خطر انفجار در پی نگهداری از مواد ضدعفونی کننده حاوی الکل در خودرو

با شیوع ویروس کرونا تعداد زیادی از شهروندان در خودرو‌های خود مواد ضدعفونی کننده حاوی الکل نگهداری می‌کنند که در فصل گرما خطر آفرین است.

به گزارش خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، بسیاری از ما‌ لوازمی را در خودرو خود نگه می‌داریم که به آن‌ها روزانه احتیاج داریم، یکی از این وسایلی که این روزها با شیوع ویروس کرونا در اکثر خودرو‌ها یافت می‌شود، مواد ضد عفونی کننده حاوی الکل است.

برخی از اقلام بدون آن که بدانیم ممکن است مخاطراتی داشته باشند در خودرو‌ها رها شده‌اند، اما آیا کسی می‌داند که رهاسازی این اقلام در خودرو‌ها ممکن است خطر انفجار به همراه داشته باشد؟

هر ساله خبر‌های متعددی مبنی بر انفجار اسپری، فندک و ... در خودرو‌ها بر اثر تابش نور خورشید منتشر می‌شود، اما امسال علاوه بر این اقلام خطر بیشتری بر اثر نگهداری مواد ضد عفونی کننده در خودرو‌ها جان افراد را تهدید می‌کند.

با افزایش دما و فرا رسیدن فصل تابستان، اشعه خورشید به دلیل قدرت و گرمایی که در ساعات اولیه روز دارد به راحتی می‌تواند یک فندک، خودکار، اسپری و مواد حاوی الکل را منفجر یا مشتعل کند که به دنبال آن خطرات غیر قابل جبرانی برای خودرو و افراد اتفاق می‌افتد، چراکه امکان انفجار این اقلام در اثر گرما و تابش نور مستقیم خورشید و اکسیژن موجود در فضا در خودرو وجود دارد، بنابراین هر نوع ماده قابل اشتعال نباید در معرض گرما و به خصوص نور خورشید قرار گیرد.

هشدار درباره نگهداری از مواد ضدعفونی کننده حاوی الکل در خودرو

درباره همین مسئله جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به خطر نگهداری از الکل و محلول‌های ضدعفونی کننده در خودرو‌ها اظهار کرد: با شیوع ویروس کرونا تعداد زیادی از هموطنان مواد ضدعفونی کننده حاوی الکل را در خودرو‌های خود نگهداری می‌کنند.

او با اشاره به اینکه با گرم‌تر شدن هوا خطر نگهداری از این مواد در خودرو‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند، گفت: هر چند این مواد خود به خود آتش نمی‌گیرند، اما اگر تحت شرایط خاصی در معرض نور خورشید قرار بگیرند امکان آتش گرفتن آن‌ها وجود دارد. بر این اساس اسپری‌های ضدعفونی کننده، بطری‌ها و ظروف حاوی الکل که در خودرو نگهداری می‌شوند، ممکن است منفجر یا دچار آتش‌سوزی شوند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران تصریح کرد: الکل قدرت انفجار زیادی ندارد، اما در شرایط خاص باعث آتش‌سوزی می‌شود، اما اگر الکل در فضای بسته‌ای مثل خودرو زیر تابش مستقیم نور آفتاب قرار گیرد، سرعت تبخیرش افزایش پیدا می‌کند و ترکیب قابل اشتعالی را ایجاد می‌کند. در این شرایط اگر از منبعی حرارتی مثل فندک و کبریت استفاده شود بخار الکل موجب وقوع حریق می‌شود.

هشدار درباره نگهداری از مواد ضدعفونی کننده حاوی الکل در خودرو

او بیان کرد: در شرایطی که مواد ضدعفونی کننده حاوی الکل داخل خودرو در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرند، شیشه‌ها مثل ذره‌بین عمل می‌کنند و حرارت را چندین برابر افزایش می‌دهند، پس خطر این دسته از آتش سوزی‌ها وجود دارد.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران تأکید کرد: شهروندان مواد ضدعفونی کننده را تا حد امکان در داخل خودرو‌ها رها نکنند، همچنین همان طور که پیش از این هشدار داده بودیم نباید این مواد در دسترس کودکان قرار داده شوند و زمانی که شهروندان قصد دارند دست‌های خود و سطوح داخل خودرو را ضدعفونی کنند بهتر است پنجره‌ها باز باشند یا در صورت امکان این اقدام را خارج از فضای خودرو انجام دهند.

با وجود خطرات احتمالی، صاحبان خودرو باید به این موضوع توجه داشته باشند که در فصل تابستان به هیچ وجه اقلامی چون مواد ضدعفونی کننده حاوی الکل، فندک، باتری، بنزین، اسپری خوسبو کننده، عطر و ادکلن، نوشیدنی‌های گازدار در خودرو نگهداری نکنند و به هشدار‌های آتش نشانی در این زمینه نیز توجه کنند.


بیشتر بخوانید:

آتش سوزی ساختمان قدیمی یک طبقه در خیابان وزرا

آتش سوزی کارگاه طلاسازی در خیابان ۱۵ خرداد + فیلم و تصویر

انفجار شدید یک واحد مسکونی در محله کمیل تهران + تصاویر


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۰ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
مگه تی ان تیه یا نارنجکه کم الکی جو بدین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
الکل توی ماشین من دیروز پوکید کلی خندیدم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۷ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
هیچی نمیشه الکی جو ندین
Iran (Islamic Republic of)
سینا
۱۵:۳۱ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
این موضوعی هست که همه باید رعایت کنیم و نمونه هایی حتی از آتش سوزی هم دیدیم شما از همین اشخاصی که رعایت نمی کنن باش
راحت باش
آخرین اخبار