شرایط تغذیه‌ای با پایان ماه مبارک‌رمضان و اپیدمی کرونا

یک متخصص تغذیه گفت: با پایان ماه مبارک‌رمضان در روزهای کرونایی برای حفظ سلامت و تقویت سیستم ایمنی بدن باید اصول تغذیه‌ای شامل تنوع، تعادل و تناسب را رعایت کنیم.

شهاب اولیای رژیم شناس و متخصص تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: ماه مبارک رمضان فرصتی مناسب برای کسب فوائد جسمی ، روحانی و  ارتقا سطح سلامتی بدن محسوب می شود. بسیاری از عادت‌های نادرست مانند مصرف کردن غذای فست‌فودی، استعمال سیگار و وابستگی به برخی مواد غذایی و خوراکی مضر با شروع این ماه اصلاح می‌شود. همچنین افرادی که قبل از این ماه با اضافه وزن شدید رو به رو بودند، توانستند وزن خود را با اصلاح کمیت غذایی کاهش دهند؛ بنابراین با پایان ماه مبارک رمضان نباید این اصلاح رفتاری و غذایی خدشه‌دار شود.

او در ادامه افزود: در ماه مبارک به دلیل میزان تغذیه کمتر، دچار کاهش متابولیسم می‌شویم و سوخت و ساز بدن کم می‌شود. بعد از ماه مبارک با شروع وعده‌های غذایی مختلف، سوخت و ساز بدن می‌تواند افزایش پیدا کند؛ اما باید به این نکته توجه داشت که سوخت و ساز به تدریج باید زیاد شود  و نباید به طور ناگهان حجم زیادی از غذا‌های مختلف به بدن وارد شود. افزایش ناگهانی مصرف غذا و سوخت و ساز بدن باعث افزایش وزن می‌شود که باید به اصول تغذیه شامل؛ تنوع، تعادل و تناسب توجه داشت. به این صورت که از ۵ گروه غذایی شامل نان و غلات، گوشت، حبوبات، میوه، سبزیجات و لبنیات به طور متعادل استفاده شود. همچنین مقدار غذای مصرفی باید متناسب با نیاز بدن باشد و از هر گروه غذایی در حد متعادل استفاده کنیم.

اولیایی مطرح کرد: توصیه می شود به مصرف متعادل و متنوع گروه چربی به عنوان یکی از گروه‌های غذایی که باید نسبت به آن محتاط باشیم، دقت کنیم. همچنین از مصرف غذا‌های سرخ‌کرده و چرب پرهیز کنیم؛ چرا که باعث آزار سیستم گوارشی بدن و افزایش وزن می‌شوند. باید به این نکته توجه داشت که مصرف مایعات و آب فراوان در سلامت سیستم ایمنی بدن نقش بسیار مهمی دارد، بنابراین مصرف حداقل ۸ لیوان آب در طول شبانه روز توصیه می‌شود که این میزان با توجه به ظرفیت بدنی و شرایط آب و هوایی می‌تواند بیشتر باشد. سعی کنیم بین ۲ تا ۴ واحد میوه و ۳ تا ۵ واحد انواع سبزی‌ را برای تقویت سیستم ایمنی بدن مصرف کنیم. همچنین گروه شیر و لبنیات را حتما در برنامه غذایی خود در نظر بگیریم.

شرایط تغذیه‌ای با پایان ماه مبارک‌رمضان و اپیدمی کرونا

این رژیم شناس و متخصص تغذیه افزود: توصیه می‌شود با توجه به اپیدمی ویروس کرونا و اهمیت تقویت سیستم ایمنی بدن، تعداد وعده‌های غذایی را افزایش و در مقابل حجم وعده‌ها را کاهش دهیم تا به سیستم ایمنی و گوارش بدن فشاری وارد نشود. میان وعده‌ها از نظر نوع مصرف و انتخاب در این شرایط زمانی بسیار مهم هستند تا حس گرسنگی افراد را برای وعده‌های غذایی کنترل کنند تا از انتخاب‌های غلط مانند فست‌فودها، چیپس و پفک پرهیز شود. بهترین میان وعده‌ها استفاده از شیر، میوه، سبزیجات و تنقلات مورد علاقه در حد معقول و منطقی است.

شرایط تغذیه‌ای با پایان ماه مبارک‌رمضان و اپیدمی کرونا

اولیایی در پایان تصریح کرد: در ماه مبارک رمضان توصیه ما برای تقویت سیستم ایمنی بدن، مصرف سحری بود و بعد از ماه مبارک وعده صبحانه را بسیار جدی بگیرید. مصرف صبحانه علاوه بر تامین انرژی بدن در طول روز، باعث می‌شود احساس گرسنگی را تا وعده بعدی کاهش دهد و ناگهان حجم زیادی از غذا وارد بدن نشود. انتخاب فرآیند پخت غذا بسیار مهم است که توصیه می‌کنیم از بخارپز، آب‌پز و کباب کردن استفاده شود. انجام ورزش‌های منظم روزانه برای تامین سلامتی بدن نیز بسیار حائز اهمیت است.


بیشتر بخوانید:

مناسب ترین وعده غذایی برای لاغری

 فرضیه‌ای جدید درباره مرگ مدرن

علت به وجود آمدن کک و مک صورت و راه‌های درمان آن

محبت، مهمترین نیاز عاطفی و روانی کودک در محیط خانواده


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار