گامی موثر برای بهره برداری از پسماند خانگی

رئیس کمیسیون خدمات و محیط زیست شهری شورای اسلامی شهر یزد، از اقدامات این شورا برای تاسیس کارخانه کمپوست خبر داد.

سپنتا نیکنام، رئیس کمیسیون خدمات و محیط زیست شهری شورای اسلامی شهر یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، گفت: این کمیسیون تلاش کرده تا موضوعات محیط زیستی را در محوریت امور قرار دهد و مدیریت پسماند از شاخص‌ترین کار‌ها در حوزه محیط زیست شهری است.

او افزود: روزانه بیش از ٣٠٠ تن زباله در شهر یزد بدون هیچگونه پردازشی دفن می‌شود، و همین دلیل موجب شد تا شورای شهر احداث کارخانه کمپوست در سال جاری را در دستور کار قرار داده و تلاش کند تا کارخانه مذکور در سال آینده به بهره برداری برسد.

نیکنام با بیان این مطلب که برای مدیریت پسماند خانگی انجام سه اقدام: کاهش تولید زباله، تفکیک زباله از مبدأ و پردازش زباله در مقصد ضروری است، اظهار داشت: به منظور کاهش تولید زباله، شهر یزد به دو بخش تقسیم شده و ٢ پیمانکار مسئول جمع آوری زباله خشک هستند در حالی که پیش از این یک پیمان کار این وظیفه را بر عهده داشت.

او  افزود: رقابت دو پیمان کار سبب کاهش تولید زباله خشک در مبدأ شده و هر چند این کار برای شورای شهر هزینه بر بوده، اما برای حفاظت از محیط زیست ضروری است.

رئیس کمیسیون خدمات و محیط زیست شهری شورای اسلامی شهر یزد، درباره تفکیک زباله در مبدأ بیان داشت: کمیسیون خدمات شهری اپلیکیشنی را برنامه ریزی کرده و شهروندان می‌توانند از این پس زباله خشک خود را به این سامانه بفروشند.

نیکنام ادامه داد: این کار اقدامی فرهنگی و در جهت اقتصاد خانواده بوده، امید است مورد استقبال شهروندان قرار گیرد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری ادامه داد: با وجود همه این اقدامات همچنان میزان زباله‌ای که به مقصد می‌رسد زیاد بوده و کمیسیون خدمات و محیط زیست شهری احداث کارخانه کمپوست را در دستور کار قرار داد.

به گفته نیکنام در این کارخانه بعد از تفکیک زباله های‌تر و خشک، زباله های‌تر تبدیل به یک کود عالی برای باغ‌های شهر و فضای سبز شهری می‌شود.

نیکنام عنوان کرد: هزینه احداث این کارخانه ١۵ میلیارد تومان بوده و برای احداث این کارخانه از تجربیات کارخانه‌های کمپوست اصفهان، مشهد و قم نیز استفاده شده است.

گفتنی است پیش از این در سال ١٣٨۶ شهرداری یزد قرارداد احداث کارخانه کمپوست را با شرکت تراکتور سازی تبریز منعقد کرد، اما به دلیل نقص فنی و نقص دانش به بهره برداری نرسید.

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار