انتظار ارومیه‌ای‌ها برای احداث تله‌کابین به ۲ دهه رسید

مردم ارومیه همانند راه‌آهن که پس از ۱۸ سال در شهر خود مشاهده کردند، از ۲۰ سال گذشته انتظار احداث تله‌کابین در شهرشان را دارند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، آذربایجان‌غربی یک استان مرزی بوده و با سه کشور خارجی هم مرز است، این استان ظرفیت‌های فراوانی برای سرمایه‌گذاری و جذب گردشگر دارد، اما متاسفانه از ظرفیت‌های موجود، استفاده بهینه نشده و آذربایجان‌غربی یکی از استان‌های محروم کشور به شمار می‌رود.

بسیاری از پروژه‌های مهم آذربایجان‌غربی سال‌ها طول می‌کشد تا به سرانجام برسد، برای مثال راه‌آهن ارومیه از زمان کلنگ‌زنی و بهره‌برداری نزدیک ۱۸ سال به طول انجامید.

درست ۲۰ سال پیش نیز تصمیم بر این شد که طولانی‌ترین تله‌کابین خاورمیانه در شهر مرزی ارومیه احداث شود، پروژه‌ای که پس از دو دهه، هیچ خبری از آن نیست و گاهی اظهارنظری از سوی مسئولان در این رابطه شنیده می‌شود.

این پروژه در ۳۶ کیلومتر تعریف شده و مقرر بود که فاز نخست آن هفت سال پیش افتتاح شود و در این راستا، فاز نخست این طرح در مسیری به طول ۸.۵ کیلومتر از جانوسلو به کوه ابوعلی کنار جاده بند ارومیه، فاز دوم از ابوعلی تا سد شهر چایی به طول ۱۲ کیلومتر و فاز سوم از سد شهرچایی تا پیست اسکی خوشاکو به طول ۱۵.۵ کیلومتر احداث را شامل می‌شود.

همچنین قرار بود این طرح در پنج فاز شامل سه خط تله‌کابین، مجتمع پذیرایی مانند کافی‌شاپ و سالن‌های ورزشی اجرایی شود.

مردم ارومیه سالیان سال است که به دنبال افتتاح حداقل یک فاز آن هستند، اما هیچ خبری از آن نشده است.

اخیرا به یک شرکت بخش خصوصی فرصت یک ماهه برای تعیین تکلیف پروژه داده شده و قرار است این شرکت نتیجه بررسی‌های خود را در ظرف این مدت اعلام کند.

فرصت ۳۰ روزه به سرمایه‌گذاران برای تعیین تکلیف پروژه تله‌کابین

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی در رابطه با آخرین وضعیت پروژه تله‌کابین ارومیه اظهار داشت: در این رابطه جلسه‌ای با مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان تشکیل یافت و از سرمایه‌گذاران خواسته شد در ظرف یک ماه آینده، برنامه زمان‌بندی خود را ارائه دهند و تکلیف بخشی از تجهیزات تله‌کابین که هم اکنون در گمرک و در اختیار سازمان تملیکی استان است، مشخص کنند.

جلیل جباری افزود: از سوی دیگر باید نحوه تامین منابع مورد نیاز با توجه به اینکه منبع و منشا آن سرمایه گذار خارجی است مشخص شود که آیا سرمایه‌گذار توان تامین منابع مالی برای ادامه سرمایه‌گذاری دارد یا ندارد؟

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی گفت: پس از یک ماه، مرکز خدمات سرمایه گذاری جلسه تشکیل و در این رابطه تصمیم‌گیری می‌کند. بی‌شک مسئولان استان برای تعیین تکلیف طرح تله‌کابین ارومیه در مدت یک ماه مصمم شده‌اند.

سرمایه‌گذاران عملکرد و نتیجه بررسی یک ماهه خود را به فرمانداری اعلام می‌کنند

فرماندار ارومیه نیز در این رابطه اظهار کرد: از مهلت ۳۰ روزه برای این شرکت سرمایه‌گذاری دو هفته باقی مانده تا به یک جمع‌بندی رسیده و و در دومین جلسه سرمایه‌گذاری آن را مطرح کنند.

علیرضا ملامحمدی‌زاده گفت: فرمانداری ارومیه نیز به صورت کتبی از آن‌ها خواسته تا عنوان کنند که در این مدت چه اقدامی انجام داده است.

یکی از شهروندان ارومیه‌ای تصریح کرد: باید مسئولان کشوری و استانی بر روی سرمایه‌گذاری در این استان و این شهر اهتمام جدی داشته و راه را برای سرمایه‌گذاری در ارومیه و آذربایجان‌غربی هموار کنند.

یکی دیگر از شهروندان گفت: اینکه پروژه‌ای ۲۰ سال به طول انجام است اصلا قابل قبول نیست و مشخص نیست که مسئولان ذیربط و نمایندگان ارومیه در مجلس شورای اسلامی در این مدت، چه عملکردی داشته‌اند.

یکی دیگر از شهروندان ارومیه‌ای اظهار کرد: متاسفانه در این شهر، همانند اصفهان یا تبریز و یا بسیاری از شهر‌های پیشرفته کشور، امکانات تفریحی و گردشگری برای گردشگران مهیا نشده و امید است با احداث تله‌کابین،گامی در راستای جذب گردشگر و اشتغال‌زایی در این شهر مرزی ایجاد شود.
منبع: مهر
انتهای پیام/ ش  ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.