استفاده از تهویه مطبوع به جای کولر در شرایط شیوع کرونا

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت : استفاده از سیستم‌های تهویه‌های مطبوع به جای کولر در محیط‌های عمومی در شرایط شیوع بیماری کووید ۱۹ ارجحیت دارد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  مهدی قربانیان گفت : استفاده از کولر باعث افزایش جریان هوا شده و با وجود عامل بیماری کووید ۱۹ در ساختمان می‌تواند با انتقال ویروس به منطقه تنفسی دیگر افراد، سبب افزایش شیوع بیماری شود، بنابراین بهتر است در صورت استفاده از کولر‌های گازی و آبی در اماکن عمومی افراد به طور حتم از ماسک استفاده کنند.

 مهدی قربانیان اظهار داشت : با توجه به ناشناخته بودن ابعاد مختلف کرونا ویروس عامل کووید ۱۹ نمی‌توان با قطعیت در خصوص انتشار آن اظهار نظر کرد، اما بر اساس مطالعات انجام شده، کولر می‌تواند پخش و انتشار ویروس را بیشتر کند.

او اضافه کرد: کولر آبی هوا را از بیرون مکش کرده و وارد فضای داخلی می‌کند، بنابراین در منازلی که به دور از مراکز درمانی بیماران کرونایی بوده و هوای بیرون از ساختمان تمیز است و همچنین در داخل منزل نیز فرد مبتلا یا مشکوک به کووید ۱۹ حضور ندارد، استفاده از کولر آبی مشکلی ندارد و بهتر است پنجره کمی باز باشد تا هوا به سمت بیرون هدایت شود.

او توضیح داد: پیش از استفاده از کولر‌های آبی و به هنگام راه اندازی آن بهتر است پوشال‌های داخل کولر تعویض شود تا آلودگی‌های احتمالی روی سطوح از این طریق وارد ساختمان نشود.

او  خاطرنشان کرد: کولرآبی هوا را به جریان می‌اندازد و اگر کسی درر این فضا‌ها مبتلا به ویروس کرونا بوده و قطرات تنفسی او در هوا منتشر شده باشد به راحتی توسط جابجایی جریان هوای ایجاد شده در قسمت‌های مختلف ساختمان انتشار می‌یابد، بنابراین بهتر است همه افراد در اداره‌ها و فضا‌های عمومی که از کولر آبی استفاده می‌شود، زدن ماسک را فراموش نکنند.

 قربانیان با اشاره به عملکرد کولر‌های گازی گفت: برای خنک کردن هوا گاز مخصوصی که در کولر گازی به کار می‌رود داخل کمپرسور متراکم شده و تحت تاثیر این فشار به مایع تبدیل می‌شود و در واقع کولر‌های گازی خانگی یک وسیله خنک کننده داخلی است که گردش هوا به خارج از منزل ندارد و تا زمانی که ویروس در محیط خانه نباشد این وسایل به هیچ عنوان نقشی در انتقال بیماری نخواهند داشت.

او  تاکید کرد: فیلترها، پره ها، و ورودی‌های کولر خانگی باید هفته‌ای دو بار تمیز شود و توسط یک گندزدای بی خطر گندزدایی شود و قبل از این کار استفاده از دستکش و سربند و ماسک ضروری است.

او  با بیان این که اگر در محیط پرتراکم و عمومی نظیر ادارات، فرد مبتلا به این بیماری وجود داشته باشد، کولر‌ها نقش موثری در انتقال ویروس از فرد مبتلا به دیگر افراد خواهند داشت، عنوان کرد: با توجه به آن که ویروس در محیط‌های ساکن هم می‌تواند تا مدت سه ساعت معلق بماند، بهتر است در محیط‌های عمومی که توسط کولر خنک می‌شود، در یا پنجره باز باشد و از یک فن قوی برای جابجایی هوا استفاده شود.

انتهای پیام/ه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.