انتقاد نشریه معتبر پزشکی از ترامپ

نشریه پزشکی لنست (Lancet) از رئیس جمهور آمریکا به علت اظهاراتش در نامه تهدیدآمیز مبنی بر قطع کمک‌ها به سازمان جهانی بهداشت انتقاد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نشریه پزشکی لنست (Lancet) از دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به علت اظهارات کاملا نادرستی که در نامه تهدیدآمیزش مبنی بر قطع کمک‌های واشنگتن به سازمان جهانی بهداشت مطرح کرده بود، انتقاد کرد.

نشریه پزشکی لنست با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد ادعای ترامپ مبنی بر این که این نشریه در دسامبر ۲۰۱۹ یا پیشتر از آن گزارش‌هایی درباره شیوع بیماری کرونا در ووهان چین منتشر کرده، نادرست است.

نشریه لنست با انتشار بیانیه‌ای در توئیتر اعلام کرد: «این اظهارات کاملا نادرست است. لنست در دسامبر ۲۰۱۹ هیچ گزارشی که در آن به یک ویروس یا شیوع آن در ووهان یا جای دیگری از چین اشاره کرده باشد، منتشر نکرده است.»

بیانیه لنست واکنشی به نامه ۱۸ ماه می‌ دونالد ترامپ خطاب به تدروس آدهانوم، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت است.

ترامپ در این نامه که شامگاه دوشنبه انتشار یافت، نوشته بود سازمان جهانی بهداشت «به طور مستمر گزارش‌های معتبر مبنی بر شیوع ویروس (کرونا) در ووهان در اوایل ماه دسامبر ۲۰۱۹ و یا حتی پیش از آن را نادیده گرفته بود و گزارش‌های نشریه پزشکی لنست نیز از جمله این گزارش‌ها بوده است.»

ترامپ در نامه به مدیر کل سازمان جهانی بهداشت تهدید کرده بود اگر این سازمان ظرف ۳۰ روز آینده اصلاح چشمگیری در رویه‌هایش انجام ندهد، آمریکا علاوه بر قطع کمک‌های خود به سازمان جهانی بهداشت از این سازمان نیز خارج خواهد شد.

لنست اعلام کرد این مجله اولین بار در ۲۴ ژانویه گزارش‌هایی را در خصوص ویروس کرونا منتشر کرد که در یکی از آن‌ها به شناسایی ۴۱ فرد مبتلا به کووید-۱۹ در ووهان اشاره شده بود.

گزارش دیگری نیز در همین تاریخ منتشر شد که به بررسی شواهد اولیه در زمینه انتقال این ویروس از انسان به انسان می‌پرداخت. دانشمندان هنگ کنگی و چینی در این تحقیق همکاری کرده بودند.

لنست در بیانیه خود تصریح کرده است: اتهاماتی که رئیس جمهور آمریکا در نامه خود مطرح کرده است به تلاش‌ها در زمینه تقویت همکاری بین المللی برای کنترل ویروس همه گیر کرونا لطمه جدی و مخرب وارد می‌کند. لازم است که هرگونه اظهار نظر در خصوص آن چه که در دسامبر و ژانویه روی داده است بر اساس واقعیات صورت گیرد.

کاخ سفید هنوز در خصوص آن چه که نشریه لنست مطرح کرده است اظهارنظری نکرده است.

ریچارد هورتون Richard Horton، سردبیر نشریه لنست که پیشتر نیز از دونالد ترامپ انتقاد کرده بود، در توئیتی خطاب به رئیس جمهور آمریکا نوشت که این نشریه تا پیش از ۲۴ ژانویه گزارشی (در ارتباط با کرونا) منتشر نکرده است.

ترامپ در ماه آوریل اعلام کرده بود تا زمانی که یک تحقیق و تفحص مستقل در ارتباط با مدیریت سازمان جهانی بهداشت در زمینه بحران کرونا صورت نگیرد، واشنگتن کمک‌های خود به این سازمان را قطع خواهد کرد.

منتقدان ترامپ می‌گویند او در تلاش است تا با مقصر معرفی کردن سازمان جهانی بهداشت توجه افکار عمومی را از ناتوانی دولتش در مواجهه با بحران کرونا در آمریکا منحرف کند. بر اساس گزارش دانشگاه جانز هاپکینز، ویروس کرونا تاکنون جان بیش از ۹۰ هزار نفر را در آمریکا گرفته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار