بازنگری حریم تپه باستانی اسماعیل آباد

بعد از کشف ۶ ظرف سفالی ۷ هزار ساله در تپه موشه لان اسماعیل آباد، وضعیت عرصه و حریم این منطقه باستانی بازنگری می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، ماجرای کشف ۶ ظرف سفالی ۷ هزار ساله از تپه باستانی موشه لان اسماعیل آباد ساوجبلاغ در استان البرز پژوهشگاه میراث فرهنگی را بر آن داشت تا وضعیت عرصه و حریم این منطقه باستانی را مورد مطالعه مجدد قرار دهد و دستور  بازنگری این منطقه باستانی را صادر کند.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور در بازدید از حفاری‌های جدید این منطقه باستانی خواستار تجدید نظر در حریم این منطقه باستانی شد.

بهروز عمرانی، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور  گفت: در سال‌های اخیر محدوده حریم تپه باستانی مورد هجوم افراد و زمین خواران قرار گرفته و این آثار ارزشمند در یکی از باغ‌های اطراف تپه کشف شده است.

او افزود: باتوجه به مطالعات صورت گرفته در این محوطه ۱۰ طبقه معماری، گور‌ها و داده‌های سفالی متعلق به هزاره پنجم و چهارم ق. م شناسایی شده و به طور کلی می‌توان گفت ضخامت آثار باستانی موشه لان تپه حدود ۶/۷۰ متر است.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور گفت: از این رو به منظور مشخص کردن وضعیت عرصه و حریم موشه لان تپه و ارائه ضوابط حفاظتی مناسب برای آن، هیئتی با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری عملیات گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه تاریخی موشه لان تپه از امروز کار خود را آغاز کرده است.

بهروز عمرانی گفت: هیئت باستان‌شناسی عملیات تعیین عرصه را با ایجاد ۲۶ گمانه پیرامون محوطه در اضلاع مختلف انجام داد که خوشبختانه در نتیجه این گمانه‌زنی علاوه بر لایه‌های باستانی، داده‌های سفالی و استخوانی متعلق به هزاره پنجم پیش از میلاد، ۶ ظرف کامل سفالی احتمالا متعلق به یک تدفین هزاره پنجمی شامل ظروف پایه‌دار، خمره‌های سفالی و ظروفی با آبریز ناودانی شکل قرمز با نقوش هندسی و حیوانی (نقش بز) دوره چشمه‌علی که در نوع خود منحصر بفرد بوده به دست آمد.

 دهقان مهر جردی، معاون میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان البرز گفت:  پژوهش حاضر نشان داد که برخلاف توپوگرافی محوطه و اظهار نظر‌های گذشته ابعاد محوطه بیش از آن چیزی است که قبلا ارائه شده و محوطه موشه لان تپه در جهت شرقی – غربی کشیده شده و متاسفانه بخش عمده‌ای از آن در ضلع غربی به طور کلی تسطیح شده و توسط اهالی منطقه به باغات و پروژه ویلاسازی اختصاص یافته است.

او افزود: موشه لان تپه (اسماعیل‌آباد) یکی از محوطه‌های شاخص هزاره پنجمی حوزه فلات مرکزی است که در استان البرز، شهرستان ساوجبلاغ، دهستان سعیدآباد،۳ کیلومتری غرب روستای اسماعیل‌آباد و در شمال شرق روستای احمدآباد واقع شده است.

او گفت: در حال حاضر با گسترش و توسعه  روزافزون بافت روستایی، عبور جاده آسفالته، لوله‌های گاز، تیر‌های انتقال برق در روی عرصه در ضلع شمالی و غربی و ساخت و ساز‌های غیرمجاز (پروژه ویلاسازی) اهالی منطقه به خصوص در ضلع شرقی و جنوبی، تپه در شرایط حفاظتی نامناسبی قرار گرفته است.

این باستان‌شناس با بیان این که مو شه لان تپه (اسماعیل‌آباد) برای نخستین بار در سال ۳۷-۱۳۳۶ه. ش توسط حاکمی و سپس در سال ۱۳۵۶ توسط معصومه نوایی مورد کاوش قرار گرفت، افزود: طول این محوطه توسط حاکمی ۱۶۰ متر، عرض آن ۱۰۰ متر و ارتفاعش از سطح زمین‌های اطراف حدود  ۳ متر برآورد شده است.

او افزود: موشه لان تپه در پنجم دی ماه ۱۳۵۶ به شماره ۱۵۴۴ در فهرست آثار ملی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و در سال ۱۳۸۷ با پلاک ثبتی ۸۲ اصلی به تملک سازمان میراث فرهنگی در آمده است.

انتهای پیام/د.خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.