اتحادیه اروپا پیشنهاد بازگشت روسیه به گروه هفت را رد کرد

اتحادیه اروپا، روز سه شنبه هرگونه پیشنهاد برای بازگشت روسیه به گروه هفت کشور صنعتی جهان را رد کرده است.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از رویترز، اتحادیه اروپا این پیشنهاد را رد کرده است که گروه هفت شامل اقتصاد‌های توسعه یافته جهان و شامل کشور‌هایی مثل روسیه شود. اتحادیه اروپا همچنین به واشنگتن هشدار داده است که نمی‌تواند قوانین این گروه را مطابق با میل و اراده خودش تغییر دهد.

بر اساس این گزارش دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پیش از این در اظهاراتی گفت: نشست رهبران گروه هفت که قصد داشتیم در ماه آینده برگزار کنیم، تا سپتامبر یا بعد از آن به تعویق خواهد افتاد و قصد داریم فهرست کشور‌های دعوت شده به این نشست را گسترش دهیم از جمله کشور‌های استرالیا، روسیه، کره جنوبی و هند را نیز به این نشست دعوت خواهیم کرد.

گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و پوتین درباره همکاری‌های دوجانبه و اجلاس گروه هفت ترامپ، نشست سران این گروه را به تعویق انداخت.

ترامپ همچنین در جمع خبرنگاران افزود: گروه هفت که متشکل از اقتصاد‌های توسعه یافته و پیشرفته جهان است، در شکل فعلی خود یک گروه منسوخ شده به شمار می‌رود. من در حال به تعویق انداختن این نشست هستم؛ چرا که احساس نمی‌کنم گروه به شکل و فرمت فعلی آن نمایانگر واقعیت‌های امروز جهان باشد.

هنوز مشخص نیست که آیا تصمیم ترامپ برای به تعویق انداختن نشست رهبران گروه هفت تلاشی از سوی او برای افزایش تعداد کشور‌های عضو در این گروه است یا نه.

رئیس جمهور آمریکا پیش از این بار‌ها خواستار اضافه شدن روسیه به جمع گروه هفت شده بود. روسیه در سال ۲۰۱۴ میلادی پس از الحاق شبه جزیره کریمه به خاک خود از گروه هشت اخراج شد. سایر رهبران گروه هفت با درخواست ترامپ برای الحاق روسیه به این گروه  مخالفت کرده اند.

سخنگوی اتحادیه اروپا در این باره گفت: اتحادیه اروپا گروه هفت را یک چارچوب چندجانبه بین المللی مهم می‌داند که نمی‌توان قوانین و مقررات دائمی و همیشگی آن را تغییر داد.

او در ادامه افزود: عضویت روسیه در گروه هشت تا زمانی تعلیق شده است که مسکو رفتار خود را تغییر دهد و فضا این اجازه را به این گروه بدهد تا مذاکرات معنادار و بامفهومی داشته باشد. اکنون چنین شرایطی فراهم نیست.

بریتانیا و کانادا نیز مخالفت خود را با بازگشت روسیه به گروه هفت اعلام کرده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار