورت بسته بندی در سردخانه‌های حاجی آباد و رودان انباشت شده که به دلیل عدم وجود تقاضا در بازار عرضه نمی‌شود و با توجه به بسته بودن مرز‌ها به دلیل شیوع کرونا امکان صادرات هم وجود ندارد.

تولید کننده با فروش خوشه‌ای زودتر به پول می‌رسد

هوشنگ بکتاش یکی از تولیدکنندگان خرما در شهرستان حاجی آباد هم در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: نخلداران این شهرستان همه ساله بخش زیادی از خرمای مضافتی خود را به صورت خوشه‌ای و نیمه رَس (کُنگ) به خریداران می‌فروشند.

کرونا، عامل اصلی انباشته شدن خرما در سردخانه ها؟!

بکتاش افزود: اکثر نخل داران با توجه به اینکه فروش خرمای رسیده مضافتی و بسته بندی آن مشکل است، ترجیح می‌دهند که محصول خود را با قیمت پایین‌تر و به صورت نارس به فروش برسانند.

این تولید کننده خرما افزود: این روش فروش با توجه به بازار پسندی خاصی که دارد باعث می‌شود تا تولید کننده خرما زودتر به پول دست پیدا کند و به دنبال فروش بسته بندی هم نرود.

بکتاش گفت: روش فروش خرما به صورت خوشه‌ای البته از لحاظ بهداشتی شرایط مناسبی ندارد و به همین دلیل در شرایط فعلی که با شیوع ویروس کرونا مواجه هستیم امکان فروش این نوع خرما در بازار به دلیل امکان آلوده بودن وجود ندارد.

با تمام مطالبی که در این گزارش گفته شد به نظر می‌رسد که شیوع ویروس کرونا تنها یکی از دلایل انباشت خرما در سردخانه‌ها باشد و دلایل مهم دیگری همچون نبود برنامه ریزی مناسب برای صادرات، نبود کارخانه‌های بسته بندی و فرآوری، فروش خوشه‌ای و غیر بهداشتی و البته حضور دلالان در بازار، باعث شده تا این روز‌ها شیرینی خرما به کام همه تلخ شود.

گزارش از پرویز بلوچیان رضوان

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.