کشف آثار تاریخی در تپه اشرف

مسئول مرکز باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان از کشف یک چاه سنگی و تعداد زیادی قطعات و ظروف سفالی مربوط به دوره اسلامی و اشکانی خبر داد.

علمدار علیان مسئول مرکز باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،    پیرامون کشف این آثار اظهار داشت:در این قسمت از حریم تپه اشرف که بخش عبور لوله خط آب بود مکاتباتی با اداره آبفا داشتیم تا پروژه انتقال لوله از این قسمت متوقف شود و مقرر شد تا گمانه زنی‌های باستان شناسی انجام شود تا ببینیم وضعیت لایه‌های تاریخی به چه صورت است.

او ادامه داد: پیگیری‌های صورت گرفته در سال ۹۷ و ۹۸ منجر شد تا آقای دکتر جعفری زند را بعنوان سرپرست گروه انتخاب و به پژوهشگاه میراث فرهنگی معرفی کنیم که بعد از صدور مجوزات لازم، برنامه عملیات کاوش و نجات بخشی آثار تا امتداد خیابان مشتاق از فروردین امسال کلید خورد.

مسئول مرکز باستان شناسی میراث فرهنگی در رابطه با موارد کشف شده افزود: طی حفاری‌های صورت گرفته در مسیر حدود ۶۰۰ متر طول در امتداد خیابان مشتاق، تعداد ۶۰ گمانه پیش بینی شد تا برای شناسایی لایه‌ها حفاری انجام شود که در دو مورد از این گمانه‌ها به دو اثر برخورد کردیم.در یکی از گمانه‌ها به یک چاه سنگی برخورد کردیم که در دست مطالعه میباشد و هنوز اظهار نظر قطعی درموردش نشده است و داخل چاه یک سری قطعات و ظروف سفالی بود که عمدتا متعلق به دوره اسلامی هستند.همچنین یک خمره هم شناسایی شد که به عقیده دکتر جعفری زند مربوط به دوره اشکانی است که مراحل استحکام بخشی، روی آن توسط کارشناسان اداره کل انجام شد و هنوز در مورد آن مطالعه میشود.


علمدار علیان گفت: برنامه داریم تا این آثار را به کارگاه مرمت منتقل کنیم و آنجا بتوانیم هم خاک داخل را تخلیه کنیم و هم مراحل استحکام بخشی آثار انجام شود تا بعدا این آثار به موزه انتقال یابد.

او در پایان در رابطه با حفاظت از منطقه تپه اشرف افزود: مطالعاتی انجام شده تا اگر اعتبارات لازم تخصیص پیدا کند طرح سایت موزه را در این منطقه اجرا کنیم که در این رابطه شهرداری قول‌های مساعدی داده تا با مشارکت در این پروژه این طرح را به ثمر برسانیم و این منطقه تبدیل به موزه شود.
 
انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۷:۲۶ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
عالی