۷۰ تا ۸۰ درصد نمونه‌های کرونا در بوشهر مثبت شدند/ ادامه سیر صعودی کرونا

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: در روز‌های اخیر به موازات افزایش میزان نمونه‌گیری به طور تقریبی بین ۷۰ تا ۸۰ درصد نمونه‌های آزمایش شده مثبت بوده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، عبدالمحمد خواجه ئیان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در نشست شورای اطلاع رسانی استان بیان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد ۴۰ درصد کل موارد مثبت بیماری در استان، این هفته شناسایی شده‌است.

او بیان کرد: در روز‌های اخیر به موازات افزایش میزان نمونه‌گیری به طور تقریبی بین ۷۰ تا ۸۰ درصد نمونه‌های آزمایش شده مثبت بوده که این موضوع نشان می‌دهد گردش ویروس در استان شدت گرفته‌است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ادامه داد: براساس بررسی‌های آماری که از موارد مبتلا به ویروس کرونا انجام گرفته، ۸۰ درصد افراد بدون مشکل دوره بیماری را سپری می‌کنند و ۲۰ درصد موارد ممکن است نیاز به بستری در بیمارستان‌ها پیدا کنند و از این جمعیت ممکن است ۵ درصد در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شوند.

سیر صعودی کرونا در بوشهر ادامه دارد

خواجه‌‍‌ئیان گفت: به نظر می‌رسد هنوز به نقطه اوج بیماری در استان بوشهر نرسیده‌ایم و با توجه به اینکه از چند هفته گذشته تاکنون موارد ارجاع و بستری در بیمارستان‌ها افزایش یافته می‌توان نتیجه گرفت که سیر صعودی بیماری در استان ادامه دارد.

او عنوان کرد: هرچند بوشهر جزء آخرین استان‌های درگیر با ویروس کرونا بود و با همکاری مردم و بازاریان و سایر صنف‌ها خیلی خوب عمل شد، اما با کاهش شیوع بیماری در انتهای موج اول این تصور در عموم ایجاد شد که داستان کرونا تمام شده‌است و به همین دلیل هشدار‌ها با بی توجهی روبه‌رو شد.

رئیس مرکز بهداشت استان بوشهر افزود: رعایت نکردن فاصله‌گذاری اجتماعی، مجاورت و ارتباطات وسیع با استان‌های دارای شرایط بحرانی و سایر عوامل دیگر از جمله علت‌های شیوع ویروس کرونا در استان بوشهر است به نحوی که تاکنون نیز با وجود همه هشدارها، اما همچنان شاهد رفتار‌های مخاطره آمیز و خروج بی مورد مردم از خانه هستیم.

خواجه‌ئیان با اشاره به ادامه روند بیماریابی در استان بوشهر ادامه داد: با توجه به میزان زیاد نمونه‌های گرفته شده آزمایشگاه تشخیصی پی سی آر در این استان دیگر پاسخگو نیست به همین دلیل براساس سیاست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از دو روز گذشته تنها از گروه‌های آسیب پذیر جامعه نمونه‌گیری می‌شود و از نمونه گیری سایر افراد صرف نظر شده‌است.

تلاش برای ایجاد آزمایشگاه‌های جدید

او افزود: هرچند روند برپایی آزمایشگاه به ویژه آزمایشگاه تشخیصی پی سی آر بسیار سخت است، اما تلاش استان بوشهر مبنی بر راه‌اندازی آزمایشگاه تشخیصی در شهر برازجان و منطقه جنوب استان ادامه دارد و به زودی آزمایشگاه برازجان شروع به کار خواهد کرد.

بیمارستان‌ها تا کنون پاسخگو بوده‌اند اما ...

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر درباره ظرفیت بیمارستان‌ها نیز بیان کرد: با همت همکاران حوزه درمان تاکنون در بخش درمان کمبود نداشته‌ایم، اما ظرفیت بیمارستان‌ها نامحدود نیست واگر به هشدار‌ها توجه نشود و تجمع‌ها، جشن‌ها، و مراسم ادامه یابد ممکن است شرایط به گونه‌ای پیش برود که این ظرفیت جوابگو نباشد.

خواجه‌ئیان تاکید کرد: با توجه به روند افزایش شیوع ویروس کرونا در این استان باید پیش بینی‌های لازم انجام شود تا در زمان بحران غافل‌گیر نشویم.

او گفت: استان بوشهر در زمینه تامین وسایل حفاظت فردی مشکلی ندارد و همه امکانات در دسترس است.

نکات بهداشتی رعایت شود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از اداره‌ها، واحدهای صنفی، موسسه‌های اقتصادی و هر مکانی که باعث تجمع می‌شود خواست که تا حد امکان با ارائه خدمات غیر حضوری از گردش بیماری پیشگیری کنند.

او بیان کرد: بیماری کرونا وجود دارد پس مردم برای حفظ سلامتی خود و خانواده از برگزاری مراسم، میهمانی‌ها و دورهمی‌ها خودداری و در زمان خروج از منزل و یا حضور در مجاورت دیگران ضمن رعایت فاصله مناسب از ماسک استفاده کنند.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.