سه کشتی صنعتی ترال در آب‌های دریای عمان مشغول صید هستند

مدیر کل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: سه فروند کشتی صنعتی ترال در خارج از فصل صید در محدوده آب های دریای عمان به فعالیت صید مشغول هستند.

محمد شهلی‌بر مدیر کل شیلات سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، گفت:امسال در کل کشور هشت مجوز برای صید کشتی‌های صنعتی (ترال) صادر شده و از این تعداد سه فروند کشتی در خارج از فصل صید شناور‌های سنتی در محدوده دریای عمان به فعالیت صید مشغولند، چون در این زمان مشهور به فصل مونسون امکان دریاروی سایر شناور‌ها وجود ندارد.

محمد شهلی‌بر اظهار داشت: فعالیت شناور‌های صید صنعتی یا به نوعی کشتی‌های مشهور به ترال با تعداد ۶۳ فروند در کل کشور از اوایل دهه ۷۰ شمسی آغاز شده و با توجه به کاهش میزان ذخایر آبزیان در سال‌های بعد و بر اساس تصمیمات سازمان شیلات ایران در راستای مدیریت صید و حفاظت و بازسازی ذخایر، نسبت به کاهش شناور‌ها بصورت تدریجی اقدام شده بنحویکه در سالجاری فقط برای هشت فروند کشتی ترال اجازه نامه صید از سوی معاونت صید سازمان شیلات ایران صادر شده و هم اینک در محدوده دریای عمان از این تعداد فقط ۳ کشتی کار صید به روش ترال را انجام می‌دهد.

او گفت: کشتی‌های صنعتی (ترال) هر کدام ۵۰۰ تن ماهی از نوع ماهیان حرام گوشت شامل یال اسبی و ماهی مرکب برای صادرات و ماهیان حسون و سلطان ابراهیم برای بازار‌های داخلی صید می‌کنند، هر فروند کشتی موجود ۳۰ نفر اشتغال داشته و در هر فصل ۴.۵ ماهه هر کدام حدود ۵۰۰ هزار دلار ارزآوری است.

او  با اشاره به اینکه این کشتی‌ها با مجوز مدت دار صادره از این اداره کل مشغول فعالیت هستند، خاطرنشان کرد: در راستای کاهش دغدغه‌های جامعه صید سنتی استان سیستان وبلوچستان و همچنین مدیریت و حفاظت از ذخایر و منابع آبزیان و جهت اعمال نظارت‌های لازم و کنترل فعالیت‌های صیادی آن‌ها تمامی شناور‌ها علاوه بر حضور یک نفر ناظر بر روی عرشه، مجهز به دستگاه ردیاب آنلاین بوده و بصورت شبانه روزی توسط مرکز کنترل صیادی این اداره کل در حال رصد هستند.


بیشتر بخوانید:


وی بیان کرد: قبل از تحریم‌ها صید کشتی‌های ترال به سبب کیفیت ماهیان و داشتن کد ec اتحادیه اروپا به کشور‌های اروپایی صادر می‌شد، اما به دلیل تحریم‌ها بجای اروپا به کشور‌های آسیایی از جمله چین و حتی در بعضی موارد بهره برداران این کشتی صیدشان را به ژاپن نیز صادر می‌کنند.

مدیرکل شیلات سیستان وبلوچستان با اشاره به اینکه هیچ کدام از خدمه این کشتی‌ها چینی نیستند و در بین خدمه هیچ فرد خارجی هم وجود ندارد حتی اسامی خدمه در اداره فرا ساحل شیلات سیستان وبلوچستان موجود است و ضمن اینکه ما کارشناس ناظر‌های شیلاتی و بومی را برای نظارت هرچه بیشتر با همکاری سازمان نظام مهندسی کشاورزی روی کشتی‌ها مستقر کردیم.

شهلی بر افزود: در صورت ارتکاب هر گونه تخلف صیادی و فعالیت غیر مجاز به خصوص خروج از محدوده تعیین شده برای صید و خاموش کردن دستگاه ردیاب، در اولین فرصت ضمن اختار و تذکرات تلفنی در صورت عدم توجه بعنوان تخلف موضوع در کمیسیون رسیدگی به تخلفات صیادی مطرح و اعمال قانون خواهد شد و در صورت تکرار به دستگاه قضایی ارجاع خواهد شد.

او  بیان کرد: مضافا اینکه محدوده فعالیت صیادی شناور‌های موصوف از آب‌های ساحلی جمهوری اسلامی ایران در هشت تا ۱۲ مایلی (یک مایل دریای مساوی هست با هزار و ۸۵۲ متر یا ۱.۸ کیلومتر) از خط مبداء تعیین و ابلاغ شده است.

او  ادامه داد: گاهی خط مبدا یک ونیم مایل از ساحل فاصله دارد به همین منظور هشت مایل گاهی تا ۱۲ مایل هم ادامه دارد یعنی بعضی از قسمت‌ها رعایت فاصله هشت مایلی از خط مبدا باعث میشه که در حدود ۱۰ تا ۱۲ مایلی از ساحل کشتی‌های ترال تردد و فعالیت کنند.

او گفت: تمام شناور‌های صید صنعتی ترالر ایرانی با خدمه کاملا ایرانی و ثبت بنادر ایران هستند و شناور‌ها فقط در نیمه اول سال از اردیبهشت تا پایان فصل مونسون (شهریورماه) در محدوده جغرافیایی ۵۹.۰۰ تا ۶۱.۲۵ در محدوده آب‌های استان سیستان وبلوچستان حضور دارند.

مدیرکل شیلات سیستان وبلوچستان تصریح کرد: در نخستین جلسه کمیسیون تخلفات صیادی استان در تاریخ ۱۷ خرداد ماه جاری یک شناور بخاطر عدم رعایت محدوده صید به ۳۰ روز محرومیت از صید محکوم شد.

او  افزود: کشتی‌های صید صنعتی ترال به عنوان نخستین ناوگان صید صنعتی در کشور جهت صادرات برای اتحادیه اروپا و کشور‌های پیشرفته با سرمایه گذاری بخش خصوصی و مشارکت بانک‌های عامل ایجاد شده اند و در دریای عمان با صید گونه‌های مختلف که امکان استحصال این گونه ماهیان برای شناور‌های سنتی و کوچک امکان پذیر نیست، مشغول هستند.

او ادامه داد: ۲۴ هزار صیاد در ۹ بندر ماهیگیری و ۲ جایگاه تخلیه صید شامل تیس، شهرکنارک، رمین، زرآباد، پزم، هفت تیر شهر چابهار، بریس، گواتر، جُد، تنگ و پسابندر و ۶ شهرک و ناحیه صنعتی با بیش‌از ۱۰۰ واحد تولیدی صنایع شیلاتی در جنوب سیستان و بلوچستان فعال هستند.

شهلی بر با اشاره به اینکه حدود یکهزار فروند لنج و یکهزار و ۵۰۰ فروند قایق صیادی مجوزدار در قالب ۳۴ تعاونی صیادی در بنادر چابهار و کنارک فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: سالانه صیادان این استان ۳۱ درصد صیدکل کشور، ۳۶ درصد صید آب‌های جنوب کشور و ۲۰ درصد کل تولید آبزیان کشور (صید و آبزی پروری) را انجام می‌دهند که این فعالیت‌ها چابهار و کنارک را در رتبه دوم صید در اقیانوس هند بعد از اندونزی و رتبه اول صید در غرب اقیانوس هند قرار داده است.

او  اظهارداشت: چابهار و کنارک همچنین با دارا بودن ۴۲ درصد سهم صید در میان استان‌های جنوبی، ۴۰ درصد سهم صید ایران و تامین بیش‌از ۶۰ تا ۷۰ درصد ماهیان صنعتی نقش مهم و بسزایی در اشتغالزایی و اقتصاد کشور ایفا می‌کنند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار