باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

آیا مستاجران در بورس مسکن خانه دار می‌شوند؟

برخی تحلیلگران اقتصادی با ورود مسکن به بورس موافقند، ولی در مقابل فعالان حوزه به آن خوش بین نیستند.

تاثیرایجاد بورس مسکن بر بازار مسکن//بورس مسکن مفید یا مضر؟ به گزارش خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، روز‌های اخیر شاهد خبر احتمال  ورود مسکن به بازار سرمایه بودیم که گمانه زنی‌های زیادی در باره  نتایج و تبعات آن  شده است. از اینکه آیا ورود املاک به بورس می‌تواند راهگشای معضل مسکن باشد و دردی را از مستاجران دوا کند یا باعث به هم ریختگی بازار مسکن خواهد شد؟ بسیاری از فعالان در این حوزه مخالف این اقدام بوده اند.

لازم به ذکر است که بورس مسکن فقط به منظور فروش املاک دولتی راه‌اندازی می‌شود و املاک و مسکن خصوصی در این بورس عرضه نمی‌شود. اگر این برداشت صحیح باشد، این بورس مسکن، بورس انحصاری املاک دولتی در نوع خود در دنیا بی‌نظیر است. ضمن آن که به نظر نمی‌رسد راه‌اندازی بورس برای فروش املاک دولتی چندان ضرورتی داشته باشد و این کار از طریق سازوکار‌های دیگر هم امکان‌پذیر است.

اخبار بازار بورسی با حساسیت از سوی مردم دنبال می شود

حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران گفته است: در پی مذاکراتی که با وزارت راه و شهرسازی انجام شده، طرح‌هایی همچون فروش املاک و مستغلات، بازار تهاتری مصالح و املاک، طرح فروش متری مسکن و همچنین راه اندازی صندوق‌های املاک و مستغلات در بازار سرمایه در حال پیگری است که هم اکنون امکان اجرای طرح پیش فروش متری مسکن در قالب انتشار اوراق سلف موازی استاندارد در بورس کالای ایران مهیاست.

در بازار مسکن تلاش بر این است تا به ابزاری در بورس کالا برسیم که پس‌انداز مردم را افزایش دهد، برای مثال فردی که می‌خواهد در بخش مسکن سرمایه‌گذاری کند، می‌تواند به طور مستقیم با ورود به معاملات متری مسکن در بورس کالا، هر چند اندک در ملک سرمایه‌گذاری کند.

حضور مسکن در بورس توجیه اقتصادی ندارد

محسن فلکی کارشناس و فعال بازار مسکن در گفت وگو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تاثیر ایجاد بورس املاک بر بازار مسکن اظهار کرد: به نظر می‌رسد بورس املاک تاثیری بر بازار مسکن نداشته باشد، دلیلی ندارد سازندگان حاشیه سود خود را با بورس تقسیم کنند. اگر دولت بخواهد به بورس مصالح ساختمانی هم بدهد که ۶۰ تا ۷۰ درصد در بورس عرضه می‌شود مانند آهن و سیمان مگر اینکه صندوقی تشکیل دهند و مصالح بدهند.

این فعال بازار مسکن ادامه داد: بسیاری از سازندگان مصالح را زیر قیمت بازار می‌خرند، به تشکیل شدن این بازار نباید تک مولفه‌ای نگاه کرد. اما به شرطی که دولت شرکت کرده و املاک خود را در بورس عرضه کند. اکثر سازنده‌های بازار مسکن شرکتی نیستند و به صورت شخصی و سنتی فعالیت می‌کنند؛ و زیر قیمت بازار خرید می‌کنند و توجیه اقتصادی برای حضور و عرضه در بورس ندارند.

فلکی تصریح کرد: موضوع بورس مسکن از سال ۹۰ قرار بود اجرایی شود و هر کس تفسیر خود را از آن داشته است، ولی اتفاقی عملا رخ نداده است و بهتر است مسکن وارد بورس نشود.

او درباره تمایل بنگاه داران به حضور املاک در بورس هم گفت: بنگاه داران به این موضوع مرتبط نیستند و و در قانون تعریف نشده که حتما در بورس فعالیت کنند. اگر دولت شرایطی را هم به وجود آورد تا سازندگان مسکن به حضور در بورس ترغیب شوند، قطعا مدت زمان زیادی نیاز است.گویا رونق بازار بورس برای دولت خوشایند بوده که دلیل اقدام اخیر آن‌ها مبنی بر ورود مسکن و املاک در بازار بورس است.

مسکن در بورس

بورس در مسکن کمکی به بازار نخواهد کرد

خسروی رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک کشور در گفت وگو با خبرنگار مسکن باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ورود بورس مسکن به بازار سرمایه گفت: در تعیین قیمت مسکن چندین مولفه موثر است، ماهیت بورس مسکن مشخص نیست. به نظر می‌رسد بورس در مسکن کمکی به بازار نخواهد کرد.به دلیل تنوعی که  در قیمت مسکن و نوع مصالح ساختمانی به کار رفته، بورس معنا نمی دهد.

 رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک کشور افزود: در هیچ کشوری تا به حال چنین اقدامی مبنی بر ورود املاک به بورس نداشته ایم. املاک محصول  چندین بخش بازار است و چنین اتفاقی امکان پذیر نیست.

مسکن  در بازار مسکن به طور صحیح توزیع نمی‌شود

عبداللهی کارشناس مسکن با اشاره به تبعات ایجاد بورس مسکن بر بازار املاک  در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: در مسکن دو موضوع تولید و تقاضا مهم است و آمار دقیقی در بازار آزار مسکن نداریم که بر می‌گردد به اینکه قانون سامانه املاک را راه اندازی نکردیم که تبصره ۷ ماده ۱۶۹ است.

این کارشناس مسکن ادامه داد: موضوع دیگری که وجود دارد این است که مسکن‌های تولیدی به طور صحیح توزیع نمی‌شود و به تقاضای مصرفی نمی‌رسد.از سال ٨۵ تا ٩۵ حدود ١٠ میلیون مسکن در کشور تولید شده است، اما ۲.۴ دهم میلیون خانوار صاحب مسکن شده اند که نشان می‌دهد ٧٧درصد از تقاضای مسکن در کشور، سرمایه‌ای بوده است و خرید صرفا برای سود آوری انجام شده است.

وی افزود: علاوه بر این تولید مسکن که بر اساس آمار ۵۶ درصد کاهش داشته اگر سالیانه ٨٠٠هزار واحد احداث می‌شده، در حال حاضر به ٣۵٠ هزار واحد رسیده وبیشتر از پنجاه درصد کاهش داشته است. حالا برای جبران سیاست‌های نادرست یا سیاست‌هایی که باید اجرایی می‌شده است و نشده قرار شد نقدینگی و سرمایه برای تولید بیشتر وارد بازار مسکن شود.

عبداللهی گفت: می‌توان گفت برای تامین مالی  حدودی بازار مسکن راه خوبی است. او در پاسخ به این سوال که آیا ورود مسکن به بورس برای تولید بیشتراست؟ توضیح داد: اگر صندوق‌هایی را در بورس ایجاد کنیم مانند صندوق‌های سرمایه گذاری و کسانی که تقاضای مسکن دارند، اما توان خرد یک واحد کامل را ندارند می‌توانند دراین صندوق سرمایه گذرای کنند و به ازای متراژ سهم می‌خرند.بعد از مدتی شرکتی متولی ساخت و ساز می‌شود و پس از اتمام سود بین سهامداران بر می‌گردد. این سود باعث می‌شود که تامین مالی در مسکن تسهیل شود، به سازنده کمک شده تا بتواند ساختمان‌های بیشتری احداث و در نهایت تولید مسکن افزایش پیدا کند.

بورس  جوابگوی تقاضای مصرفی بازار مسکن نیست

این کارشناس مسکن در پایان درخصوص استقبال مردم و بنگاه‌های املاک هم گفت: مردم در صدد هستند سود خود را از بازار سرمایه به دست بیاورند و در صورت تورم سرمایه خود را حفظ کنند.تعداد زیادی نمی‌توانند در بورس مسکن شرکت کنند، زیرا به ازای هر سرمایه گذاری باید تولید مسکن داشته باشیم آیا می‌توانیم تقاضای مصرفی سالیانه که ۹۰۰ هزار واحد است را از این طریق پوشش دهیم. قطعا پاسخ خیر است، زیرا اگر بخواهیم سالیانه انجام دهیم بحث حقوقی و سرمایه گذاری سهام وجود دارد و اینکه چقدر سود میان سهامداران توزیع شود. همه این‌ها عواملی هستند که تعداد تولید محدودیت داشته باشد و این تصور که تمام تامین مالی بخش مسکن در بورس انجام می‌شود اشتباه است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مستضعف ایرانی
۲۳:۴۲ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
هیچ کاری اینا نمیتونن بکنید تبل تو خالی هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۴ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
خدا خودش به دادمون برسی وگرنه باید بریم بمیریم.......
Iran (Islamic Republic of)
مستاجر
۲۱:۲۱ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
شما رو به وجدانتون روی اتحادیه املاک وآژانسهای مسکن نظارت بیشتری داشته باشید سایت دیوار شیراز رو ببندید چون در تصاحب کامل آژانسهای مسکونی است
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۱۹:۳۰ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
خخخخخخخخخخخخخ ههههههههههههههههههههههههه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
کسی که یک خونه رو دریک سال معامله یکباربه اسم ان شخص مالیات نگیرن مثلا یک خواب بوده میخواد دوخواب بگیره ولی همین مسکن بشه دلالی سالی دویا بیشتر دولت 50میلیون یابیشترمالیات بگیره و نتونته از مزایاییدولتی استفاده کنه حتی از بنگاه چون اونم تو این دلالی مقصره این مالیاتو برای بی بضاعت خونه درست کنه یاسایت خوده دولت بزته مزایام داشته باشه همین املاکیا کم تو این تورم مقصرنیستند دستشونو کوتاه کنن جدیدا بسازبفروشم شدن
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۱:۳۳ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
من در مورد اون وزیری ک گفت من افتخار میکنم ک یک واحد مسکن مهر نساختم چون شهرستانی ها میان تهران و شلوغ میکنن میخوام بگم اخه تو خودت و بابات اصالتا بچه شهری تو فارسی روان نمیتونی صحبت کنی
Iran (Islamic Republic of)
احمدعبدی
۰۷:۴۲ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
وضغیت بازار مسکن با بورس حل نمی شود قانون بافت های فرسوده را تسهیل کنید مسکن و شهرسازی به سراغ آنها بروندو با قرارداد زمانی مشخص واحدها را تخریب و چند واحد بسازنند وبا صاحب مسکن نصف کنند ادارات هم برای کارمندان بسازنند بهزیستی وکمیته برای تحت پوشش خودسپاه برای کارگران تقسیم کاری شود وهرکس موفق تر بود در صد تسهیلات و امتیاز به او بیشتر شود یک رقابت در ساخت وساز و مثل بازار یابی که مردم وشرکت هاخودشان بروند دنبال پیدا کردن خانه های فرسوده وزمین بلا تکلیف
Italy
ناشناس
۰۷:۰۸ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
نه ؛مسکن مثل خواب اب غذا پوشاک یک کالای مصرفیه وباید راحت وبه وفور در دسترس مردم باشد وموانع جهت ساخت وتهیه ان برای مردم برداشته بشه وراههای رسیدن به ان باید راحت باشه نه یک کالای تجاری یا سرمایه ای یک گنجشکم به سرپناه احتیاج داره چه برسه ما انسانها
Germany
ناشناس
۰۷:۰۲ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
تنها راه ساماندهی یازار مسکن و سایر بازارها تصویب و اجرای فوری قانون مالیات بر عایدی سرمایه با نرخ موثر ۷۰ الی ۸۰ درصد است که باعث می شود سود دلالی از سود تولید کمتر و دست دلالان و سوداگران از بازار قطع و نقدینگی به سمت تولید هدایت شود مثل تمام دنیا که این قانون ۱۰۰ ساله را اجرا بازارهای خود را از تلاطم دور نگه داشته و مردم را به سمت تولید هدایت کرده اند کافیست فقط قانون آنها ترجمه و از تجربیات آنها استفاده کرد در حال حاضر کسی که سازنده بوده به علت اینکه سود دلالی و احتکار بیشتر است پروژه جدید شروع نمی کند و واحدهای قبلی را احتکار می کند و چند برابر سودی که قرار است از تولید به دست آورد از احتکار و دلالی به دست می اورد . ای کاش مجلس قبل و دولت همان ۲ سال پیش این قانون را اجرا می کردند هرچند که اکنون نیز هیچ چشم انداز خوبی به علت نفوذ مافیای دلالها و سوداگران و تعارض منافع تصمیم گیرندگان برای این قانون متصور نیست
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۴:۲۹ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
باسلام خدمت مقام معظم رهبری ادشمارهبرفرزانه انقلاب می خواهم دستورفرمایید تمامی اراضی اطراف شهرهارا به جوانان بی خانه بدهندتا این حباب مسکن بشکنه ازریس جمهور ومجلس که چیزی ندیدیم چرا این اراضی بیکار دراطرافمان باشند وبچه هایمان چندسال مستاجروبی خانمان باشندازمدیریت محترم باشگاه خبرنگاران جوان خواهانم پیام مرا به دفتر مقام معظم رهبری انتقال دهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۶ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
مسکن مهر ولی با نظارت مشکل حل می کند
Iran (Islamic Republic of)
هوشنگ مرادی کارگر
۰۲:۰۸ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
کاش راستی و صداقت تی وعده باشد و حق به حقدار برسد نه به پول دار من که چهل ساله مسنجر هستم و هیچ خیری از این کارها ندیدم وروز بهروز بدبختر واز زندگی سیر میشم روزی هم برسد خودم و اعضای خانواده دست به خود کشی د بزنیم چون صاحب خانه جواب کرده ومن نمیتوانم خانه بگیرم با چهار فرزند وباپول پیش نداشته کارآمدی که شکمشان راهم سیر نمی کند به امید رهایی از این زندگی ونتوانستن خواسته زن بچه را بر آورده کنم خدا مارا بکش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۳ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
شما اگه به فکر ملت بودید وعده وعید نمیدادید من یه مستاجری که 5میلیون پول پیش دارم چه جوری خونه داربشم
Germany
ناشناس
۰۰:۳۹ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
نمی دانم که این آقایانی که این نظریه های ناب رامی دهند درمورد بورسی کردن مسکن عمدا میخواهند مستاجر را جر وا جر کنند یعنی تا حالا یه صاحب خونه بوداز این به بعد قدر ستارهای آسمون تشریف دارند بورس بقول خودتان یعنی بازار سرمایه کدام بازار سرمایه است که دنبال سود بیشتر نباشد مگر گرفتن مالیات از خانه های خالی چه مشکلی دارد و یا ادامه طرح مسکن مهر چه بدی دارد
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۰:۲۴ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
بهترین راه محدود کردن مالکیت به تعداد مثلا 5 یا 10 یا هر چی تصمیم بگیرن مسکن یا زمین تا اشخاصی که گیر شدن و با کرایه خانه زندگی میکنن به بن بست نخرن اضافه ان مصادره و واگذار به اقشار ضعیف شود تا کسی نتواند با پولاهای باد اورده مسکن را احتکار و مردم را بیچاره و اواره کند مردم هم به اینده خود و فرزندانشان امیدوار شوند و ازدواج و فرزند اوری زیاد گردد وقتی مسکن و معیشت مردم توسط دلالان و سرمایه داران احتکار شود و قیمتها را با فضای مجازی هر روز چند میلیون بالا ببرند خوب امیدی نیست که طرف بخواد زندگی کنه چه برسد به ازدواج و فرزند دار شدن
United States of America
ناشناس
۰۰:۲۰ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
وجودش رو داره دولت يا هر دستگاهى كه تو اين كشور ساكته
بيا بورس و پلمپ كن ببينم.. چرا نميكني!
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۰۰:۰۷ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
باز چه خوابی برا مردم دیدید به حق چیزای ندیده با بورس مگه آدم هم خانه دار میشه مگه خانه مجازی وگرنه فقط نیت جمع کردن پول نقد ملت توی حسابهای دولته اگه راست میگید هزینه خرید آهن الات و سیمان و مصالح و.... وسود وام بانکی رو کم کنید تا خانه ارزان شود و مردم خانه دار با شعار شما هیچ کسی خونه ای که گرون خرید رو مفت نمفروشه ..
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۵۴ ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
برای خرید مسکن در بورس چه مرجعی تشخیص میده که فردی که داره میخره مستاجره یا خانه دار
به هرصورت بازم سرمایه دار از نیازمندان جلوتر خواهند بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۵ ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
به خدا به والله قصم من توش موندم موشک فضاپیما موشک نقط زن پهباد بدون سرنشین رادار دور برد صلاح لیزری زیردریای کلاس سنگن ووووووووهزارن هزار خود کفای نظامی دیگه ولی تو ساخت ۲هزارتا خونه موندن خیلی عجیب نه
Iran (Islamic Republic of)
مستضعف ایرانی
۲۳:۳۹ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
روسیه و چین و کره شمالی اونا
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۳:۰۳ ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
دولت اماده باشه که اگر محقق شد چند میلیون چادر وارد کنه که مردم زیر برف و بارون نمونن
Iran (Islamic Republic of)
تورج
۲۲:۵۴ ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
لعنت به دزد ها و اختلاسگرانی که پول ملت مفت بردن نمیدونم چرا دولت کاری نمیکنه همه جا میگیم اطلاعات ما از همه قوی ولی به اختلاس که میرسه قشنگ برمیدارن میبرن به ریش ملت هم میخندن خدا ازشون نگذره اگه فقط این اختلاسهایی که شده رو بگیرن بین مردم تقسیم کنن به خد ا هیچ فقیری نمیمونه ولی افسوسسسسسسس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۲ ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
اینا به فکر مردم نیستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۴ ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
ما یه وام خرید خانه سه ماه است داریم می دویم پول میدیم هنوز بهمون ندادن 28میلیون اوراق برای دویست هزار تومان تازه 17درصد هم سود بدم این یعنی اسلامی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۲ ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
باید برای وضع کشور تورم بی مسکنی مصیبت باید خواند به چه روزی افتادیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۴ ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
مشکل اصلی خوده دولته
دولت فقط به فکر غارت و چپاول از مردمه.
از نصف کردنه سهام عدالت بگیر تا افزایش قیمت محصولات مختلف تولید کارخانه های دولتی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۸ ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
علت گرانی اول عوارضی هست که شهرداری‌ها از سازندگان می گیرند و همچنین گرانی در بازار مصالح ساختمانی هست بنده یک ساختمان سه طبقه دارم می سازم یک طبقه آخر که افتاد توی موج گرانی ها به اندازه دوبرابر دو طبقه دیگر هزینه داشت.
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۲۰:۱۱ ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
ما که با برنا مه های مسکن بیچاره شدیم .فکری به حال اینده گان بکنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۰ ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
این دولت تا اینجای کار با تصمیمات و اعمال و مدیریت و بخصوص برجامش ضربات جبران ناپذیری به این مملکت وارد کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۱ ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
به فکر مستاجران باشید خداروخوش نمیاد به ولاه
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۷:۴۶ ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
شعار حمایت از خانواده میدین بعد همه چیز از خانواده دریغ میکنید.منی که پدر یه نوزاد ۴ماه هستم یه کارگرم شرمنده همسرمم نه غذای خوبی نه میوه خوبی نه لباس خوبی نه تفریحی خوبی فقط زنده بودن که نمیشه .... بعد میگید آمار طلاق زیاد شده آمار ازدواج کم شده آمار جمعیت رو به پیر شدن.....
United States of America
ناشناس
۰۰:۱۸ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
شما چرا اينو ميگيد
برای چی كسايي كه به بورس مجوز دادن. مگه بورس قمار نيست؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۷ ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
از دولت محترم عاجزانه می‌خواهیم که خدایی در مقوله مسکن ، وارد نشود!!!!!! درحال حاضر مامستاجرین یک طوری باصاحب خانه ها به توافق می‌رسیم!!!!ودرغیر اینصورت والله جایی نداریم که در آن چادر بزنیم!!!!!
مارا به خیر تو امید.............
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
ازین دولت هیچی نخواه!
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۷:۱۰ ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
بورس مستاجرا رو بدبخت کرده.هر کی ۴۰متر داره گذاشته رهن کامل ۱۰۰میلیون .؟!!دیگه اجاره هم نمیخوان..یارو میگه میدمش رهن میزارم بورس روزی ۵درصد میره روش..هرجای این آشفته بازار رو بگیری از اون ور میزنه بیرون.طلا.مسکن.بورس .دلار.شرکت ورشکسته رو کاغذ داره میره بالا.آخرش چی میشه؟!!تا کجا میره بالا؟!قشر ضعیف نابود میشن .و پولدار هم پولدارتر..انسان را به مقام والای انسانیت می رسانیم.آره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۴ ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
اگه در بازار واقعی باعث‌ارزان شدن مسکن بشه،خوبه،
بهرحال سرمایه مردم باید مدیریت بشه تا به سمت دلال بازی و احتکار نره، و بدون استفاده هم نمونه
Iran (Islamic Republic of)
دانیال
۱۷:۰۴ ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
مستاجرا خونه دار نمیشن....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۹ ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
کمک نمیکنه ،مسکن تو بورس بی فایدست
Iran (Islamic Republic of)
بیداد
۱۶:۵۱ ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
دولت بی تدبیر که مسکن مهر رو مسخره میکرد،حالا هیچ برنامه ای رو نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۳ ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
تو بورس فقط دنبال معامله وسوداوری از سرمایه اشون هستند بخدا اینها دیگه هر کی میدونه غیر برا سوداوری کسی تو بورس سرمایه گذاری نمیکنه اونوقت مسکن تو بورس را حتما به نفع قشر ضعیفم میخواند انجام بدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۹ ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
نظری نیست اگه الان یه خبر حاشیه ایی بود پر شده بود از .....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۶ ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
به خاطر اينكه موضوع غيرمنطقي را دارن مطرح مي كنند. در بورس تنها سهامداري را بر موضوعي مي توان ارتباط داد كه آن شركت داراي سرمايه ثابتي كه منجر به توليد محصول بشود، باشد. در اينجا فقط بنگاه داري پول مردم مطرح هست كه هيچ صاحبي بر اين بنگاه در عمل وجود ندارد و همه چيز صوري هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۸ ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
اصلا تفکر این دولت تفکر سرمایه‌داری است و قصد کمک به مستضعفان و فقرا را ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۷ ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
تو بو رس اتومبیل کسی صاحب ماشین شده که مسکن دار بشه تو بورس مسکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
عامل اصلی گرانی مسکن.
عدم توسعه مناسب امکانات شهری و عدم همکاری ادارات با اشخاص و گرانی مصالح و عوارض زیاد ماده صد شهرداری و عدم صدور مجوز ساخت برای زمین زیر ۲۰۰ متر.
نفوذ عمیق مافیای صنعت ساختمان یا همان بساز و بفروش ها در دولت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۷ ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
راهکار تنها با یک مصوبه مجلس که هر خانواده میتواند یک واحد مسکونی داشته باشد وبیشتر از آن با اخذ مالیتهای سنگنین وضع شده یا فروخته شده یا طی چند سال با اخذ مالیات مضاعف از سوداکری خارج میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
آفرین
Iran (Islamic Republic of)
آزاده
۱۲:۲۹ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
دقیقا همین باید باشه تا شاید درست بشه مساله
آخرین اخبار