رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر:

باید تلاش کنیم همه با هم کرونا نگیرند/ تخت‌های ویژه کم داریم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر می‌گوید: تمام هنر ما و مردم باید این باشد که تلاش کنیم همه با هم کرونا نگیرند و همه گیری به تدریج رخ دهد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، سعید کشمیری رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در نشست با اعضای شورای شهر بوشهر گفت: به دلیل همزمانی آنفلوانزا با کرونا در پاییز، فصل بسیار سختی در پیش داریم و از الان هم ما و هم مردم باید برای گذراندن آن ایام آماده شویم.

او درباره انتقاد برخی اعضای شورای شهر مبنی بر تناقض در عملکرد دولتمردان و شتاب در بازگشایی‌ها بیان کرد: من در حد مدیر میانی هستم و مجری تصمیمات، مثل وقتی ستاد ملی محدودیت مسافرت و تردد بین استانی را بر می‌دارد، اگر ما در استان بخواهیم محدودیت ایجاد کنیم خلاف قوانین کشوری است.

بستن راه‌ها الان فایده ندارد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: بستن مسیر برای ایام اسفند خوب بود که آن زمان در ابتدای بیماری بودیم و طبق پیش بینی‌ها، قرار بود در آن ایام بوشهر دچار اوج بیماری شود، چون به دلیل حضور میلیونی مسافران، امکان انتقال سریع‌تر بیماری بود، ولی امروز دیگر بیماری در استان در چرخش است.امروز دیگر بستن خروجی‌ها فایده‌ای ندارد، چون ویروس در استان در حال چرخش است و فقط از بیرون وارد نمی‌شود. علاوه بر آن، وقتی نکات بهداشتی و فاصله گذاری را رعایت نکنیم، مدتی بعد دوباره شاهد شتاب گرفتن بیماری خواهیم بود.

کشمیری ادامه داد: البته اگر به مرحله خطرناک برسیم؛ امکان دارد به وزارت بهداشت و ستاد ملی درخواست دهیم که مسیرهای استان بسته شود تا شاهد انتقال دو طرفه ویروس نباشیم، ولی امروز در مرحله مدیریت و کنترل کرونا در استان هستیم؛ اگرچه چند روز پیش در حال ورود به مرحله بالاتر از هشدار بودیم.

دلیلی برای پنهان‌کاری نداریم

او عنوان کرد: درباره اظهارات یک عضو شورا مبنی بر اینکه آیا به لحاظ آمار بیماران در مقایسه با جمعیت، شرایط استان ما وخیم‌تر از خوزستان است، ما تا امروز ۲۰ مرگ ناشی از کرونا داشته‌ایم، خوزستان بیش از ۶۰۰ مرگ. ملاک ارزیابی وضعیت استان‌ها، تعداد مرگ و میر در هر ۱۰۰ هزار نفر است که براین اساس ما جزء سه استان پایین کشور هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: باور کنید اطلاعات و آمار‌های ما و مردم یکسان است، چون دلیلی برای پنهان‌کاری نیست و این طور هم نیست که قبرستان جدا یا راهروی پنهانی در بیمارستان‌ها برای پنهان کردن اجساد یا بیماران کرونایی داشته باشیم.

۱۰ درصد جمعیت استان به کرونا مبتلا شده‌اند

کشمیری افزود: اکنون براساس شاخص‌های علمی، برآورد می‌شود در استان ۱۰ درصد جمعیت مبتلا به کرونا شده‌اند و در حالت بدبینانه این رقم به ۱۵ درصد می‌رسد؛ اما اقدام مهم ما و مردم این است که نباید به جایی برسیم که همه با هم بیماری را بگیرند و باید ابتلا تدریجی باشد؛ چون امکانات تخت‌های ویژه کفاف تعداد مشخصی را می‌دهد.

او بیان کرد: قرار است با کمک سپاه، تا آخر هفته بیمارستان صحرایی در فضای آزاد کنار بیمارستان شهدای خلیج فارس ایجاد شده و مرکز بیماریابی نبی اکرم محله باغ زهرا بوشهر به آنجا منتقل شود تا نگرانی مردم برطرف شود.

آزمایشگاه‌های کرونا بیشتر می‌شود

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر گفت: کیت تست کرونا در کشور کم است، هرچند اگر کیت هم به اندازه کافی باشد، روند آزمایش زمان بر و ۸ ساعته است، همچنین از نظر نیروی انسانی متخصص محدودیت داریم و باعث شده روزانه امکان جوابگویی ۲۰۰ تا ۳۰۰ تست را داشته باشیم.

کشمیری ادامه داد: البته دستگاهی از بندرعباس قرض کرده‌ایم و به زودی آزمایشگاه برازجان راه اندازی می‌شود، همچنین با کمک نفت، آزمایشگاه کرونا در جنوب استان هم فعال خواهد شد که بررسی‌ها سریع‌تر شود.

او عنوان کرد: با توجه به نگرانی پیش آمده درباره امتحانات دانشگاه‌های استان مقرر شده که امتحانان غیرحضوری باشد؛ البته رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان می‌گفت که براساس ابلاغ کشوری ناگزیر باید آزمون در بوشهر و برازجان به صورت حضوری برگزار شود. از این رو نامه‌ای به آن‌ها درباره شرایط این دو شهر دادیم تا به استناد آن، سازمان مرکزی دانشگاه آزاد را برای برگزاری غیرحضوری امتحانات متقاعد کنند.

فعالیت اتوبوس‌ها و بازار‌های هفتگی به کجا رسید؟

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر درخصوص تقاضای مردم برای فعالیت اتوبوس شهری برای کاهش هزینه تردد و از سرگیری فعالیت بازار‌های هفتگی هم گفت: برای فعالیت اتوبوسرانی بوشهر و بازار‌های هفتگی این هفته در کمیته استانی کرونا تصمیم گیری خواهد شد.

کشمیری افزود: واقعیت این است که پاییز بسیار سختی در پیش داریم؛ چرا که همواره در این فصل درگیر ویروس آنفلوانزا هستیم و امسال با کرونا نیز همزمان خواهد بود. در همین زمینه اورژانس هسته‌ای با ۱۰۰ تخت تا مهر افتتاح می‌شود که فقط به بیماران کووید ۱۹ و آنفلوانزا اختصاص می‌یابد.

او عنوان کرد: برای پاییز باید ۱۰ برابر سال گذشته واکسن آنفلوانزا تهیه کنیم که در حال پیگیری هستیم. همچنین تجهیزاتی مثل دستگاه تنفس مصنوعی برای استان سفارش داده شده که با رسیدن آن، برای ایام سخت پیش رو آماده می‌شویم.

کمبود تخت‌های ویژه

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر بیان کرد: برآورد می‌شود تا سال ۱۴۰۰ بیماری را داشته باشیم و هنر مردم و ما باید این باشد که همه‌گیری بیماری تدریجی باشد و به صورت همزمان رخ ندهد، چون امکانات مثل تخت‌های ویژه جوابگو نیست.

کشمیری افزود: اکنون در استان ۱۴۲ تخت ویژه داریم؛ یعنی اگر ۱۴۳ بیمار نیازمند این امکانات داشته باشیم، یک نفر جانش را از دست می‌دهد، مشابه وضعیت اسفند گیلان که ۱۵۰ نفر روی تخت‌های ویژه بودند و همزمان ۱۰۰ نفر دیگر پشت نوبت مانده و جان خود را از دست دادند.

او ادامه داد: تعداد تخت‌های ویژه و دستگاه تنفس ما از متوسط کشوری پایین‌تر است و دلیل آن هم تاخیر دهه‌های گذشته استان در بیمارستان سازی است، ولی در سه سال گذشته تغییرات خوبی رخ داده و در این مدت از ۱۰۰ تخت به ۱۴۲ تخت ویژه رسیدیم؛ تخت‌هایی که هرکدام با امکانات جانبی و نیروی انسانی اش به طور میانگین ۲۰ میلیاردتومان هزینه دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: اکنون درمرحله کنترل و مدیریت بیماری هستیم و تناقض‌ها درباره این بیماری ناشی از ناشناخته بودن ابعاد آن است، به طوری که سازمان بهداشت جهانی نیز بعد از سه ماه از نظر اولیه اش اعلام می‌کند ماسک باید اجباری شود. در این شرایط مهم این است که هرجا متوجه خطا شدیم سریع برگردیم و به آنچه علم می‌گوید توجه کنیم و احترام بگذاریم.

به کمک مردم نیاز داریم

کشمیری بیان کرد: واقعیت این است در شرایط حاضر، تنها راه مقابله با شیوع گسترده بیماری، کمک مردم است که با رعایت بهداشت فردی شامل زدن ماسک در بیرون منزل و روزانه ۲۰ بار شستن دست هربار به مدت ۲۰ ثانیه در کنار رعایت فاصله گذاری، مانع انتقال ویروس شویم. افرادی هم که دارای علایم خفیفی هستند در منزل استراحت کنند و تست دهند.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.