گزارش/

وعده‌هایی که عملیاتی نشد/ مشکل آب "غیزانیه" برطرف می‌شود؟

سال‌هاست که وعده رسیدن آب به غیزانیه داده می شود و حال این بار فضای رسانه‌ای برای آب رسانی به این منطقه دست به کار شده است.

غیزانیه،تشنه آب سیراب نفتبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در بحبوحه شیوع ویروس کرونا و وضعیت قرمز خوزستان، بی آبی  مردم غیزانیه اهواز در این گرمای طاقت فرسا هم از اخباری است که فضای مجازی را تحت تاثیر قرار داده است.

در این شرایط، سوم خردادماه بود که صدای اعتراض مردم غیزانیه به شرایط بی آبی بیشتر از همیشه به گوش رسید و تعدادی از اهالی منطقه جاده "اهواز- رامهرمز- امیدیه" را بستند و به این وضعیت اعتراض کردند. مردم منطقه خواسته‌ای جز آب آشامیدنی نداشتند.

این در حالی است که برخی از مردم به کیفیت پایین آب شرب در این منطقه اعتراض کردند به طوری که ابو اسماعیل ساکن منطقه غیزانیه گفت: متاسفانه با وجود هوای گرم بخصوص در اهواز کیفیت آب آشامیدنی در این منطقه زیر صفر است به طوری که اگر آبی در لوله باشد که بتوانیم از آن مصرف کنیم، کیفیتش زیر صفر است و بو می‌دهد.

او در خانه خود یک تانکر و پمپ آب دارد، اما با توجه به روشن بودن پمپ آب، حتی یک قطره آب از لوله خانه او جاری نمی‌شود. او از این شرایط به شدت ناراحت است و می‌گوید: زندگی همه به آب وابسته است، اما ما حتی آب هم نداریم. اینکه در یک منطقه آب نباشد نمی‌توان زندگی کرد، زیرا ما نیز مانند سایر مردم ایران انسان هستیم و به آب نیاز داریم، اما متاسفانه وضعیت آب بسیار بد است و انتظار داریم تا به این شرایط رسیدگی شود.

تامین ۸۰۰ هزار لیتر آب شرب برای مردم غیزانیه

براساس این گزارش رضا محمدخواه فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان کارون در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: با توجه به شدت گرفتن گرما و بالا رفتن مصرف آب و نیاز مبرم مردم به آب شرب و بهداشتی، نیرو‌های بسیج و مردم شهرستان کارون مشکلات مردم غیزانیه را دغدغه خود دانسته و به همت نیرو‌های بسیج و سپاه این شهرستان، ۸۰۰ هزار لیتر آب شرب به این بخش ارسال شد.

او افزود: نیرو‌های بسیج و مردم شهرستان کارون در زمینه ارسال آب به این منطقه در روز‌های اخیر از هیچ تلاشی دریغ نکردند.

سروان محمدخواه بیان کرد: انتقال آب با تانکر‌های ۳۰ و ۱۸ هزار لیتری از روز جمعه آغاز شده و امیدواریم بتوانیم این کار را به اتمام برسانیم.

خوزستان یکی از قوی‌ترین استان‌های کشور از نظر اقتصادی است و باتوجه به منابع عظیم نفت و گاز در کشور اوضاع نابسامانی دارد، با این حال، بسیاری از روستا‌ها و بخش‌های استان خوزستان در وضعیت مطلوبی قرار ندارند و با اینکه عظیم‌ترین منابع طبیعی (نفت) را در اختیار دارند، اما از کمترین امکانات معیشتی برخوردارند.

غیزانیه یکی از این بخش‌ها است که با اینکه در بزرگترین بخش شهرستان اهواز واقع شده و در ۴۰ کیلومتری مرکز استان خوزستان با ۲۸ هزار نفر جمعیت و بیش از ۸۰ روستا قرار دارد، ساکنان آن با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند و درگیر امکانات اولیه برای زندگی هستند.

این در حالی است که شرکت‌های نفت و گاز کارون و مارون، شرکت ملی حفاری ایران، پتروشیمی مارون و پتروشیمی رازی و همچنین مسیر تزانزیت بنادر ایران در این بخش واقع شده اند.

آب شرب داریم، اما احشام تشنه اند

بر این اساس مهدی زرگانی دهیار روستای عویسی بخش غیزانیه از توابع کلانشهر اهواز در گفت‌وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: ۴۰ خانوار با جمعیتی حدود ۲۰۰ نفر در روستای عویسی سکونت دارند و شغل آن‌ها دامپروری است.

او با بیان اینکه حدود ۳ هزار دام که عمده آن‌ها دام سبک هستند در این روستا وجود دارد، افزود: عمده مشکل مردم در تامین آب، برای شست و شو و دامپروری است، چراکه سپاه پاسداران و گروه‌های جهادی آب معدنی برای تامین آب شرب را توزیع می‌کنند.

زرگانی اظهار کرد: دیشب یک تانکر حامل آب برای مصارف دام و شست و شو به روستا اعزام شد، ولی فقط آب موردنیاز ۲ خانوار را تامین کرد و علیرغم اینکه اطلاعات مربوط به تعداد خانوار‌ها به شرکت آب و فاضلاب روستایی استان خوزستان ارائه شده، اما امروز تانکر آبرسان به روستا اعزام نشده و با مشکل مواجه شده ایم.

دهیار روستای عویسی بخش غیزانیه ضمن تشکر از رسول ساکی بخشدار غیزانیه برای پیگیری در بحث آبرسانی و رفع مشکل آب این بخش، بیان کرد: این بخش فاقد شبکه آبرسانی بود که با بهره برداری از فاز ۳ خط لوله انتقال آب به غیزانیه و مشرحات از تاسیسات آبرسانی شهرستان رامشیر، امیدواریم هر چه زودتر شاهد رفع مشکل و جاری شدن آب در غیزانیه باشیم.

طرحی که چندین سال است به تعویق افتاده 

به گفته مسئولان مشکل آب غیزانیه دوازده سال شنیده نشده است. تا اینکه در سال ۱۳۹۵ در پی بازدید استاندار از منطقه غیزانیه مقرر شد طرح جدید آبرسانی در دو فاز از شیبان تا صفیره و از صفیره تا پایان سال ۹۵ مورد افتتاح قرار گیرد. وعده‌ای که تا ۱۳۹۹ آبی از آن برای مردم منطقه گرم نشد!

حمل آب با تانکر‌ها و خرید آب اشامیدنی راهکاری است که مردم منطقه برای فائق شدن بر مشکل بی آبی و سیراب کردن احشام خود در پی گرفته اند. این در حالی است که دستگاه‌های مانند جهاد کشاورزی به گفته مسئولان محلی از وظیفه خود در تامین آب مورد نیاز دام‌ها شانه خالی کرده است. منطقه‌ای که استعداد‌های بالای در پرورش دام دارد.

قاسم تقی‌زاده خامسی معاون وزیر نیرو در بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما با اشاره به اینکه طرح آبرسانی به روستا‌های بخش غیزانیه اهواز از سه سال پیش در حال اجرا است، افزود: تاکنون حدود ۴۵ میلیارد تومان برای این طرح هزینه شده است و یک خط ۲۵ کیلومتری و یک ایستگاه فشار هم دارد و قرار است در پایان خرداد، این کار به نتیجه برسد.


بیشتر بخوانید: افتتاح طرح آبرسانی به بخش غیزانیه تا پایان خرداد


وی اضافه کرد:​ اکنون در غیزانیه، شبکه آبرسانی وجود دارد، اما فرسوده است و هدر رفت آب در لوله ها، ۷۰ درصد و سه برابر میانگین کشور است.

خامسی ادامه داد:چند سال پیش، کارشناسان پس از بررسی‌ها به این نتیجه رسیدند که ساخت خط لوله جدید به صرفه‌تر از تعمیر خطوط لوله آبرسانی فعلی است؛ بنابراین ساخت خط جدید ۲۵ کیلومتری آغاز شد و آب آن از سه منبع رود کارون، کوت امیر و رامهرمز تامین می‌شود.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو افزود: همزمان با افتتاح طرح آبرسانی به ۸۵ روستای بخش غیزانیه در پایان خرداد، بخش دیگری هم که شامل ۸ روستاست با هزینه ۳۰ میلیارد تومان افتتاح می‌شود.

مشکل آب غیزانیه هفته آینده برطرف می‌شود / پیشرفت ۹۵ درصدی پروژه آب این منطقه

حقیقی پور مدیر عامل آبفای استان خوزستان در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص آخرین وضعیت خطوط لوله آب شرب غیزانیه گفت: از سال ۹۸ اجرای این پروژه پس از وقفه طولانی مجدد آغاز شد و هم اکنون این پروژه در مراحل پایانی احداث فاز اول قرار دارد و به زودی به بهره برداری خواهد رسید و البته مشکل اساسی تامین آب شرب منطقه رفع شده است.

او ادامه داد: در حال حاضر ما دو پروژه نیمه تمام آبرسانی داریم که قرار است تا هفته آینده این دو پروژه تمام و وارد مدار می‌شود به طوری که ۹۵ درصد این پروژه برطرف شده است.

مدیر عامل آبفای استان خوزستان اضافه کرد: در این دو طرح آبرسانی به غیزانیه خط لوله ۲۵ کلیومتری با قطر ۶۰۰ میلی متر تا ایستگاه سفیره برای آبرسانی به این منطقه احداث می‌شود که با راه اندازی این بخش ۸۰ درصد مشکل آب غیزانیه برطرف خواهد شد.

حقیقی پور اضافه کرد: ۷ روستا هم فاقد شبکه آبرسانی بودند که ۴۳ کیلومتر خطوط لوله آب برای این روستا‌ها کشیده شد و قرار است تا ۳ هفته آینده این روستا هم وارد مدار لوله کشی آب شوند.

او اضافه کرد: متاسفانه در غیزانیه، شبکه آبرسانی وجود دارد، اما فرسوده است و هدر رفت آب در لوله ها، ۷۰ درصد و سه برابر میانگین کشور است.

مدیر عامل آبفای استان خوزستان گفت: به‌منظور رفع مشکل آب شرب ساکنان بخش غیزانیه شهرستان اهواز تا زمان تکمیل پروژه آبرسانی به این منطقه، ۶ تانکر آبرسانی در اختیار بخشداری غیزانیه و شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قرار داده شده بود که پنج دستگاه دیگر به آن‌ها افزوده شد تا روزانه ۳۰۰ هزار لیتر آب آشامیدنی در این بخش توزیع شود.

حقیقی پور بیان کرد: خوشبختانه یک همتی میان تمامی ارگان‌ها برای برطرف شدن مشکل آب غیزانیه انجام شده است که قرار است تا پایان این پروژه چندین تانکر برای رفع مشکل این منطقه حضور داشته باشند.

مردم غیزانیه سال‌ها است که وعده رسیدن آب به این منطقه را از زمین و زمان شنیده اند و باید دید که چه زمانی قرار است تا از لا به لای کلاف پیچیده لوله‌های نفتی، لوله‌های آب و آب به این مردم برسد؛ آبی که می‌تواند حیات را به این خاک بازگرداند و مُسکنی برای درد‌های مردم این منطقه باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: نفت ، وزارت نیرو ، آبرسانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۵۳ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
باز خدا رو شکر بسیج و تمام نیروهای سپاه و ارتش بودند و در تمام سختی ها به داد ملت رسیدند وگرنه اوضاع از این وحشتناکتر میشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۷ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
سال 81در یکی از روستاهای بخش غیزانیه سرباز معلم بودم اون شبی که از اب چاه که گلاآلود بود خوردم اصلا یادم نمیره خیلی تشنه ام بود مجبور شدم بخورم الان بعد از 18 سال میشنوم مردم اونجا هنوز دارن از همون اب میخورن این فاجعه اس باورتون نمیشه کل منطقه از لوله های نفت پوشیده شده ولی دریغ از یه قطره آب اشامیدنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۰ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
عمرا اگه درست بشه. اصلا این مسئولین نونشون توی بدبختی مردمه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۸ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
اگر هر چی طلا دارید پا خوزستان بریزید باز هم در حقش کم گذاشتین
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۲۲:۴۵ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
ایا مردم ما باید برای نیازهای اولیه خود هم دست به دامن دعا باشند تا کسی از عالم دیگر به یاریشان بیاید ؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۰ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
یعنی سود یه ساله شرکت های اهواز و خوزستان خرج خوزستان کنید گلستان می شود دهها شرکت نی شکر، شرکت های نفت، گاز و... فولاد و... بعد 40 سال زشته فقط دهها پتروشیمی ماهشهر هست می دونی خوزستان، خیابان هاش هم میشه کولر کشی کرد ولی حیف و صد حیف 40 سال آینده خوزستان همین آش و کاسه است
Iran (Islamic Republic of)
علـی خـانـی
۲۰:۵۴ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
وقتـی مـی گـوییـم مـدیـران راحـت طلـب لیبـرال چـه بلـایـی سـر کـشـور آورده اندند ، دقیقـا منظـورمـان همـیـن اسـت. اگـر جـرئـت دارید کـار را بـه دسـت مـدیـران انقـلـابـی نظـامـی بسپـاریـد و ببیـنیـد چـه مـی کنند. مـی دانستید کل بـودجـه ی نیـروهـای مسلـح ایـران 12 میلیـارد دلـار اسـت که بـا ایـن پـول هـم حقـوق کـارکنـان نظـامـی را مـی دهد ، هـم پـل و جـاده و زیـرسـاخت هـای کشـور را مـی سـازد ، هـم در هنگـام حـوادث طبیعـی مانند سیـل و زلـزلـه امـدادرسـانـی مـی کنـد ، عـلـاوه بـر تامیـن امنیـت کشـور امنیـت کشـورهـای منطـقـه را نیـز تامیـن مـی کـند و کـارهـای دیگـر. ایـن همـه کـارآمدی در نیـروهـای مسـلـح و ایـن همـه نـاکـارآمدی در دستگـاه هـای دولتـی و مجلـس. مـی دانیـد علـتش چـیـسـت؟؟؟؟؟؟؟ چـون نیـروهـای مسـلـح زیـر نظـر فـرمـاندهـی واحـد و رهبـری اسـت.
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۲۰:۳۸ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
بهتر است آب شرب اهواز و حومه از رود دز که آب گواراتر و با کیفیتی است تامین شود زیرا به سرچشمه ها و کوهستانهای زاگرس نزدیکتر است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۰ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
یکی از علتهای هم می‌تونه این باشه که بعلت نزدیکی به عراق اخیرا دامداری در این مناطق هم بسیار زیاد شده .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۸ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
مسجدسلیمان هم همچنان در آتش بی مسعولیتی
و تاریکی فراموشی و سکوت خبری
اینجا آب شرب هم نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
انگار هرچی بیشتر به این مملکت خدمت کنی سهمت کمتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۱ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
پس این همه بارون میاد چی میشه؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۰ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
خداوکیلی تابستونه خیلی سخته بی آبی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۱ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
چرا به فکر مردم نیستید.اینکار باید بنیادی انجام بشود.با تانکر اب واین مسخره بازیها کاری از پیش نمیرود.چرا کسی به استاندار نمیگه ۳ سال پیش تا حالا چرا کاری نکردید.فقط زورتون به قشر ضعیف میرسه .عجب عدالتی.بی نظیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۰ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
مردم استان خوزستان سالها است که اب آشامیدنی را میخرند و اب لوله کشی فقط برای مصارف غیر آشامیدنی می باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۰ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
واقعا برای مسئولین متاسفیم
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۶:۵۶ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
علا برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۱ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
از انگلیس چرا پیام میدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۲ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
آب کم است ، برق کم است ، گاز کم است... فقط یه چیزی زیاد است . آن هم قیمت کالاهای مورد نیاز مردم...
Iran (Islamic Republic of)
ali
۱۶:۳۶ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
اقای روحانی فرمودند تا اواخر خرداد ماه این مشکل را بر طرف کنند!!یعنی صرف بیست روز .بابا دمت گرم
آخرین اخبار