وزیر نیرو مطرح کرد؛

رشد ۱۲ درصدی مصرف برق نسبت به سال گذشته

اردکانیان با اشاره با افزایش ۱۲ درصدی مصرف برق در کشور گفت: اگر در این بخش صرفه‌جویی نشود برای خاموشی برنامه ریزی می کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا اردکانیان وزیر نیرو امشب ۲۰ خرداد ماه با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری به بررسی تامین آب و برق کشور در تابستان پیش رو و جزئیات توسعه زیرساخت‌ها پرداخت.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه با همکاری عراق پارسال توانستیم سیستم برق دو کشور را هم فاز کنیم گفت : شرایط بسیار خوب و قابل توجهی برای همکاری های بیشتر در آینده ایجاد شده است، صادرات برق منبع تامین ارز برای وزارت نیرو است ،بخش برق در سال حدود یک و دو دهم میلیارد دلار نیازهای ارزی دارد.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه باید چرخ صنعت برق بچرخد افزود: در بحث ارز به میزان زیادی متکی به صادرات هستیم و یکی از بزرگترین مشتریان ما جمهوری عراق است، از سال ۲۰۰۴ میلادی تاکنون صادرات برق به عراق داریم ،از سال ۲۰۰۸ چندین خط انتقال صادرات ایجاد شد و قراردادهای یک ساله نیز امضا شده است البته سال گذشته توانستیم با وزارت برق عراق برنامه سه ساله ای را برای مشارکت در بازسازی و احیای صنعت برق به امضا برسانیم لذا بخش خصوصی ما در این خصوص نیز فعال شده است.

ضرورت صرفه جویی در مصرف برق

وزیر نیرو تصریح کرد: مصرف برق نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد رشد داشته است و اگر صرفه جویی اعمال نشود قطعا خاموشی در کشور برنامه ریزی می شود.

او ادامه داد: از مردم خواهش می کنم تا دستگاه های سرمایشی خودشان را بر روی دمای ۲۴ الی ۲۵ تنظیم کنند زیرا این موضوع تأثیر زیادی در کاهش مصرف دارد لذا از حدود ۲۱ هزار مگاوات توانی که صرف دستگاه های سرمایشی می شود حدود چهارهزار مگاوات مربوط به سازمان های دولتی است.

اردکانیان تصریح کرد: در ساعات اوج بار دستگاه های پرمصرف را نباید استفاده کرد . اوج مصرف برق از ساعت ۱ تا ۵ بعد از ظهر و ۸ تا ۱۰ شب است.

او در خصوص تنش آبی امسال گفت:اگر مردم همراهی داشته باشند بدون خشکسالی از این چالش عبور می‌کنیم و تنش آبی نخواهیم داشت.

وزیر نیرو بیان کرد: برخی از استان‌ها هم مانند اردبیل خوزستان و چهارمحال و بختیاری کم بارش گزارش شدند، ولی سیستان و بلوچستان و کرمان استان‌های خوبی از نظر بارش گزارش شده اند.

او افزود: از لحاظ انتقال آب به مناطق روستایی در بالاترین رده جهانی قرار داریم.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه این هفته و در زمان اوج مصرف، مصرف برق کشور از ۵۳ هزار و ۶۳۰ مگاوات عبور کرد که این رقم در مقایسه با مدت مشابه پارسال، رکورد محسوب می شود افزود: با مدیریت مصرف اوج بار به ۵۸ هزار و ۳۰۰ مگاوات رسید. اگر این مدیریت مصرف اعمال نشود با این روند و با این گرما و با پیک مصرفی که داریم ممکن است مصرف از ۶۰ هزار مگاوات تجاوز کند لذا در این صورت ناچار به خاموشی برنامه ریزی شده خواهیم شد البته انشالله به این نقطه نخواهیم رسید.
 
او با اشاره به اینکه از ۸۳ هزار و ۳۵۰ مگاوات ظرفیت اسمی که داریم حدود ۷۰ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی است گفت: نیروگاه حرارت گازی به ازای افزایش هر یک درجه افزایش دما حدود ۷ دهم درصد افت توان تولیدی دارد.
 
اردکانیان با اشاره به اینکه اوج بار در ماه های گرم سال است افزود: ما برای اینکه همه واحدها را در این چند ماه گرم در مدار داشته باشیم باید در ماه های خنک و سرد به سمت تعمیرات نیمه سالانه یا سالانه برویم.
 

۵ هزار میلیارد تومان کسری بودجه در صنعت برق داریم

 
وزیر نیرو با اشاره به اینکه حدود ۹۰ هزار مگاوات دوره تعمیرات داریم ادامه داد :در فصل سرد ظرفیت در مدار ما بسیار کم است، ما بر اساس آنچه در تبصره ۱۴ قانون بودجه ۹۹ پیش بینی شده ۵ هزار میلیارد تومان کسری داریم و طبعاً با توجه به حساسیت بیشتر موضوع برق در شرایط کرونا تلاش هایمان مضاعف شد تا این گونه مسائل خدشه ای به روند خدمات‌رسانی ایجاد نکند و بتوانیم بدون اختلال سرویس دهی را انجام دهیم.
 
او با اشاره به اینکه در شرايط کرونا آن قدر دستمان تنگ بود که حقوق و دستمزد کارکنان را پرداخت نکرديم افزود: در شرایط کسادی ناشی از تعطیلی مشاغل، همراه سایر واحد ها باید سهم خود را در برطرف کردن مشکلات اعلام می‌کردیم لذا اعلام کردیم که مردم برای پرداخت قبوض شان دو الی سه ماه فرصت دارند.
 
اردکانیان بیان کرد: اگر همکارانم در سال‌های قبل سرمایه‌گذاری لازم را انجام نمی‌دادند و طرح‌ها را شروع نمی کردند، امکان این که در این سال‌ها به افتتاح طرح ها بپردازیم وجود نداشت به طوری که الان قیمت تعرفه فروش برق بدون احتساب هزینه سوخت مصرف نیروگاه‌ها ۵۰ درصد قیمت تمام شده است.
 
او با اشاره به اینکه صنعت برق با کسری نقدینگی روبرو ست گفت: سازمان برنامه موظف است مابه‌التفاوت نرخ تکلیفی فروش بدون هزینه سوخت را پیش‌بینی و سپس پرداخت کند.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه در دو سال گذشته ۱۵ هزار میلیارد تومان از بدهی‌هایمان را تسویه کردیم تصریح کرد: ما بدهکار معتبر هستیم، نمایندگان مردم در مجلس همکاری خوبی با لوایح دولت داشتند به طوریکه ساز و کارهایی را قانونی کردند تا گشایشی در کار طلبکاران ایجاد شود .

اردکانیان با اشاره به اینکه بعد از چند سال قطع ارتباط تبادل انرژی با ترکمنستان امسال دو خط برق ایجاد شده است گفت: شروع به خرید برق از ترکمنستان می‌کنیم به طوری که ما باید جوابگوی نیازها باشیم.
 
او اظهار کرد : در چارچوب سیاست‌های کلان دولت بسیار مشتاق همکاری با مجلس هستیم لذا امسال سال جهش تولید است و فکر می‌کنم با کارهای متنوع می توان از ساز و کارهای قانونی و نظارتی مجلس استفاده کنیم. ما به پشتیبانی مجلس یازدهم رفتیم به طوریکه مجموعه‌ای با عنوان جهش تولید را تدوین کرده‌ایم .
 

بهره برداری از ۲۵۰ طرح آب و برق تا پایان امسال

وزیر نیرو با اشاره به اینکه نیاز به کمک نمایندگان داریم گفت: امیدواریم بیشترین بهره مندی را در اجرای برنامه‌ها داشته باشیم ، آب و برق زیربنای توسعه ، عمران و تولید کشور است به طوریکه ۲۲۷ پروژه پارسال به ثمر رسید امسال هم برنامه‌هایی در نظر گرفته‌ایم لذا ۲۵۰ طرح تا پایان سال با سرمایه‌گذاری در ۳۱ استان کشور به بهره‌برداری خواهد رسید. ۹ سد در ۸ استان افتتاح می‌شود همچنین ۹ سد دیگر آب گیری خواهد شد و ۱۸ واحد نیروگاهی خواهیم داشت.

او با اشاره به اینکه مسئله آب روستایی مسئله‌ای تمام شده نیست گفت: هنوز راه طی نشده داریم، جمهوری اسلامی ایران از حیث خدمات رسانی در روستاها و شهرها از نرم جهانی بسیار بالاتر است و حتی در منطقه جزء بالاترین هاهستیم به طوری که در طی این چهار دهه تلاش‌های ما مثال‌زدنی است.

انتهای پیام/

برچسب ها: مصرف برق ، وزارت نیرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار