شرایط نگهداری از گل سنگی را بدانید

هیپوئستس گیاهی که به دلیل شکل ظاهر و لکه‌های فراوانی که بر روی برگ‌های آن وجود دارد به گیاه سنگی نیز معروف است.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، هیپوئستس گیاهی است که به دلیل شکل ظاهر و لکه‌های فراوانی که دارد به آن گیاه خالخالی یا گل سنگ نیز می‌گویند، هیپو ئستس گیاهی علفی است که همانند یک بوته کوچک رشد می‌کند و طرح‌های رنگین برگهایش، آن را به گیاهی جذاب و دوست داشتنی تبدیل کرده است. اندازه و رنگ لکه‌های موجود بر روی برگ نمونه‌هایی از این گیاه که به عنوان گیاه زینتی مورد استفاده قرار می‌گیرند بسیار متنوع هستند.

شرایط پرورش هیپوئستس

خاک: خاک غنی با زهکش مناسب و خوب (لیمونی و کمپوست خاک) برای این گیاه نیاز است (یک قسمت تورب، یک قسمت خاک برگ پوسیده و یک قسمت ماسه) از جمله خاک‌هایی که می‌توان استفاده، اگر ریشه‌های گیاه از خاک بیرون زده باشد سریعاً گلدان گل را تعویض کنید. کود مورد استفاده در گیاه را باید هر ۱۴ روز یکبار و به میزان یک گرم در لیتر در ۶ ماه ابتدایی سال به خاک اضافه کرد. کود‌های ازته، مثل کود‌های آپارتمانی باعث از بین رفتن قسمت‌های رنگی وسبز شدن برگ‌ها می‌شود.

نور: نور زیاد باعث شادابی گیاه و زیبایی برگ‌ها می‌گردد. البته فراموش نشود که این نور بایستی غیر مستقیم به گل بتابد، زیرا تابش مستقیم برگ‌ها را می‌سوزاند. نور کم نیز باعث از بین رفتن نقاط و خال‌های صورتی روی برگ شده و کم کم برگ به رنگ سبز تغییر رنگ خواهد داد. بهترین مکان برای نگهداری گل سنک در کنار پنجره است.

دما: سرما باعث از بین رفتن لکه‌های صورتی روی برگ‌ها می‌شود. دمای روز ۲۹-۲۴ درجه سانتی‌گراد و دمای شب ۲۳-۲۱ درجه سانتی‌گراد برای این گیاه مناسب است. دما نباید به زیر ۱۳ درجه سانتی‌گراد برسد. دمای مناسب از عوامل تاثیر گذار در نگهداری گل سنگ است.

رطوبت: این گیاه دوست‌دار رطوبت بالاست. شما می‌توانید در زیر گلدان ظرفی تعبیه کرده (بزرگتر از گلدان) و داخل آن را سنگ ریزه بریزید و تا نیمه از آب پر کنید. با استفاده از این روش رطوبت گیاه تامین خواهد شد. در هنگام استفاده از آب، از آب ولرم (۲۵ درجه) بهره ببرید. آب سرد باعث ریزش برگ‌ها و کم رنگ شدن شان می‌شود. هیپوئستس در تابستان نیازمند نم و رطوبت است و در زمستان کمتر احتیاج به رطوبت دارد. آبیاری این گیاه در تابستان ۳ بار در هفته و در زمستان یکبار در هفته است. از آبیاری بیش از حد به گل سنگ خودداری کنید، زیرا باعث زرد شدن برگ‌ها می‌شود.

روش‌های تکثیر گیاه هیپوئستس
برای کشت بذر گیاه بهتر است که در ابتدا بذر مورد نظر را مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت در آب ولرم قرار دهید و سپس در داخل یک گلدان یا سینی بذر در عمق ۰٫۵ سانتیمتر کشت شود. بستر کشت بذر گیاه باید مخلوطی از پیت ماس و پرلیت باشد. درصورت استفاده از خاک یا بستر‌های دیگر درصد جوانه‌زنی کاهش می‌یابد و در مواردی موجب عدم سبز شدن بذر‌ها می‌شود. از اواسط تا اواخر بهار، بذر‌ها را به صورت پراکنده بکارید ودر دمای ۲۰ تا ۲۳ درجه سانتیگراد قرار دهید.

زمان کشت بهتر است که بستر کشت از نور مستقیم خورشید دور باشد. بهترین زمان کشت بهار و تابستان است. توجه کنید برای آماده سازی گیاه جهت کاشت در فضای باز در حدود ۱۲-۱۰ هفته قبل از آخرین سرمای بهاره بذر‌ها باید کاشته شوند.

کشیدن یک لایه پلاستیک شفاف بر روی بستر کاشت بذر‌ها به حفظ رطوبت هوا و در نتیجه جوانه زنی بهتر بذر‌ها کمک خواهد کرد. بذر‌ها در طی دو هفته شروع به جوانه زدن کرده و زمانی‌که نهال‌های بذری به اندازه کافی بزرگ شدند، آن‌را بیرون آورید و در گلدانی با قطر دهانه ۷ یا ۸ سانتی متر حاوی کمپوست گلدان بکارید.

بیشتر بخوانید:

گیاه موچسب در گلدان رشد نمی کند

گل هوستا، زیباترین گیاه همیشه سبز

سیسوس، این گیاه کم توقع را بهتر بشناسید

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار