قائم مقامی: برای احترام به قانون و اخلاق، از حضور در انتخابات اجتناب کردم

استاد بزرگ شطرنج کشورمان، درباره علل حضور پیدا نکردن در انتخابات ریاست فدراسیون شطرنج، صحبت‌هایی را مطرح کرد.

قائم مقامی:برای احترام به قانون و اخلاق، از حضور در انتخابات اجتناب کردمبه گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، مهلت ثبت نام نامزد های ریاست فدراسیون شطرنج، امروز (چهارشنبه) در حالی پایان یافت که ۹ نفر برای تصدی این منصب، اعلام آمادگی کردند.

گمانه زنی‌های فراوانی مبنی بر احتمال حضور، احسان قائم مقامی کاپیتان تیم ملی شطرنج،  در این انتخابات وجود داشت. انتخاباتی که انتقادات به حق و واضحی به آیین نامه و شرایط مطروحه در آن وجود داشته باشد؛ شرایطی که در آیین نامه مذکور پیش بینی شده است، به نحوی بود که شرایط را برای حضور بسیاری از چهره‌های شاخص این رشته، دشوار کرد.

احسان قائم مقامی، استاد بزرگ شطرنج کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار ما، در خصوص علت حضور نداشتن در انتخابات ریاست فدراسیون شطرنج، گفت: از مدتی قبل، به پیشنهاد برخی از بزرگان، مسئولان ورزش کشور و اصرار جمعی از نخبگان و دلسوزان جامعه شطرنج، موضوع نامزدی من در انتخابات ریاست فدراسیون شطرنج، مطرح شد.

برای احترام به قانون و اخلاق، ثبت نام نکردم

قائم مقامی ادامه داد: از آن جا که آیین نامه حضور در انتخابات، به نحوی تنظیم شده بود که من، به دلیل دارا نبودن سابقه مدیریتی ۴ ساله، در مناصب خاص و محدود شده، خود را حائز شرایط ثبت نام نمی‌دیدم و علی رغم لطف و اصرار دوستان، مبنی بر قطعی بودن تایید صلاحیتم با همین سوابق مدیریتی، برای احترام به قانون و اخلاق، از نام نویسی در انتخابات اجتناب کردم.

وزارت ورزش به تغییر در آیین نامه‌ها اهتمام ورزد

کاپیتان تیم ملی شطرنج کشورمان تصریح کرد: البته امیدوارم این موضوع، سبب شود که وزارت ورزش و جوانان، در بازبینی و تغییر موارد خاص آئین نامه فعلی اهتمام ورزد.

عجیب است که با این سابقه، حائز شرایط حضور در انتخابات نباشم

استاد بزرگ شطرنج گفت: شاید این موضوع، در نظر بسیاری از اهالی ورزش و مردم ورزش دوست کشورمان، عجیب و غیرمنطقی به نظر برسد که من با سابقه تاسیس حدودا ۱۰ باشگاه شطرنج، مدیریت ۱۵ ساله در باشگاه‌های درجه یک شطرنج ایران، مدیریت انجمن‌های گوناگون ورزشی وزارت علوم، فدراسیون دانشجویی، ورزش کارگری، مدیریت حوزه برنامه ریزی قهرمانان در فدراسیون شطرنج و کارنامه موفق مدیریتی در این مناصب، حائز شرایط حضور در انتخابات ریاست فدراسیون رشته‌ای که زندگیم با آن عجین بوده است، نباشم.

قائم مقامی:برای احترام به قانون و اخلاق، از حضور در انتخابات اجتناب کردم

هرگونه لابی گری، غیراخلاقی است

قائم مقامی ادامه داد: البته هرگونه لابی گری و دور زدن قانون، حتی غیر رسا و غیر اصولی را تقلب و عملی غیراخلاقی می‌دانم. به همین دلیل، حقیقتا از تصمیم خود، کمال رضایت را دارم. فکر می‌کنم دوران مدیریت سفارشی و باندبازی در عصر مدرن مدیریت، به سر آمده است و تفکر سیستمی و استفاده از تمامی منابع، ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها، تنها راه نیل به موفقیت‌های مدیریتی است.


بیشتر بخوانید


شطرنج به لحاظ فرهنگی، تضعیف شده است

قهرمان شطرنج کشورمان افزود: شطرنج ما، در طی سال‌های اخیر علی رغم موفقیت‌های فوق العاده، به لحاظ فرهنگی و ساختار سازمانی، بسیار تضعیف شده است. به بیان دیگر، اخلاق و فرهنگ، قربانی باندبازی‌ها و کج سلیقگی‌های شخصی و گروهی عده‌ای شدند. شطرنج پر افتخار ایران عزیز، با ارائه و اجرای سیستم مدیریتی سالم و غیر وابسته، می‌تواند تبدیل به یک رشته سازنده، مولد و بادوام شود.

قائم مقامی:برای احترام به قانون و اخلاق، از حضور در انتخابات اجتناب کردم

او افزود: انتظار من از فردی که رئیس فدراسیون شطرنج خواهد شد، این است که دغدغه جامعه شطرنج را از بیرون و درون نظاره کند و در جهت رفع دغدغه‌ها، به روش اصولی، به استفاده کاربردی و نه فرمایشی، از نقطه نظرات افراد خبره و صاحبان تجربه، همت گمارد. ایجاد و تقویت زیرساخت‌های فرهنگی و فنی در دوره جدید، از نیاز‌های اولویت دار است. متاسفانه، در دوره قبلی، به پشتوانه سازی برای قهرمانان رده‌های سنی توجه چندانی نشد.

برای بالندگی شطرنج، ساعی خواهم بود

قائم مقامی گفت: شطرنج، عشق من است و من با تمام وجود سعی می‌کنم به مانند گذشته، در رشد توسعه و بالندگی شطرنج ایران، کوشا باشم. البته به این شرط که دیگر شاهد بایکوت و جبهه سازی‌های تخریبی نباشیم.

احسان قائم مقامی در واکنش به نامزدی شادی پریدر، نایب رئیس فعلی بانوان شطرنج که حائز شرط سابقه مدیریتی ۴ ساله در مناصب مورد تایید نیست، گفت: هر شخصی، مسئول رفتار‌های شخصی خود است و مطابق با ملاحظات خود زندگی می‌کند. بهتر است در این باره از پریدر سوال کنید. ظاهرا با رایزنی‌هایی، قول تایید صلاحیت سوابق مدیریتی خود را گرفته است.

قائم مقامی در پایان گفت: اگر بنا به معادل سازی و سهل گیری در بعضی موارد آیین نامه باشد، حتما باید در قالب استثناء یا تبصره، قید شود. به نظرم در آن صورت، با توجه به رزومه ورزشی و کاری، دلیلی برای اجتناب از نام نویسی نمی‌دیدم و ثبت نام می‌کردم. خیلی خوب است که عمل به قوانین، در حد شعار نباشد. به هر حال، پریدر از چهره‌های نام آور شطرنج بانوان است و برای ایشان، آرزوی سلامتی و موفقیت دارم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار