قاچاق سوخت با شناورهایی که وجود خارجی نداشتند

فرمانده انتظامی استان بوشهر از شناسایی و انهدام باندی خبر داد که به اسم شناورهایی که وجود خارجی نداشتند، سوخت قاچاق می‌کردند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، سردار خلیل واعظی فرمانده انتظامی استان بوشهر گفت: در پی شکایت اداره بنادر و دریانوردی بوشهر در سال ۹۸ با موضوع جعل اسناد دولتی و استفاده از سند مجعول و ارجاع پرونده از طریق مراجع قضائی به پلیس آگاهی استان، این موضوع به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفت.

او ادامه داد: مأموران دایره عملیات ویژه پلیس آگاهی استان، با چندین ماه اقدام پیچیده اطلاعاتی و با انجام تحقیقات تخصصی و کارشناسی، سرنخ‌های مهمی از یک باند سازمان یافته قاچاق سوخت به دست آوردند.

فرمانده انتظامی استان بوشهر افزود: با توجه به احتمال سریالی بودن جعل و جرم سازمان یافته، پرونده برای رسیدگی به دایره عملیات ویژه پلیس آگاهی استان محول و یک تیم متشکل از کارآگاهان، کارشناسان خبره و ماموران مجرب تشکیل شد و با تحقیقات گسترده و بهره‌گیری از بانک‌های اطلاعاتی مشخص شد که افرادی با جعل پروانه سبز گمرکی با استفاده از سند مجعول اقدام به قاچاق سوخت می‌کردند.

او  بیان کرد: این افراد به صورت هدفمند با سوء استفاده از خلاء قانونی، برای شناوری که از قبل هم برای آن پروانه سبز صادر کرده بودند، موفق شده پروانه سبز گمرکی بگیرد و با ارائه آن به اداره ثبت شناور‌های بنادر و دریانوردی استان موفق به اخذ گواهی ثبت مجدد برای شناور شدند.

واعظی با بیان اینکه مرتکبان با ارائه اسناد مجعول به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نسبت به اخذ سوخت مازاد اقدام و به صورت سازمان یافته قاچاق می‌کردند، افزود: پس از هماهنگی با مرجع قضائی و همکاری و تعامل اداره بنادر و دریانوردی، اداره قضایی گمرکات و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی استان بوشهر و استعلام صورت گرفته از گمرکات شهرستان‌های گناوه، دیلم و دیر، محرز شد ۹۸ پروانه سبز گمرکی شناور مورد جعل و دستکاری قرار گرفته است وهیچ کدام از شناور‌ها وجود خارجی ندارند.

این مقام ارشد انتظامی بیان کرد: با هماهنگی مقام قضائی ۷۳ نفر از مالکان گواهی ثبت‌ها احضار و از آنان در خصوص معرفی شناور خود تحقیق که بیشتر آنان قادر به معرفی شناور برای کارشناسی نبوده و تعدادی هم که شناوری را معرفی می‌کردند با حضور کارشناسان اداره بندر و ماموران پلیس آگاهی، اصالت هیچ کدام از شناور‌هایی که معرفی می‌کردند تایید نشد.

واعظی گفت: اعضای این باند ۲۴ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر گازوئیل به ارزش تقریبی هزار و ۲۳۰ میلیارد ریال، از شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تحویل گرفته و به صورت هدفمند اقدام به قاچاق آن در سال‌های گذشته کرده اند.

او تاکید کرد: این موضوع به شرکت ملی پخش و فرآورده‌های نفتی بوشهر اعلام و آن سازمان به عنوان دستگاه شاکی، شکایت خود را علیه اعضای این باند، به اتهام استفاده از سند مجعول و قاچاق سوخت در مرجع قضائی مطرح کرد.

فرمانده انتظامی استان بوشهر گفت: در این رابطه تعدادی از متهمان اصلی این پرونده دستگیر و سایر متهمان شناسایی و به مقام قضائی معرفی شده اند.
انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.