آیا کرونا بر روی زنان باردار تاثیری دارد؟

زنان باردار از گروه‌های پر خطر هستند که به دلیل پایین بودن سیستم ایمنی بدنشان آمادگی ابتلا به کرونا را دارند.

سید مهدی احمدی متخصص زنان و نازایی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، در خصوص بانوان باردار و احتمال ابتلا به ویروس کرونا در این افراد گفت: زنان باردار اصولاً جزء گروه‌های پرخطر محسوب می‌شوند. با توجه به پایین بودن سیستم ایمنی این افراد، آمادگی این را دارند که مبتلا به کرونا شوند و در صورت ابتلا به کرونا عوارض این بیماری در آن‌ها بیشتر خواهد بود.

او ادامه داد: توصیه می‌کنیم زنان باردار در منزل بمانند مگر موارد الزامی که لازم است به پزشک خود مراجعه کنند. در این شرایط نیز حتماً با تعیین وقت قبلی و فردی به پزشک مراجعه نمایند و بعد از معاینه پزشک به سرعت مطب را ترک کند.

متخصص زنان و نازایی در خصوص این پرسش که آیا بیمارانی که در دوران بارداری مبتلا به کرونا می‌شوند عوارض جنینی زیادی خواهند داشت، گفت: تا به حال پاسخ این سوال مشخص نشده است به این علت که کووید ۱۹ یک بیماری جدید است و نمی‌توانیم در مورد عوارض آن قطعی سخن بگوییم.


احمدی در مورد وجود عوارض خاص مانند زایمان زودرس و سقط جنین در مبتلایان به کرونا گفت: تاکنون درصد زایمان زور درس و سقط در بیمارانی که مبتلا به کرونا بوده اند بیشتر گزارش شده است، تب بالا که از نشانه‌های اصلی بیماری کووید ۱۹ می‌باشد را می‌توان عامل سقط جنین و زایمان زودرس دانست.

او عنوان کرد: اگر یک خانم باردار علائمی مثل سرفه، تب و ... پیدا کرد حتماً باید به پزشک و مراکز درمانی مراجعه کند و در صورت مراجعه به صورت یک بیمار ویژه بررسی شود به این دلیل که مادر و نوزاد ممکن است دچار مشکل شوند.

متخصص زنان و نازایی در خصوص شیر دهی مادر مبتلا به کرونا، گفت: در این مورد که آیا مادری که مبتلا به کرونا شده است می‌تواند به نوزاد خود شیر دهد یا خیر، باید گفت قاعدتاً بهتر است تا ۱۴ روز به نوزاد شیر داده نشود، اما واقعاً دلیل علمی برای این امر نداریم.

احمدی در مورد ایزوله کردن زنان باردار جهت مبتلا نشدن به کووید ۱۹ بیان کرد: ایزوله واقعا نیازی نیست فقط لازم است نسبت به افراد دیگر بیشتر مراقبت کنند، حداقل مراجعه به پزشک را داشته باشند و در صورت علائمی مثل افزایش فشار خون، افزایش وزن و ... در این موارد به پزشک مراجعه کنند.

او با اشاره به زایمان طبیعی به عنوان روش قطعی زایمان اظهار کرد:هیچ دلیلی برای سزارین بیماران مبتلا به کرونا نداریم و روش قطعی، زایمان طبیعی است.

متخصص زنان و نازایی پایان اضافه کرد: بیمارانی که مبتلا به کرونا شده اند و در اوایل بارداری هستند نیازی به کورتاژ ندارند و هیچ دلیلی برای سقط درمانی نداریم، توصیه می‌کنیم زنان حامله از مکمل‌ها در دوران بارداری استفاده کنند تا کمبودی از نظر ویتامین‌ها و مکمل نداشته باشند.
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.