چگونه گرمازده نشویم؟ / روش های پیشگیری و رفع گرمازدگی

در روز‌های گرم تابستان گرمازدگی مشکل رایجی است که اگر به آن توجه نشود خطر رفتن به کما و حتی مرگ افراد را به دنبال دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان، شهرستان آبادان به علت قرار گرفتن در کنار اروند رود، بهمن‌شیر و کارون و به‌طور کلی در جوار خلیج فارس دارای تابستانی بسیار گرم و زمستانی معتدل و فرح‌بخش است، این شهر در دشت واقع شده و در مجموع هوای گرمی دارد، گرمای آن در ماه‌های تیر و مرداد ماه تا بیش از ۵۰ درجه سانتی‌گراد بالا می‌رود، منطقه آبادان در کل مرطوب است، رطوبت نسبی در این شهرستان در میانه روز کاهش می‌یابد.

هوای آبادان از دیرباز به ویژه در فصل تابستان، به دلیل وجود نخلستان‌های فراوان آن به شدت گرم و شرجی بوده و مردم این شهر چنین روز‌هایی را روز‌های خرماپزان می‌نامند.

گرمازدگی

گرما زدگی و چگونگی برخورد با یک فرد گرمازده

گرمازدگی عدم توانایی بدن در دفع گرما و افزایش دمای درون بدن به حدود چهل درجه سانتی‌گراد است که به علت فعالیت شدید یا گرمای هوا ایجاد می‌شود.

گرمازدگی یکی از مشکلات شایع در فصل تابستان است که در این حالت بدن گرمای زیادی از محیط اطراف جذب می‌کند و قادر به دفع این گرما نیست؛ گرمازدگی شدید می‌تواند اثرات مضری برای سیستم عصبی، کبد، قلب، کلیه‌ها و عضلات داشته باشد.

علائم گرمازدگی چیست؟

دکتر الهه ابوعلی پزشک عمومی خرمشهری در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان، سرگیجه، سردرد، اسهال، ضعف و خستگی، کشیدگی و درد عضلات، استفراغ و حالت تهوع، پوست رنگ پریده و چسبناک، ضعف و غش، ادرار زرد تیره یا نارنجی و... را علائم گرمازدگی عنوان کرد و گفت: نوع درمان گرمازدگی بستگی به شدت آن دارد، اما اولین اقدام، کاهش هر چه سریع‌تر دمای بدن است.

او افزود: نشانه گرمازدگی دمای بالاتر از ۴۰ درجه بدن است. اما غش کردن ممکن است اولین علامت باشد.

گرمازدگی در فصل تابستان

افراد مستعد گرمازدگی

این پزشک عمومی در خرمشهر درباره کسانی که مستعد گرمازدگی هستند، گفت: تمام افرادی که در محیط گرم فعالیت و یا ورزش می‌کنند درمعرض ابتلا به گرمازدگی هستند، اما افراد مسن یا بچه‌های کوچک که سیستم خنک کننده بدن آن‌ها هنوز کامل نشده است، افراد چاق و یا افرادی که از آرام بخش‌ها استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض گرمازدگی هستند.

نحوه برخورد با فرد گرمازده

دکتر امین منصور رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی دانشکده علوم پزشکی آبادان هم در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان، با اشاره به اینکه گرمازدگی یک مشکل اورژانسی است، گفت: بررسی علائم حیاتی مانند فشار خون و دمای بدن از مراحل اولیه بررسی مصدوم بوده و هدف درمان اولیه، کاهش سریع دمای بدن تا حد امکان است.

او افزود: باید لباس بیمار را درآورده و بدن او را با آب سرد بشویند و اگر این کار ممکن نیست، باید بدن فرد را با حوله مرطوب بپوشانند. همچنین می‌توانند در کنار گردن، کشاله ران و زیر بغل کیسه یخ بگذارند.

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی دانشکده علوم پزشکی آبادان با تاکید بر اینکه بدن فرد گرمازده باید ماساژ داده شود، گفت: بهتر است دست‌ها و پا‌های فرد گرمازده را ماساژ داد تا خون به مغز و قسمت مرکزی بدن بازگردد.

منصور افزود: توصیه می‌شود در صورتی که فرد هوشیار است به او مایعات خنک داده شود و در طول مدت شست و شوی بدن مصدوم هر ۱۰ دقیقه دمای بدن او را اندازه گیری کرده و مراقب باشند که دمای بدن او از ۳۸ درجه هم کمتر نشود.

گرمازدگی، مشکل رایج در فصل تابستان

او ادامه داد: در صورتی که گرمازدگی شدید درمان نشود منجر به تشنج، کما و مرگ می‌شود.

راهکار‌های مناسب برای کاهش حس گرما

در این بین مردم برای کاهش احساس گرما و جلوگیری از گرما زدگی به شیوه‌های مختلفی متوسل می‌شوند عده‌ای لباس‌های نخی به تن می‌کنند و عده‌ای هم برای تحمل راحت تر گرما، به سراغ نوشیدنی‌های خنک می‌روند تا کار و فعالیت در این گرما برایشان آسان تر باشد و در حین انجام فعالیت کمتر اذیت شوند.

یک پارچه فروش آبادانی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان آبادان، گفت: معمولا در این فصل مردم پارچه‌های نخی و کودری خرید می‌کنند، چون خنک‌تر و راحتتر هستند.

توصیه‌های لازم برای جلوگیری از گرما

یک پزشک عمومی در خرمشهر گفت: شهروندان باید در فصل گرما از فعالیت بسیار زیاد، انجام کار‌های سنگین و نیز ورزش کردن به مدت طولانی در هوای گرم خودداری کنند، زیرا این امر می تواند موجب گرمازدگی شود.

او با بیان اینکه برای جلوگیری از گرمازدگی در فصل تابستان توصیه می‌شود روزانه حداقل هشت لیوان آب مصرف شود ادامه داد: باید از لباس های گشاد و رنگ روشن استفاده شود و همچنین در برابر گرما و آفتاب باید با کلاه یا چتر از خود محافظت کرد.

گرما زدگی

ورزشکاران فعالیت‌های خود را در دمای مناسب انجام دهند

ابوعلی تصریح کرد: ورزشکاران باید سعی کنند فعالیت خود را به ساعات خنک‌تر روز موکول کنند؛ خصوصا فعالیت ورزشی را در زمان‌هایی انجام دهند که محیط، دمای کمتری دارد. صبح زود و نزدیک به غروب آفتاب، زمان‌های مناسبی هستند و هوا نسبتا خنک است.

او افزود: در هنگام ورزش، حتما باید از پوشش ورزشی مناسب استفاده شود که امکان تعریق وجود داشته باشد وخود لباس هم سبک باشد.

رفع گرمازدگی به صورت سنتی

حسن آلبوکرمی کارشناس تغذیه در گفت گو با خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ، درباره رفع گرمازدگی با نوشیدنی‌های سنتی گفت: در این ایام نوشیدن خاکشیر یخ زده و شربت آبلیمو را فراموش نکنید.

او افزود: هندوانه میوه این فصل است که آرام بخش و مناسب برای افراد گرم مزاج است چرا که طبیعتی سرد دارد.

بنا بر توصیه کارشناسان با گرما و شدت تعریق بدن غلظت خون افزایش می‌یابد، لذا نوشیدن مایعات باید بیش از پیش در برنامه روزانه قرار گیرد، نوشیدن روزانه ۸ لیوان آب را فراموش نکنید و اگر مقدور بود فعالیت‌های شدید خارج از منزل پیش از ۱۰ و یا پس از ساعت ۱۸ برنامه ریزی شود.

گزارش از هدی دریس

انتهای پیام/ د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.