۷۵ هزار نفر تحت پوشش بهزیستی مستمری دریافت می‌کنند

سرپرست اداره کل بهزیستی آذربایجان شرقی تعداد افراد تحت پوشش بهزیستی استان را ۱۱۶ هزار نفر و مستمری بگیران را ۷۵ هزار نفر عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز،صحاف سرپرست اداره کل بهزیستی آذربایجان شرقی در جلسه شورای راهبردی توسعه مدیریت استان ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این مجموعه، خواستار جایگزین کردن کارت های معلولیت به جای گواهی معلولیت شد.

سرپرست اداره کل بهزیستی با تاکید بر صیانت از حقوق معلولان، با بیان اینکه به طور متوسط تعداد ۱۵ هزار فقره گواهی معلولیت در طول یک سال صادر می‌شود، پیشنهاد حذف کاغذی گواهی معلولیت و جایگزینی کارت معلولیت معتبر به جای آن برای معرفی به دستگاه‌ها را مطرح کرد.

او هدف از تشکیل کمیته سلامت اداری و صیانت از حقوق مردم را تعیین مصادیق حقوق متقابل مردم و مجموعه بهزیستی، بازنگری قوانین و مقررات جهت تثبیت حقوق مردم و پاسخگویی دستگاه و نظارت بر استقرار برنامه صیانت از حقوق مردم عنوان کرد.

او با بیان اینکه این اداره کل دارای ۸۳۷ نفر پرسنل است، تعداد افراد تحت پوشش بهزیستی استان را ۱۱۶ هزار نفر و مستمری بگیران را ۷۵ هزار نفر عنوان کرد و افزود: با حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر چه از شاغلان در مجموعه و چه مددجویان با این اداره در ارتباط هستند، به عبارتی ما با حدود ۵۰ درصد کل جمعیت در ارتباط هستیم.

صحاف، توزیع عادلانه خدمات، پیاده سازی دولت الکترونیک، استفاده از پتانسیل‌های بخش غیر دولتی، شفافیت اداری مالی و خدماتی، رعایت اصل رازداری و پاسخگویی و در نهایت توسعه مراکز ارائه خدمت با رویکرد محله محور و تکریم ارباب رجوع را ار مهم‌ترین اهداف بهزیستی اعلام کرد.

سرپرست اداره کل بهزیستی استان، بر ایجاد سازمان شفاف تاکید کرد و افزود: این مهم از طریق راه‌اندازی سامانه‌های انتشار گردش آزاد اطلاعات و پاسخگویی به تمام شکایات دریافتی مردمی و دستگاه‌های ناظر در حال انجام است به طوری که تمام قراردادها، تفاهم نامه‌ها و... از طریق سامانه قابل دسترس برای عموم است.

او با اشاره به اهمیت الکترونیکی شدن فرآیند‌ها گفت: به همین منظور بیش از ۴۷۰ مرکز غیر دولتی با رویکرد محله محور در استان راه اندازی شده است.

صحاف، تاسیس مراکز مثبت زندگی با هدف تسهیل دسترسی گروه‌های هدف به خدمات سازمان، کاهش تردد‌های غیر ضروری، کاهش تصدی گری دولت، استفاده از ظرفیت بخش غیر دولتی و توزیع عادلانه خدمات سازمان را از دیگر طرح‌های مهم این اداره کل دانست و گفت: تعداد کل ثبت نام کنندگان برای دریافت مجوز مراکز مثبت زندگی ۵۹۰ مورد بوده که از بین این متقاضیان پس از بررسی و مصاحبه ۱۶۶ مجوز به زودی صادر خواهد شد.

او، فعالیت سامانه صدای مشاور ۱۴۸۰ از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب را از دیگر اقدامات شاخص بهزیستی عنوان کرد و گفت: تاکنون بیش از ۴۹۴ هزار دقیقه مشاوره به ۴۶ هزار نفر ارائه شده است.

صحاف، تالیف کتاب حقوق شهروندی و برگزاری همایش‌های منطقه‌ای در راستای حقوق شهروندی را از ابتکارات این مجموعه در راستای ارتقای سلامت اداری و صیانت از حقوق شهروندان دانست.

سرپرست اداره کل بهزیستی استان در ادامه با اشاره به فعالیت مستمر اورژانس اجتماعی در استان گفت: در اورژانس اجتماعی با انجام مداخلات روانی و اجتماعی قبل از مداخلات قضایی و انتظامی در مواردی همچون کودک آزاری و همسرآزاری که درون محیط خانواده روی می‌دهد، سعی در حل و فصل مشکلات می‌کنیم.

او جمع خدمات ارائه شده توسط اورژانس اجتماعی را ۶ هزار و ۴۰۰ مورد در سال ۹۸ عنوان کرد.

صحاف با اشاره به اهمیت گسترش فرهنگ حقوق شهروندی در مهد‌های کودک گفت: ۷۰ درصد رشد ذهنی افراد در سنین زیر شش سالگی شکل می‌گیرد، به همین دلیل این اداره کل توجه ویژه‌ای به آموزش حقوق شهروندی در قالب بازی دارد.

او افزود: در ایام اپیدمی کووید ۱۹، مجموعا ۱۳۴ هزار خدمت در استان ارائه شده، هم چنین ۷۱ میلیارد ریال کمک نقدی و۴۳ میلیارد ریال کمک غیر نقدی در بهزیستی انجام شده است و در مجموع حدود ۶۶ هزار خانوار از خدمات این اداره استفاده کرده اند.

منبع فارس

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.