فعالیت ۱۵ ایستگاه سنجش آلودگی هوا در آذربایجان‌شرقی

 مدیرکل حفاظت از محیط زیست آذربایجان‌شرقی گفت: در حال حاضر تعداد ۱۵ ایستگاه سنجش آلودگی و کیفیت هوا در شهر‌های مختلف این استان فعال است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز، قاسمی مدیرکل حفاظت از محیط زیست آذربایجان‌شرقی در مراسم کلنگ زنی پروژه ایستگاه سنجش آلودگی هوا در شهرستان اسکو، گفت: در حال حاضر تعداد ۱۵ ایستگاه سنجش آلودگی و کیفیت هوا در شهر‌های مختلف این استان فعال است.

 قاسمی افزود: از مجموع ایستگاه‌های سنجش هوا در استان تعداد ۹ ایستگاه در تبریز و بقیه در شهرستان‌ها مستقر است که شانزدهمین ایستگاه نیز در شهرستان اسکو و شهر جدید سهند امروز کلنگ زنی شد.

او با اشاره به همکاری‌ها و کمک فرمانداری اسکو در ایجاد ایستگاه یاد شده، ابراز امیدواری کرد این طرح در حداقل زمان ممکن به بهره برداری برسد.

قاسمی با اشاره به مزیت‌های منطقه و قرار گرفتن شهر جدید سهند در مجاورت منطقه حفاظت شده سهند، گفت: این امر خود نشان دهنده توجه به اولویت‌های زیست محیطی در شهر سهند می‌باشد و باید به هوای پاک و ملاحظات زیست محیطی به خصوص بحث تصفیه خانه این شهر توجه ویژگی شود.

او به مشکلات موجود در تصمیمات اتخاذ شده در کمیته اضطرار سنجش آلودگی هوا در زمان‌های اضطراری و تعطیلی استان اشاره و افزود: با استقرار این ایستگاه سنجش هوا بخشی از این مشکلات مرتفع خواهد شد.

قاسمی گفت: ایستگاه سنجش کیفیت هوای اسکو دارای ظرفیت اندازه گیری ذرات ۵/۲ و ۱۰ میکرون است که می‌تواند پارامتر‌های محیطی به خصوص در حمل و نقل و ترافیک را اندازه گیری و خروجی داده‌ها را به صورت اعداد نمایش دهد.

او گفت: این دستگاه قدرت سنجش آلودگی شهر‌های اسکو و سهند را دارا است و امیدواریم با تلاش و حمایت‌های مسئولین شهرستانی بتوانیم ایستگاه را به پارامتر‌های دیگر مجهز کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی افزود: این پروژه در هفته محیط زیست و با اعتباری بالغ بر یک میلیارد ریال جهت سنجش و پایش هوای شهر‌های اسکو و سهند کلنگ زنی شد.

رضی منش فرماندار شهرستان اسکو نیز در این مراسم با بیان اینکه پیش شرط تحقق توسعه پایدار رعایت اصول زیست محیطی است، گفت: سلامت شهر در گروی داشتن محیط سالم و بستر‌های مناسب اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، زیست محیطی، زیباشناختی، بهداشتی، ورزشی محقق می‌شود و اولین اولویت دولت تدبیر و امید در بحث توسعه، رعایت الزامات و پیوست زیست محیطی برای پروژه‌ها و هر طرح و برنامه‌ای است.

 رضی منش، شهروندان را پایه، اساس و سرمایه اصلی هر شهر دانست و بر ضرورت تحقق توسعه پایدار با محوریت تضمین و ارتقای سلامت شهروندان تاکید کرد.

او با اشاره به اینکه شهر سهند برای الحاق به شبکه جهانی شهر‌های سالم آماده می‌شود، گفت: پروژه شهر سالم از سال‌های گذشته با اقدامات گسترده از طریق کمیته‌های تخصصی در این شهر با جدیدت دنبال می‌شود و در صورت ثبت این مهم، به عنوان اولین شهر سالم در کشور افتخاری برای استان و کشور خواهد شد.

رضی منش گفت: حیات بخشی پایدار، ایمنی و امنیت، تعاون، تنوع، زیبایی، هویت و احساس تعلق از اهم اصول شهر‌های سالم است و تلاش می‌کنیم با برنامه ریزی مدون و ایجاد عزم جدی بین دستگاه‌های اجرایی شرایط تحقق هر یک از مؤلفه‌های تحقق شهر سالم را پدید آوریم.

او نبود دستگاه سنجش آلودگی هوا در شهرستان اسکو به رغم وجود واحد‌های بزرگ و آلاینده صنعتی در حوزه این شهرستان و جمعیت قریب به ۲۰۰ هزار نفر آن را تهدیدی برای سلامت شهروندان برشمرد و با غیر قابل قبول خواندن آن، گفت: با پیگیری‌های جدی و تبیین ضرورت و اهمیت ایجاد و استقرار دستگاه سنجش آلودگی هوا توانستیم با مساعدت اداره کل حفاظت محیط زیست استان و همکاری شهرداری سهند در هفته محیط زیست در راستای حفظ سلامت شهروندان این پروژه مهم را کلنگ زنی کنیم.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار