به بهانه گرامیداشت ۱۷ژوئن روزجهانی مقابله با بیابان زایی

بیابان یک بیوم (سرزمین) یا یک نوع اکوسیستم است که بطور طبیعی در زمره‌ی بیوم‌های کلان کره زمین به شمار می‌آید.

صفری مسئول روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ گفت : بیابان به سرزمین‌های خشک وکم باران در جغرافیای کره زمین گفته می‌شودکه به خاطر بارندگی کم سالیانه دارای پوشش گیاهی کم است.

او گفت : بیابان زایی desrtification پدیده‌ای است که در اثر عملکرد نادرست انسان در طبیعت پدید می‌آید. یکی از شیوه‌های تخریب خاک در مناطق خشک، نیمه خشک وکم رطوبت است بر اثر عوامل مختلف از جمله تغییر آب وهوا وفعالیت‌های انسانی اتفاق می‌افتد.

صفری افزود : اما این بیابان را ما فعلا در استان کرمانشاه نداریم، ولی چند کیلومتری بیش با ما فاصله ندارد در همین استان همجوارمان استان ایلام بخش‌های بیابانی وجود دارد.

او افزود : بد نیست بدانیم بیابان چگونه زائیده می‌شود.عوامل متعددی در بروز بیابان زایی نقش دارند مانند:بهره برداری نادرست از زمین‌های کشاورزی استفاده نادرست از کود وسموم شیمیایی شخم اراضی در جهت شیب بهره برداری بی رویه از سفره‌های آب زیر زمینی که منجر به شوری آب ودر نهایت شوری خاک می‌شود چرای مفرط وبیش از حد از ظرفیت مراتع بهره برداری بی رویه از جنگل وجنگل تراشی تبدیل نابخردانه اراضی ملی به کشاورزی وسایر ساخت وساز‌ها.

صفری ادامه داد : پس بیائیم در این روز با خود عهد کنیم همه با هم این طبیعت سبز استانمان را حفظ، احیا وتوسعه دهیم.بیائید همه با هم عهد ببندیم که نسبت به طبیعت استان که هدیه الهی است بی مهری نکنیم.بیائید عاشق این سرما یه‌های الهی باشیم .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار