نعیمی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

مسائل روز و تحرکات آمریکا محور گفت‌وگوی ظریف در مسکو و آنکارا

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: تحرکات آمریکا که موجب گسترده شدن بحران‌های منطقه غرب آسیا شده از جمله محورهای سفر ظریف به روسیه و ترکیه است.

ببمصیب نعیمی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به سفر وزیر امور خارجه کشورمان به روسیه و ترکیه گفت: با توجه به روابط گسترده سیاسی- اقتصادی و همسایگی ایران با روسیه و ترکیه، رفت و آمدهای مقامات امری عادی و بدیهی به نظر می‌رسد که به دلیل کرونا به تعویق افتاد.

او با اشاره به محورهای این سفر افزود: عمده‌ترین مسائلی که در این سفر ممکن است مطرح شود، مسائل دو جانبه میان کشورها، مسائل منطقه‌ای و اقدامات مقابله با کارشکنی‌های واشنگتن به ویژه در بحث دوگانگی آمریکا در خروج از توافق هسته‌ای و ایجاد اختلال در آن خواهد بود؛ با توجه به اینکه تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران رو به پایان است، آمریکایی‌ها در حال انجام اقدامات خلاف قانون هستند. در این سفر ظریف قطعا در این رابطه هم با مقامات روسیه صحبت خواهد کرد، هرچند مسکو، پکن و اروپا با این اقدام آمریکا مخالفت کرده‌اند، اما نحوه تعامل با قضایا به مشورت‌های جدی و عملی نیاز دارد.

نعیمی با اشاره به کارشکنی‌های آمریکا ادامه داد: یکی دیگر از محورهای این سفر، حل بحران‌های منطقه‌ای و مسائل موجود علیه ثبات و امنیت غرب آسیاست؛ هر چند با توجه به گرفتاری آمریکا با وجود بحران کرونا و تشنج‌های داخلی به نظر می‌رسد که فرصت دخالت در امور خاورمیانه را نداشته باشد، اما با زمزمه‌های موجود واشنگتن قصد دارد توطئه‌های در غرب آسیا و خلیج فارس انجام دهد که این موضوع می‌تواند تا حدودی ناکامی ترامپ در داخل کشورش را جبران کند؛ بنابراین تمام این عوامل موضوعاتی است که می‌تواند مورد بحث قرار بگیرد.

او اضافه کرد: همچنین پیش بینی اقداماتی که به نظر می‌رسد آمریکا به دنبال ایجاد آن است و تلاش می‌کند تلافی شکست‌هایی که پس از برجام متحمل شده را جبران کند که در این راستا افراد باقی مانده را به نقض توافقنامه برجام تشویق می‌کند.

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: ما در هر دو کشور روسیه و ترکیه در رابطه با سوریه پیش‌تر هم گفت‌وگو‌هایی در قالب آستانه داشته‌ایم، هر چند اکنون بحران‌ها و تشنج در شمال سوریه کم شده است، اما با تحریک آمریکا ادامه پیدا کرده است، بنابراین این موضوع هم می‌تواند از مسائل مورد بحث در این سفر باشد.

او در پایان تاکید کرد: اما به عقیده من صحبت در مورد مسائل روز و تحرکات آمریکا که موجب گسترده شدن بحران‌های منطقه غرب آسیا می‌شود، در این سفر اولویت دارد؛ با توجه به اینکه ایران و ترکیه اقداماتی را برای حفظ روابط سیاسی و اجتماعی با وجود برخی اختلافات سیاسی در اولویت دانسته اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۷ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
این سوال همیشه برای من بوجود میاد که چرا ظریف میره، وزرای امور خارجه اونا نمیان؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۵ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
امیدوارم فایده ای هم داشته باشه این سفرها