دانستنی‌های حقوقی؛

نکاتی که باید برای خرید و فروش وکالتی بدانید

نا آگاه بودن موکل نسبت به قوانین حقوقی و وکالت می‌تواند ضرر‌های مالی فراوانی را برای او به همراه داشته باشد.

علی اکبر آقایاری مدرس دانشگاه و کارشناس رسمی دادگستری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت: وکالت به عقدی اطلاق می‌شود که به موجب آن یکی از طرفین، طرف دیگر را برای انجام امری نایب خود می کند.

او ادامه داد: بنابراین اثر اصلی عقد وکالت، نیابت است، به این صورت که شخصی (موکل) شخص دیگری را (وکیل) نایب خود برای انجام کاری قرار می‌دهد تا از جانب او موضوع وکالت را انجام دهد.

این کارشناس رسمی دادگستری در خصوص خرید و فروش ملک با وکالت نامه بیان کرد: قبل از هر چیز از صحت و اعتبار وکالت نامه مطمئن شویدکه  برای این منظور می‌توانید به دفتر اسناد رسمی تنظیم وکالت نامه مراجعه کنید.

آقایاری افزود: حتماً در کنار وکالت نامه برای قرارداد خود، مبایعه نامه کتبی دریافت کنید، وکالت نامه به تنهایی ضامن منافع شما در معامله نیست.

بیشتر بخوانید:آیا سهام بورس قابل توقیف و فروش است؟
او اضافه کرد: اگر قصد معامله خانه‌ای را دارید که قبلاً یک یا چندین بار با وکالت نامه معامله شده، حتماً وکالت نامه اولیه را درخواست کرده و به طور دقیق و کامل آن را مطالعه کنید.

این کارشناس رسمی دادگستری گفت: دقت کنید که در خرید و فروش ملک با وکالت نامه نباید مدت زمان قید شود وگرنه بعد از پایان مدت تعیین شده شما اختیاری بر ملک مذکور نخواهید داشت.قبل از انجام معامله با استعلام از مراکز مختلف مثل شهرداری  از میزان بدهی‌های ملک مطلع شوید.

آقایاری در مورد وکالت بلاعزل عنوان کرد:وکالت بلاعزل وکالتی است که در آن موکل به تنهایی نمی‌تواند وکیل را عزل کند. یعنی در وکالت‌نامه وکالت وکیل یا عدم عزل وکیل در ضمن عقد، شرط شده باشد. در این حالت موکل دیگر حق عزل وکیل و فسخ وکالت را ندارد.

او در پاسخ به این سوال که در صورت مرگ طرفین، تکلیف وکالت بلاعزل چه می‌شود، گفت:این قرارداد با مرگ طرفین، جنون طرفین، یا استعفای وکیل باطل می‌شود. پس بهتر است فقط برای انجام امور اداری این وکالت انجام شود و اگر ملکی به صورت وکالتی خرید و فروش می‌کنید، خیلی سریع وکالت آن را به سند قطعی تبدیل کنید.
 
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.