رونمایی از نخستین هتل کپسولی در ایران

تیموری گفت:در کنار تمرکز بر ایجاد و تقویت مراکز اقامتی تاریخی و سنتی به مسائل دیگری چون تولید و عرضه هتل های کپسولی فکر می کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،ولی تیموری،معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی در مراسم بازدید از اولین نمونه هتل کپسولی که امروز در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رونمایی شد،گفت:تنوع بخشی زیرساخت های گردشگری و مراکز اقامتی یکی از اولویت های وزیر میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی بوده و ما برای تامین آن و برطرف کردن چالش های موجود راه های مختلفی را در پیش گرفتیم. بنابراین با توجه به چالش هایی که در مسیر جذب سرمایه گذاری خارجی داریم به سمت استفاده از اقامتگاه های تاریخی و سنتی و اقامتگاه های بوم گردی رفتیم و می بینیم که در سالهای اخیر شاهد جهش قابل توجه بحث اقامتگاه های بوم گردی بودیم.

او ادامه داد:هم اکنون به موازات اقامتگاه های بوم گردی بحث اقامتگاه های سنتی را پیش می بریم و ضوابط آن در دست من است و به زودی توسط وزیر میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی ابلاغ خواهد شد.این یکی از ظرفیت های گردشگری کشور ماست یعنی می توان با تغییر کاربری برخی از مراکز تاریخی و فرهنگی مانند انواع کافه ها،کاروانسراها و حمام ها از آنها به عنوان مراکز اقامتی و پذیرایی استفاده کرد.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی بیان کرد:ما در کنار تمرکز بر ایجاد و تقویت مراکز اقامتی تاریخی و سنتی در راستای تنوع بخشی به محصولات گردشگری به مسائل دیگری چون تولید و عرضه هتل های کپسولی فکر می کنیم.پیش از این تورهای گردشگران خارجی برای بازدید از جاذبه های تاریخی و فرهنگی وارد کشور ما می شدند اما الآن ما محصولات جدیدی را ارائه می دهیم مثلا بحث گردشگری کشاورزی را به جد با همکاری وزارت جهاد کشاورزی پیگیری می کنیم .

حسین اربابی مدیرعامل کانون اتومبیلرانی و جهانگردی گفت:ما هیچ وقت به صورت گسترده هتل کپسول یا هتل‌های کپسولی را عرضه نکرده بودیم و شاید فلسفه اصلی تولید آن بیشتر به مدل‌های اقتصادی قابل طرح و اجرا برای مدیریت سفر‌های به صرفه و ارزان قیمت برمی گردد. از طرف دیگر بخش عمده‌ای از گردشگری تجهیز مقصد است و در اصل گردشگری بدون تجهیز مقصد سرانجام چندان مطلوبی ندارد.

هتل کپسولی صرفه اقتصادی دارد

او افزود:ما مقاصد مختلفی در حوزه گردشگری داریم که این مقاصد مختلف الزاما باید تجهیز شوند اما چه از لحاظ اقتصادی و چه از نظر موارد زیست محیطی و اتفاقات مختلف دیگر ممکن است که نتوانیم اقامتگاه هایی را با سازه های سنگین و هزینه های اقتصادی بالا ایجاد کنیم اما هتل کپسولی صرفه اقتصادی دارد و به مسائل زیست محیطی کمک می کند و می تواند بخشی از سفرها را به خوبی پوشش بدهد و به آنها تنوع ببخشد.

مدیرعامل کانون اتومبیلرانی و جهانگردی بیان کرد:ما تلاش داریم که بیشتر در اماکن اقامتی که به صورت موقت فعال هستند از هتل های کپسولی استفاده کنیم تا مردم بتوانند از آن بهره ببرند.هزینه های سرمایه گذاری هتل کپسولی به نسبت هزینه سرمایه گذاری اقامتگاه های دیگر کمتر از یک دوم بوده و به همین دلیل قیمت تمام شده آنها بسیار پایین است بنابراین می توانند اقامتگاهی ارزان اما موقت برای مردم باشند.

اربابی اعلام کرد:هتل کپسولی ها با اغماض می توانند خدمات هتل های۴ستاره را در فضایی محدود به مسافران ارائه بدهند اما این هتل ها فاقد سرویس های بهداشتی هستند و باید به ازای هر ۲۰کپسول یک فضای سرویس بهداشتی و دوش ایجاد کرد و براساس برنامه ریزی ما بین۶ماه تا دو سال می توانیم بالغ بر ۵۰۰۰کپسول را عرضه کنیم .

او ادامه داد:هتل کپسولی ها سیستم یکپارچه کنترل و نظارت دارند و ما تلاش می کنیم که با مهندسی معکوس و بومی سازی آنها را در داخل کشور تولید کنیم البته تا به امروز بخش خصوصی تمایل چندانی به تولید این محصول نشان نداده و تلاش ما تحریک این بخش به سرمایه گذاری در تولید هتل های کپسولی است.

اربابی گفت:تولید و ترویج پاراوان های مسافرتی یکی دیگر از طرح های ما برای کاستن خسارت های اتفاقاتی مانند شیوع ویروس کرونا به صنعت گردشگری است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۵ ۲۵ خرداد ۱۳۹۹
با اسکان مسافران اموزش و پرورش چه فرقی داره ؟؟؟؟ اونجا هم به ازای 20 کلاس یک فضای سرویس بهداشتی هست .
آخرین اخبار