صدور مجوز ساخت سه هزار باب استخر ذخیره آب

مدیر آب و خاک‌و فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت:تاکنون مجوز ساخت سه هزار باب استخر ذخیره آب کشاورزی در استان اصفهان صادر شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مدیر آب و خاک‌و فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه این سه هزار استخر‌ها جز جدایی ناپذیر سامانه نوین ابیاری هستند افزود:با راه اندازی این استخر‌ها بخصوص در مزارع شرق اصفهان از نوسانات آب و هدر روی آب تا حد زیادی جلوگیری شده است.

امینی با بیان اینکه این استخر‌ها، ۱۲۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی را در برگرفته است افزود: بهره وری و میزان تولید محصولات تا ۳۰۰ درصد افزایش یافته است.

او گفت: تا پیش از ساخت استخر‌ها حدود دو سوم از آب در بین مسیر و جویها، در مزارع شرق هدر می‌رفت، اما هم اکنون آب به طور یکنواخت با سامانه نوین آبیاری به زمین‌های کشاورزی منتقل می‌شود.

امینی افزود: امسال هم ۱۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی مجهز به سامانه نوین ابیاری می‌شود و تعداد استخر‌ها نیز به سه هزار و ۵۰۰ باب می‌رسد.

او با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی استان برای ساخت این استخر‌ها تسهیلات ویژه در نظر گرفته افزود:۱۵ درصد از هزینه به عهده کشاورزان و ۸۵ درصد در قالب کمک بلاعوض در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

مدیر آب و خاک و فنی مهندسی جهاد کشاورزی استان گفت: پارسال به ازای هر هکتار، ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تسهیلات در اختیار کشاورزان قرار گرفت.

امینی با بیان اینکه برداشت محصولات در ۲۰ سال گذشته بی سابقه بوده گفت: قبل از احداث استخر‌ها به ازای یک کیلو گرم گندم‌خشک چهار هزار لیتر آب لازم بود، اما حالا با مجهز شدن به سامانه نوین ابیاری هزار و ۲۰۰ لیتر آب نیاز است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار