مدیرکل ستاد مبارزه با قاچاق کالا گفت: طرح رهگیری سیگار در تمامی لایه‌های تولید امکان قاچاق را کاهش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،عطاء‌الله معروفخانی رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ درباره مصرف و تولید دخانیات در کشور گفت: در سال ۹۶ حدود ۴۹ میلیارد نخ سیگار و در سال ۹۷ حدود ۴۷ میلیارد نخ سیگار در کشور تولید می شد، ولی در سال ۹۸ تولید داخل کشور افت پیدا کرد و به ۵۵ میلیارد نخ رسید.

او افزود: میزان مصرف سالانه بین ۶۵ تا ۷۵ میلیارد نخ برآورد شده است که مازاد آن به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود. ۲۲ هزار میلیارد تومان ارزش ریالی قاچاق در این حوزه است.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور در ادامه گفت: طرح رهگیری سیگار در راستای مبارزه با قاچاق رونمایی شد، ولی در اجرا با وقفه مواجه شده است که از ماه آینده عملیاتی خواهد شد.

معروفخانی گفت:در طرح رهگیری با نظارتی که انجام خواهد شد امکان سوءاستفاده وجود نخواهد داشت. این طرح در سامانه ثبت می‌شود و عاملین استانی در رده خرده فروشی معرفی می‌شوند که با این کار تولید سیگار رسمی و قانونی مشخص می‌شود.

او افزود: در ده سال اخیر آمار مصرف دخانیات و سیگار افزایش یافته است و مازاد آن به صورت قاچاق تامین می‌شود. در قاچاق سیگار هیچ نظارتی در تولید مواد مورد استفاده در سیگار انجام نمی‌شود و ممکن است از مواد مخدر نیز در آن استفاده شود که خطرناک است.

این مقام مسئول تصریح کرد: وقتی مصرف وجود دارد اگر تولید بالا نرود میزان افزایش مصرف باید با قاچاق کامل شود که مخالف آن هستیم.

معروفخانی گفت: با توجه به اینکه مصرف مواد دخانی بین نوجوانان، بانوان و سنین پایین وجود دارد اگر تولید بالا نرود قاچاق این فاصله را پرخواهد کرد. در تولید مواد دخانی مواد اولیه کنترل و نظارت می‌شود.

او افزود: برنامه ریزی‌های لازم برای جمع آوری برند‌های محرز قاچاق انجام شده است و با شروع طرح رهگیری شاهد کاهش قاچاق دخانیات و سیگار خواهیم بود.

جمع آوری برند‌های محرز قاچاق

امیرمحمد پرهام فر مدیرکل ستاد مبارزه با قاچاق کالا در ارتباط تلفنی با برنامه گفت: بخشی از سیگار قاچاق سیگار‌های تقلبی است و در سال ۹۸ بیشترین پرونده‌های متشکله قاچاق مربوط به قاچاق سیگار بود.

او درباره این حجم قاچاق در کشور گفت: وقتی صحبت از مصرف می‌شود باید برای میزان مصرف برنامه ریزی داشته باشیم و آمار مشخص باشد، اما با پایین آمدن سن مصرف دخانیات و سیگار از سیگار‌های قاچاق نیز استفاده می‌شود.

پرهام فر تصریح کرد: با توجه به محدود بودن تولید کنندگان سیگار آمار تولید مشخص است، اما با توجه به فاصله بین مصرف و تولید مشخص است که قاچاق این فاصله را پر می‌کند.

او افزود: در سال ۹۷ برای کل سیگار‌های تولیدی کشور ثبت در تمام لایه‌های توزیع از تولید کننده، مراکز توزیع استانی و کشور و مراکز خرده فروشی اجبار شد، اما برای رصد بیشتر و نظارت طرح رهگیری رونمایی شد.

این مقام مسئول ادامه داد: اجرای رهگیری سیگار در تمامی لایه‌های تولید امکان قاچاق را کاهش می‌دهد و ثبت در سامانه نیز عامل بازدارنده قاچاق دخانیات خواهد بود.

او تصریح کرد: طبق قانون جامع دخانیات کلیه عوامل دخیل در دخانیات حتی خرده فروشان مکلف به دریافت مجوز خواهند بود و باید در سامانه جامع تجارت ثبت نام کنند و میزان ورودی و خروجی شان مشخص شود که اگر میزان خروجی تفاوت داشته باشد باید پاسخگو باشند.

پرهام فر افزود: گام بعدی در این حوزه برند‌های محرز قاچاق است که برخورد خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۲ ۲۰ خرداد ۱۳۹۹
گوشی که باید رهگیری شود و می شود انجام نمی دهند حالا سیگار رد گیری می کند
آخرین اخبار