دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد:

پیشنهاد دو وزارتخانه برای حذف سهمیه‌های کنکور

عاملی گفت: در حال حاضر دو وزارتخانه علوم و بهداشت، لایحه‌ای برای حذف ۱۶ سهیمه دانشگاهی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کرده‌اند.

به گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه یکصد و سی و یکمین جلسه ستا نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران در خصوص وضعیت حذف برخی سهمیه‌های دانشگاهی اظهار کرد: این موضوعی است که مجلس در خصوص آن تصمیم گیری کرده است و خود مجلس می‌تواند دوباره راجع به آن اعمال نظر و تصمیم گیری کند.

او ادامه داد: حذف سهمیه‌های دانشگاهی می‌تواند با یک تعامل کارشناسی بین دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی انجام شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه، هم اکنون ۱۹ سهیمه دانشگاهی داریم، افزود: دو وزارتخانه علوم و بهداشت در لایحه‌ای پیشنهاد حذف ۱۶ مورد سهمیه را به این شورا ارائه داده اند که این نیازمند همکاری مجلس شورای اسلامی است.

عاملی گفت: به دلیل اینکه سهمیه‌های دانشگاهی همچون سهمیه ۲۵ درصدی ایثارگران و سهمیه بومی گزینی، مصوبه شواری انقلاب فرهنگی است، رفع این مسئله مستلزم همکاری بین شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: ما در این دوره تلاش کردیم همکاری بین شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی شکل گیرد و در خصوص لایحه‌ای را که وزارت علوم و وزارت بهداشت آماده کردند، تلاش ما این بوده است که بخش مربوط به نظر این شورا برای لغو با اصلاح از سوی مجلس، آماده کنیم که متاسفانه هنوز موفق به این کار نشدیم.

او افزود: به طور حتم مسئله سهمیه‌های دانشگاهی از جمله محور‌های اصلی این شورا است که ما قصد داریم با تعامل با هیات رییسه و کمیسیون علم و فناوری مجلس دوازدهم که از فردا کار خود را شروع خواهد کرد، طبق یک زمان بندی کوتاهی این موضوع با اقدام مشترک محقق شود.

عاملی درپاسخ به این سوال که تصمیم و موضع شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت لغو و یا تغییرسهمیه‌های دانشگاهی چیست، اظهارکرد: به هرحال موضوع لزوما حذف سهمیه‌ها نیست بلکه می‌تواند برخی از حوزه‌ها مازاد تعریف شود، اگر مازاد تعریف شود جلوی جذب را برای عموم مردم نمی‌گیرد بلکه به هرحال باید تعدیل شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: بحثی که وجود دارد این است که نزدیک ۳۵ تا ۴۰ درصد در برخی از زمینه‌ها سهمیه داریم که این حجم سهیمه زیاد است، ضمن اینکه هم اکنون در برخی از رشته‌ها متقاضی وجود ندارد، ما رشته‌های خاص داریم مانند عموم رشته‌های پزشکی که با این مشکل مواجه هستیم، اما در سایر رشته‌ها عملا با صندلی خالی مواجه هستیم و در آنجا موضوع رقابت بین سهمیه و غیرسهمیه وجود ندارد.

حذف کنکو جزو برنامه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی نیست

عاملی در پاسخ به سوالی مبنی بر حذف کنکور با تاکید براینکه، حذف کنکور در حال حاضر جز برنامه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی نیست، افزود: کنکور خوشبختانه یکی از معتبرترین روش‌های موجود جذب دانشجو است که از اعتماد بالای ملی و دقت زیاد لازم برخوردار است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکیدکرد: فرایندی که در آن برای دانشجو و آینده او در یک روز و طی چهار ساعت محقق شود به طور حتم لزوما روش مناسبی نیست.

او گفت: این درحالی است که بسیاری از روش‌ها و فرایند‌های آموزش عالی کشور طی یک دوره حداقل چهار ساله تعیین تکلیف می‌شوند، اینکه به عنوان مثال برای رشته‌ای آیا متقاضی وجود دارد، یا اینکه مجموعه نمرات درسی مرتبط با رشته‌ای که می‌خواهد وارد شود مبنا قرار می‌گیرد یا میانگین معدل در چهار سال آخر تحصیل محاسبه شود.

عاملی ادامه: یک روش ارزیابی متفاوتی را باید دنبال کنیم که دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی طرح‌های در این زمینه دارد، اما متاسفانه مسئله کنکور جز تابو‌های آموزش عالی کشور شده است که سال ها است سعی شده برای آن تصمیم گیری شود، اما عوامل مختلف نگذاشته است که امیداوریم این موضوع نیز با تعامل با مجلس به نتیجه برسد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۰۸ خرداد ۱۳۹۹
کل سهمیه ها در همه آزمونهای علمی و استخدامی باید حذف بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۳ ۰۸ خرداد ۱۳۹۹
بر اساس عدالت سهمیه های دیگر باید حذف و ایثارگران کم گردد و سهمیه مناطق به قوت خودباقی بماند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۹ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
فقط زورتون به سهمیه ایثارگران رسیده چرا نمیگن ک آقا زاده ها هستن ک از دانشگاه های خارج کشور وارد بهترین دانشگاه ها وبهترین رشته ها میشن
همه فکرمیکنن به وضع ایثارگران رسیدگی میشه ولی اصلا اینطور نیست خانواده ایثارگران هزار جور بدبختی دارن خریدن داروهاییی با قیمت زیاد برای جانبازان از یک طرف و ازطرفی هم روحیه خود فرزندان هست فکر میکنید فرزندان جانبازان روحیه بالایی یا شرایط خوبی برای خواندن کنکور دارن؟؟؟؟؟اگر سهمیه ای حذف بشه برای ایثارگران باید امکانات دیگه در اختیارشون قرار بدید...
.
.
واقعا ک متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۸ ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
واقعا درسته ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۱ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
به نظر منم سهميه كنكور بايد برداشته بشه چون يه عده بي سواد ميريزن تو دانشگاهها و سطح علمي كشور رو پايين ميارن بايد كلاساي خصوصي براي ايثارگرا بذارن كه برسن به پاي بقيه
Germany
ناشناس
۰۲:۲۲ ۳۱ خرداد ۱۳۹۹
کی به نظر من و شما توجه میکنه اونهایی که اینجور تصمیم های خانمان برانداز رو برای آموزش عالی گرفتن و اونهایی که دلشون نمیخواد این قانون تفرقه آمیز و ناعادلانه ی سهمیه ها برداشته بشه خودشون هنوز برای فرزندانشون و نوه نتیجه هاشون محتاج سهمیه برای تضمین آینده شون هستن .الان هنین سهمیه های شده دشمن نرم فرزندان بدون سهمیه .مگر فقط جنگ با گلوله و آتش و خمپاره تباهی میاره ؟!!! خیر آقایان مسئول مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی .شماها که دارین این لایحه رو به هم پاس میدین تا برای کنکور ۹۹ اجرا نشه شماها این جنگ نرم رو دامن میزنید تا فرزندان عادی و بدون سهمیه تباه بشن .به خودتون بیاین و تکلیف لایحه ساماندهی سهمیه رو از همین امسال اجرا کنین .آینده خیلی ها به امسال گره خورده که با اون همه زحمت و شبانه روز درس خوندن یا امسال به خواستهشون و حق مسلمشون میرسن
Iran (Islamic Republic of)
جبهه
۰۱:۳۲ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
با تغییر هر سهمیه ای کاملا مخالفیم .مخصوصا ایثارگران
اونا توی شرایط بدی هستن..باید برن سرکار برای پول دارو
درس بخونن
جنگ اعصاب و روان هم داخل خونه دارن .
ما با حذف یا تغییری مخالف هستیم
Germany
ناشناس
۰۲:۱۰ ۳۱ خرداد ۱۳۹۹
شما نگران خودتی که سهمیه تو از دست ندی می دونی که اگه سهمیه تو بردارن دم در دانشگاهم راهت نمیدن چه برسه به بهترین رشته ی بهترین دانشگاه . همون پول دارویی که میگی رو و خیلی از هزینه های دیگه رفاهی و آموزشی و پزشکی رو بهشون بدن به جای سهمیه دانشگاه اون وقت اگه کسی اعتراض کرد حرفش منطقی نیست نه که جای بچه های زحمتکش عادی رو بدن در عوض امکاناتی که دولت باید بهشون بده این یعنی حق کشی حقوق دیگر اقشار جامعه
Iran (Islamic Republic of)
جبهه
۰۱:۳۲ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
با تغییر هر سهمیه ای کاملا مخالفیم .مخصوصا ایثارگران
اونا توی شرایط بدی هستن..باید برن سرکار برای پول دارو
درس بخونن
جنگ اعصاب و روان هم داخل خونه دارن .همش تویه دوران جنگ به سر میبرن
ما با حذف یا تغییری مخالف هستیم
آخرین اخبار