طی ۳۰ سال اخیر؛

زمین ۷ درجه گرم‌تر شده است

دمای جهان تا قبل از عصر صنعتی شدن ۱.۲۵ درجه بالاتر از نرمال بود، افزود: همچنین از دهه ۱۹۸۵ تا ۲۰۱۵ دمای کره زمین ۷ دهم درجه گرم‌تر شده است.

دمای زمیناحد وظیفه رئیس مرکز خشکسالی در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه بارش های تابستان قابل توجه نیست، اظهار کرد: با گذر از فصل بهار و ورود به فصل تابستان بارش قابل ملاحظه ای نداریم.

وی با اشاره به اینکه دمای جهان تا قبل از عصر صنعتی شدن ۱.۲۵ درجه بالاتر از نرمال بود، افزود: همچنین از دهه ۱۹۸۵ تا ۲۰۱۵ دمای کره زمین ۷ دهم درجه گرم تر شده است. علی رغم تعطیلی فعالیت های اقتصادی به واسطه شیوع کرونا و کاهش مصرف نفت، اما زمین به سرعت در حال گرم شدن است.

وظیفه با اشاره به اینکه دما در اغلب نقاط کشور نرمال است، بیان کرد: در منطقه شرق کشور همچون استان های سمنان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و تهران دما نرمال و گرایش به کمتر از نرمال دارد.

وظیفه ادامه داد: در مناطق جنوب غرب اعم از استان های غرب خوزستان، ایلام، کردستان و آذربایجان شرقی و غربی ۱ تا ۳ درجه دما گرم تر از نرمال است.


بیشتر بخوانید


این کارشناس سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه هوای گرم تا پایان هفته در نیمه شرقی کشور ماندگار است، بیان کرد: در مناطق جنوب غرب دما نرمال و در اغلب نقاط کشور یک تا ۳ درجه بالاتر از نرمال است.

رئیس مرکز خشکسالی ادامه داد: طی چند روز آینده در بخش های غربی سواحل شمال، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، اردبیل، بخش های شمالی کردستان و ارتفاعات غربی البرز بارش های خواهیم داشت.

وی افزود: بنابر آخرین آمار مجموع میزان بارش از ابتدای سال زراعی جدید تاکنون نسبت به دوره بلندمدت ۳۰ درصد رشد داشته است، در حالی که در استان های غرب میزان بارش ۸ تا ۱۲ درصد کمتر از نرمال و استان سیستان و بلوچستان ۷۴ درصد فراتر از نرمال بوده است.

ضیاییان در پایان تصریح کرد: مدل های اقلیمی نشان می دهد که در فصل پاییز بارش قابل ملاحظه ای نداریم.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار