رئیس سازمان محیط زیست مطرح کرد؛

سوختن یک درخت هم در طبیعت مصیبت است

کلانتری گفت: حتی یک درخت هم اگر بسوزد مصیبت است اما کل مناطقی که در کشور تا به امروز آتش گرفته هنوز به هزار و ۵۰۰ هکتار نرسیده است.

 

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور رئیس سازمان محیط زیست کشور در گفتگوی تلویزیونی صبح امروز ۱۸ خرداد به مناسبت روز جهانی محیط زیست اظهار کرد: وقتی جمعیت انسان افزایش پیدا کند، سرانه مصرف هم چند برابر می‌شود و فشار بر کره زمین هم بیشتر خواهد شد و وقتی که فشار بر محیط زیست افزایش پیدا کند باید تدابیری اندیشیده و عاقلانه رفتار شود.

او با اشاره بر اینکه محیط زیست امانت نسل‌های آینده است، افزود: باید از تکنولوژی به تعبیر درست برای محیط زیست و از پتانسیل کره زمین به درستی استفاده می‌شد ما هنوز در کره زمین آب شیرین کم نداریم، اما از آن استفاده درست نمی‌شود، آن را ارزان می فروشیم که این موضوع محیط زیست را به خطر می‌اندازد.

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه روزانه معادل بیش از ۳۰۰ میلیون بشکه نفت در روز در کره زمین انرژی مصرف می‌شود، بیان کرد: هشت میلیارد نفر در کره زمین زندگی می‌کنند که قطعا کره زمین نمی‌تواند این همه فشار را تحمل کند.

کلانتری با اشاره بر اینکه کره زمین با این روند مصرف حالش خوب نیست، بیان کرد: متاسفانه امروزه یک رقابتی بین محیط زیست و اقتصاد برقرار شده است و خیلی از دولت‌ها همچون دولت ترامپ و کشور برزیل توسعه اقتصادی را بر محیط زیست ترجیح می‌دهند.

او مطرح کرد: از نظر علمی همه چیز مشخص است و هیچ چیز مبهمی وجود ندارد، اما خیلی‌ها عمل نمی‌کنند در کشور ما هم همین گونه است پس ما باید طوری با محیط زیست رفتار کنیم که نسل‌های آینده هم بتوانند در آن زندگی کنند.

رئیس سازمان محیط زیست گفت: محیط زیست تنها برای یک نسل نیست، مسئله این است که چگونه عمل کنیم و باید درست تصمیم بگیریم تا اشتباهاتمان مجدد تکرار نشود.

کلانتری با اشاره به بارندگی‌های مناسب در دو سال اخیر ادامه داد: اگر بارندگی مناسب باشد رشد علف‌ها در مراتع و زیر جنگل زیاد می‌شود و در تابستان این‌ها خشک می‌شوند و وقتی که خشک شوند بستر آتش سوزی فراهم می‌شود درست است که حتی یک درخت هم اگر بسوزد مصیبتی است اما کل مناطقی که در کشور تا به امروز آتش گرفته هنوز به هزار و ۵۰۰ هکتار نرسیده است، طبیعت را همه جور خطر همچون صاعقه تهدید می‌کند.

کلانتری با اشاره به محدودیت‌هایی که محیط زیست با آن رو به رو است مطرح کرد: در کل کشور ۶ هزار محیط بان و در مجموع ۱۰ هلیکوپتر داریم استرالیا با تمامی تکنولوژی اش دو میلیون هکتار از جنگل هایش سوخت.

رئیس سازمان محیط زیست گفت: آتش سوزی تا حدی بخشی از زندگی طبیعت است، اما آن‌هایی که غیر عمد و توسط انسان نباشد. من از مردمان عزیز تشکر می‌کنم که همراه محیط زیست هستند، مردم اگر مانند بقیه کشور‌ها برخورد می‌کردند اکنون صد‌ها هزار هکتار در سال جنگل آتش می‌گرفت.

او با بیان اینکه تا به امروز ۱۴۵ محیط بان شهید و ۵۰۰ نفر جانباز داشتیم، اظهار کرد: محیط بان‌ها تا حدود دو سال و نیم پیش پایین‌ترین دریافتی دولتی را داشتند که خوشبختانه امروز  حقوق های محیط بان‌ها متوسط پرسنل دولتی است و سالانه ۵۰ میلیارد تومان تجهیزات نو به آن‌ها داده می‌شود.

کلانتری افزود: قانون مربوط به محیط بانان را نیز تغییر دادیم و منتظریم تا شورای نگهبان آن را ابلاغ کند تا قوانین آنان هم مانند نیرو‌های انتظامی  باشند.

او با اشاره به ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: من به عنوان یک آذری از روحانی تشکر می‌کنم برای اینکه از سال ۸۱ تا سال ۹۲ شاهد زوال آب این دریاچه بودیم که دلیل آن سد سازی بود ما معکوس عمل کردیم لذا تصمیم گرفتیم ۴۰ درصد مصرف آب کشاورزی را کاهش دهیم.

کلانتری با بیان اینکه بعضی‌ها مدعی بودند که دریاچه ارومیه دیگر احیا نمی‌شود، افزود: طبق برنامه ریزی که با دانشگاه شریف داشتیم در سال ۱۴۰۶ دریاچه با ۱۴.۷ میلیون متر مکعب خواهیم داشت و دریاچه به تراز خود بازمی گردد که امیدواریم این شرایط باقی بماند.

او با اشاره با توقف مالچ پاشی گفت: خوشبختانه دو سال است که ریزگرد نداریم و منشا داخلی ریزگرد نداشتیم، واقعا در مهار ریزگرد‌ها هزینه هنگفتی  صرف شد و بسیاری از تالاب‌های ما هم اکنون  آبگیری شده است.

رئیس سازمان محیط زیست درباره تالاب میانکاله نیز مطرح کرد: تالاب میانکاله ۴۵ هزار هکتار است که حتما باید احیا شود، این تالاب با پس روی دریای خزر یک مقدار عقب رفته است و به دلیل مصرف کشاورزی آبی از رودخانه‌ها وارد دریاچه نمی‌شود؛ برای اینکه از رودخانه‌ها آب وارد میانکاله نمی‌شود باید طرحی ریخته شود تا ورودی و خروجی آب از تالاب به دریا خزر صورت گیرد.

بیشتر بخوانید: 

احیای دریاچه‌ای که شما را در آب معلق نگه می‌دارد/ نایلون مهمان دشت و دریاچه‌های ایران

دریاچه ارومیه به مرحله احیا رسیده است

کاهش۰.۶ سانتی متری سطح تراز دریاچه ارومیه

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار