از آن سوی باران تا قصه بیستون؛ معرفی عناوین برتر جشنواره ویگما

در این گزارش ۵ بازی برتر که در جشنواره ویگما موفق به کسب جوایز مختلف شدند را به طور مختصر معرفی می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، صنعت بازی‌سازی ایران اکنون در جایگاه خوبی قرار دارد و در این زمینه پیشرفت‌های زیادی صورت گرفته است. تاکنون آثار زیادی از توسعه‌دهندگان ایرانی منتشر شده که بعضی از آن‌ها بسیار جذاب و موفق هستند. این مسئله باعث خوشنودی گیمر‌های ایرانی می‌شود. ما در این زمینه به جایی رسیده‌ایم که می‌توانیم جشنواره‌های مستقل خود را داشته باشیم و این امر فوق‌العاده است.

ویگما

به تازگی یک جشنواره به اسم ویگما (VIGMA) برای رقابت بازی‌های مختلف برگزار شده است. این رویداد در واقع «جشنواره منتقدان بازی‌های ویدیویی» است. گفته می‌شود ویگما ترکیبی از جشنواره و رویدادی یک روزه است که رویکردی متفاوت دارد. در این جشنواره منتقدان و خبرنگاران حرفه‌ای از رسانه‌های تخصصی بازی آثار ارسال شده را داوری می‌کنند.

به تازگی این جشنواره برگزار و آثار مختلف در آن داوری شده‌اند. در ادامه فهرست برندگان هر بخش این جشنواره را مشاهده می‌کنید:

و
در این گزارش سعی داریم هر کدام از آثار یاد شده را به طور مختصر به شما معرفی کنیم تا بیشتر از گذشته با بازی‌های ایرانی موفق آشنا شوید.


آن سوی باران

وجایزه خلاقانه‌ترین بازی حاضر در جشنواره ویگما به عنوان "آن سوی باران" اختصاص یافته است. آن سوی باران در مارکت‌های خارجی با نام Linn: Path of the Orchards به اشتراک گذاشته شده است. اما این بازی چه چیزی در خود دارد که موفق به کسب چنین مقامی شده است.

در وهله اول، گیمر هنگامی که این بازی را اجرا می‌کند با گرافیک خیره کننده و بسیار جذاب آن روبه‌رو می‌شود. این ویژگی می‌تواند بسیار در ارتباط کاربر با بازی موثر باشد، اما همه چیز گرافیک یک بازی نیست. درست است که این بازی طراحی گرافیکی ساده‌ای دارد، اما این تفاوت در طراحی باعث می‌شود دل مخاطبان ربوده شود.

و

طراحی این بازی عاری از هرگونه هیجان اضافی و شلوغی است. در واقع شما با انجام آن آرام می‌شوید، اتفاقی که در کمتر بازی رخ می‌دهد. در گیم‌پلی این بازی که توسط استودیو بازی‎سازی Crescent Moon Games (کرسنت مون گیمز) ساخته شده، کاراکتری به نام آبان وجود دارد. او یک محافظ طبیعت است و باید به درخت باستانی روشنایی برسد، اما در مسیر او مشکلات بسیاری وجود خواهد داشت. بازی آن سوی باران دارای معما‌های بسیاری است که می‌توانند شما را برای ساعت‌های زیادی سرگرم کنند.

و


فرزندان مورتا

وبا یک نگاه ساده به فهرست برندگان جشنواره، یک اسم بار‌ها دیده می‌شود. عنوان "فرزندان مورتا" موفق به دریافت جوایز بهترین طراحی بازی، بهترین داستان و روایت، بهترین موسیقی و صدا و در نهایت بهترین بازی سال ۹۸ شده است. از شواهد مشخص است که فرزندان مورتا موفق‌ترین عنوان ساخته شده در سال ۹۸ است.

بعضی از منتقدان، این بازی را عالی و جابه‌جا کننده استاندارد‌ها دانسته‌اند. گفته می‌شود داستان این عنوان بر محوریت خانواده، عشق و امید است. از نقاط قوت عنوان مذکور می‌توان به طراحی Pixel Art و موسیقی بی‌نظیر آن اشاره کرد. تاکنون تجربه گیمر‌ها از انجام این بازی بسیار مثبت و خوب بوده است. این مسئله بسیار برای فرزندان مورتا مهم است.

و

استودیوی سازنده این عنوان Dead Mage نام دارد و مطمئنا پس از ساخت چنین اثری همه از آن انتظار کار‌های بهتری در آینده دارند. باید به این نکته نیز اشاره کنیم که این بازی در سبک روگ‌لایت تولید شده است. البته نقد‌های مثبت تنها به رسانه‌ها و منتقدان ایرانی ختم نمی‌شود. مدتی پیش یوروگیم ایتالیا نیز یک نقد بسیار مثبت در تحسین بازی فرزندان مورتا منتشر کرده بود و در آن این بازی را یک اکشن-نقش‌آفرینی-خانواده دانست که نباید از دست برود.

و


سایه هیچ

ودر جشنواره ویگمای امسال، جایزه بهترین کارگردان هنری به عنوان "سایه هیچ" اختصاص یافته است. البته این اولین جایزه دریافت شده توسط این بازی نیست. این عنوان همچنین جوایز بهترین روایت داستانی، بهترین بازی معناگرا و مورد انتظارترین بازی را هم از آن خود کرده است. در توضیحات سایه هیچ این عنوان یک درام تعاملی توصیف شده است. شما در این بازی به مدت ۴۵ دقیقه سرگرم می‌شود.

گیم‌پلی این بازی به گونه‌ای است که با انتخاب‌های مختلف می‌توانید بخش‌های بیشتری از حقایق داستان را متوجه شوید. این مینی‌گیم را می‌توان یکی از بهترین عناوین ساخته شده در سبک خودش دانست. از لحاظ هنری واقعا تمرکز بسیار برای عالی بودن آن شده که واقعا قابل تحسین است.

و

از نقاط قوت این عنوان می‌توان به گرافیک خلاقانه آن اشاره کرد. در سایه هیچ پوستر‌های گرافیکی زیبایی وجود دارد که گیمر‌ها می‌توانند حتی با آن‌ها نیز تعامل داشته باشند. استودیوی طاووس سازنده این عنوان است. سایه هیچ داستان سه شخصیت اصلی و چند شخصیت فرعی را روایت می‌کند. در واقع داستان درباره یک مثلث عشقی و روابط و مشکلات خانوادگی است. از ویژگی‌های بسیار خوب این بازی می‌توان به صداگذاری فوق‌العاده آن اشاره کرد. صدای محیط طبیعی و دقیق است به همین دلیل می‌توان به راحتی خود را در فضای بازی تصور کرد.

و


پسر خوانده

وجشنواره ویگما تصمیم گرفته است که جایزه بهترین بازی در جریان را به عنوان پسر خوانده اعطا کند. این بازی که در سبک استراتژی نوبتی است، سال ۹۶ برای اولین بار وارد فروشگاه‌های نرم‌افزار شد. استودیوی سازنده این عنوان پاییزان نام دارد و پیشتر نیز بازی‌های موفقی مانند مگنیس و ارتش فرازمینی را خلق کرده است.

از ویژگی‌های بسیار عالی بازی پسر خوانده می‌توان به گیم‌پلی جذاب، گرافیک عالی، صداگذاری جالب و موسیقی قدرتمند اشاره کرد. همین موارد باعث شده است که این عنوان تاکنون طرفداران بسیاری داشته باشد.

و

در بخش داستان یک طنز جالب وجود دارد. در واقع شما رئیس یکی از باند‌های مافیایی هستید و قرار است با گروه‌های دیگر به مبارزه بپردازید. البته سبک این بازی به گونه‌ای است که اجازه زیادی به بال و پر گرفتن داستان داده نمی‌شود، اما این مسئله از جذابیت آن نمی‌کاهد. شما در ابتدای بازی تنها به سه کاراکتر دسترسی دارید، اما به مرور زمان به عنوان پاداش به شما شخصیت‌های دیگری برای مبارزه داده می‌شود. این بازی می‌تواند ساعت‌های زیادی شما را سرگرم کند.

و


قصه بیستون

وجایزه مورد انتظارترین بازی جشنواره ویگما به "قصه بیستون" رسیده است. این بازی در سبک خودش یکی از بهترین‌ها است. قصه بیستون (Tale of Bistun) در سبک isometric narrative-driven action (ایزومتریک اکشن) برای پلتفرم‌های پی سی، مک، پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان ساخته شده است. در عنوان مذکور شما در داستانی از افسانه‌های ایران حضور دارید که به شیرین و فرهاد مربوط است. در واقع شخصیت اصلی این عنوان، فرهاد معروف است که باید برای رسیدن به معشوقه خود، شیرین، از بسیاری از موانع عبور کند.

و

این بازی به دلیل داشتن خط داستانی ایرانی-عاشقانه توانسته طرفداران بسیاری داشته باشد. از دیگر المان‌های ایرانی موجود در این بازی می‌توان به موسیقی‌های آن اشاره کرد. در واقع طراحان بسیار سعی کرده‌اند که یک اثر ایرانی ارائه دهند. در واقع می‌توان گفت قصه بیستون یک بازی تماما ایرانی است. البته نباید از محیط جذاب بازی و طراحی مبارزه قوی آن چشم‌پوشی کرد، زیرا در این بخش نیز تلاش بسیاری برای هر چه بهتر شدن آن شده است. بازی قصه بیستون توسط یک گروه ۹ نفره تولید شده و این افراد مدت زیادی است که در حال کار کردن بر این بازی هستند.

و

کلام آخر

صنعت بازی‌سازی ایران در حال پیشرفت است و تاکنون اتفاقات بسیاری در این زمینه افتاده و ما در این گزارش تنها به بخشی از آن اشاره کرده‌ایم. امیدواریم اتفاقات بسیار بهتری در این زمینه رخ دهد تا ما نیز بتوانیم با بزرگ‌ترین سازندگان بازی‌های ویدئویی جهان رقابت کنیم.

گزارش از مصطفی عسگری

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار