دز مظلب پیش رو به این سوال که اولین بار چه کسی قاره آمریکا را کشف کرد پاسخ خواهیم داد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  اول بگوییم که به نظر ما، کسانی که بومی این قاره هستند، اولین بار آن را پیدا کرده‌اند، نه کس دیگر! اما خُب، از باب این‌که چه فرد یا افرادی از قاره‌های دیگر، نخستین‌بار پایشان به آمریکا باز شده است، می‌توان نظراتی داد.

اروپایی‌ها معتقدند که کریستف کلمب نخستین فردی است که قاره جدید را کشف کرده‌است، البته اروپایی‌ها دیگران را آدم حساب نمی‌کنند و با توجه به این تعریف، حرف آن‌ها درست است! اما اسناد دیگری هم وجود دارد که خلاف این ادعا را مطرح می‌کند؛ اسنادی که نشان می‌دهد حدود سال ۱۴۲۱ میلادی، حدود ۷۰ سال قبل از کریستف کلمب، یک دریانورد مسلمان که اصالتاً از اهالی خوارزم بود و در دربار قوبیلای‌خان، امپراتور مغولی چین خدمت می‌کرد، با عبور از اقیانوس آرام به آمریکای مرکزی رسید. نام چینی این دریانورد، «ما سنبائو» بود.

وی در سال ۱۳۷۱ میلادی در ایالت یو-نان چین، در خانواده‌ای اصالتاً خوارزمی به دنیا آمد که نام «محمود» را برای او برگزیدند و، چون نسبش به «شمس‌الدین خوارزمی» می‌رسید، با نام «محمود شمس» مشهور شد. محمود بعد‌ها به مکه رفت و به همین دلیل او را ملقب به حاج‌محمود کردند. او بعد‌ها نام چینی «ژنگ‌هه» را هم در کنار «ما سنبائو»، برگزید و توانست با تدبیر و هوش خود، به فرماندهی ناوگان امپراتوری قوبیلای‌خان برسد. با فرماندهی محمود، ناوگان امپراتوری تمام اقیانوس را درنوردید و از یک‌سو تا آفریقا و از سوی دیگر تا کرانه‌های آمریکا پیش رفت. نقشه‌های به‌جا مانده از او، صحت این مدعا را ثابت می‌کند و البته به یادمان می‌آورد که ادعا‌های اروپاییان را چشم و گوش بسته قبول نکنیم!

منبع: خراسان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار