کرونا، بیماری هزار چهره که همچنان جولان می‌دهد/ چگونه با این ویروس زندگی کنیم؟

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: بیماری کرونا ویروس همچنان چهره‌ای ناشناخته دارد و برای مقابله با آن باید از راهکار‌های جدی استفاده کنیم.

محمد علوی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون، دانسته هایمان را افزایش داده ایم، اما همچنان این بیماری چهره‌ای ناشناخته دارد و برای مقابله با آن باید از راهکار‌هایی استفاده کنیم که در کشور‌های دیگر تجربه شده است.

او افزود: در ابتدا همه گمان می‌کردند که بیماری کرونا مثل سایر بیماری‌ها قابل کنترل و ریشه کنی است و می‌توان آن را سرکوب کرد، اما باید بپذیریم که در حال حاضر با ویروسی درگیر هستیم که قصد ماندن دارد.

علوی با بیان اینکه قبلا اتفاقات و اپیدمی‌های مشابه‌ای در دنیا رخ داده بود و مهار شد، اظهار داشت:، ولی زمانیکه کرونا خودنمایی کرد، همه محاسبات را بهم زد و حتی سبب غافلگیر شدن سازمان بهداشت جهانی شد. ضمن اینکه مسئولان بسیاری از کشور‌ها در مقابل این بیماری غافلگیر شدند، چون جامعه بشری با این بیماری و توانایی‌های آن آشنایی نداشتند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: ویروس کرونا بخاطر قدرتی که دارد گسترش پیدا کرد و همه دنیا را درگیر کرد، پس باید زندگی روزمره را براساس ویروسی برنامه‌ریزی کنیم که وجود دارد و زمان نابودی و ریشه کنی آن مشخص نیست.

چگونه با وجود ویروس کرونا زندگی کنیم؟

او ادامه داد: با توجه به تفاسیری که از ویروس کرونا وجود دارد و همه به آن واقف هستند، می‌خواهیم هم زندگی کنیم، هم سالم باشیم. این راهکار که فروشگاه‌ها را تعطیل و محدودیت‌های شدید اعمال کنیم، در ابتدای شیوع کرونا ویروس نتیجه مثبت داشت، اما در حال حاضر استفاده از چنین روش‌هایی پاسخگو نیست، چراکه زمان مهار آن نامعلوم است و قرنطینه چند هفته و چند ماه در ابتدا نتیجه مطلوبی داشت، اما هم اکنون قابل تحمل نیست و مردم دیگر توان پذیرش این محدودیت‌ها را ندارد.

سید محمد علوی با بیان اینکه اگر بدانیم با گذشت مدتی کوتاه و معین و اعمال محدودیت ها، این بیماری مهار می‌شود، آنها را اعمال می کنیم، تصریح کرد: بنابراین باید اقداماتی صورت گیرد که علیرغم وجود بیماری، همه فعالیت‌هایی که باید انجام شود به خصوص فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی صورت گیرد و با شرایط کنونی فعالیت‌هایمان را انجام دهیم، ولی در عین حال انتقال بیمار کاهش یابد، اگر ما به دنبال راهکاری باشیم که بیماری را بطور کامل حذف کنیم و از بین ببریم، تاکنون هیچ کشوری نتوانسته و در شرایط کنونی میسر نیست.

او اذعان داشت: در حال حاضر استان خوزستان را با بعضی از استان‌ها مقایسه می‌کنند، ولی قطعاً بدانید استان‌هایی که تاکنون درگیری شدید با بیماری نداشته‌اند به ناچار این پیک را باید بگذرانند و گرفتار خواهند شد، چون این بیماری واکسن ندارد، دارو هم ندارد، افرادی در جامعه وجود دارند که به این بیماری حساس هستند و اگر تاکنون مبتلا نشده اند، به محض مواجه با آن، ابتلاء صورت می‌گیرد.

علوی اظهار کرد: استانی که آلوده می‌شود و مردمش ایمن می‌شوند، دیگر در آینده کمتر در خطر است. در حال حاضر در کشور شهر‌هایی داریم که ایمنی آن‌ها بالا رفته، چون تقریبا همه بیماری را گرفته اند، اما نمی‌خواهیم تجربه شهر‌هایی که شیوع بالایی داشتند برای ما اتفاق بیفتد، چون آن‌ها هزینه سنگینی دادند و مرگ و میر آن‌ها افزایش چشمگیری داشت.

از چه راهی برای کاهش ابتلا به کرونا استفاده کنیم؟

او بیان داشت: هدف ما این است که علیرغم اینکه نمی‌توانیم از بروز بیماری به طور مطلق و ۱۰۰ درصد جلوگیری کنیم، ولی می‌توانیم موارد بیماری را کاهش دهیم و روند بروز بیماری در جامعه به‌گونه‌ای باشد که برای ما قابل کنترل باشد و این میسر نمی‌شود مگر اینکه ما چندین روش را ابه کار ببریم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اولین و مهم‌ترین روش برای کاهش ابتلا به بیماری کووید-۱۹ را آموزش بهداشت دانست و گفت: آموزش و بالا بردن آگاهی مردم برای اینکه با این ویروس مقابله کنند نقش مهمی ایفا می‌کند. البته علیرغم اطلاع رسانی‌های گسترده از طریق تلویزیون و فضای مجازی و رسانه ها، اما همچنان آگاهی مردم در این زمینه بسیار کم است.

این مقام مسئول در تعریف آگاهی بیان کرد: آگاهی مرحله‌ای از دانش است که منجر به تغییر رفتار در مردم شود، اگر فرد اطلاعات خوبی در زمینه سیگار داشته باشد، ولی سیگار بکشد یعنی آگاهی ندارد، یعنی باور نکرده سیگار برای او ضرر دارد، پس سیگار می‌کشد، قلیون هم می‌کشد.

او در ادامه افزود: آموزش وظیفه یک ارگان خاص نیست، یک وظیفه عمومی است و همه دستگاه‌ها و رسانه‌ها باید وارد عمل شوند، ممکن است یک ارگان خاص محتوای آموزشی را فراهم نماید، ولی ارائه آن به عهده همه است. مسئولان مربوطه در صنوف و ارگان‌ها باید این آموزش را به کارکنان خود منتقل نمایند.

سید محمد علوی دومین اقدام را بیماریابی عنوان کرد و ادامه داد: این کار به عهده بهداشت است، ولی سایر ارگان‌ها در پیدا کردن بیماران، انجام تست، درمان و پیگیری پس از بستری بیماران و پیگیری موارد تماس با آن‌ها از وظایف ذاتی همکاری می‌کنند، ولی در مرحله ردیابی موارد تماس خیلی به همکاری سایر ارگان‌ها نیاز داریم. نظام بهداشت یک سیستم گزارش دهی و گزارش گیری و جمع آوری اطلاعات دارد که همه این‌ها می‌تواند با استفاده از ظرفیت صنوف مختلف تقویت شود.

ایزوله و قرنطینه فرد کرونایی نقش مهمی ایفا می‌کند

او اظهار داشت: قرنطینه و ایزوله کردن راهکاری دیگر است، افرادی که در بیمارستان هستند خود به خود ایزوله می‌شوند، ولی وقتی از بیمارستان مرخص می‌شوند که در ادامه باید دوران نقاهت را بگذرانند یا افرادی که تست مثبت دارند و نیاز است در قرنطینه بمانند، در این مرحله است که هم خانواده هم صنوف می‌توانند کمک بسیار موثری داشته باشند تا افراد دوره قرنطینه یا دوره نقاهت خود را بگذرانند.

علوی اذعان داشت: در این مرحله صنوف مربوطه می‌توانند به آن‌ها اجازه ندهند تا قبل از بهبودی کامل به محل کار خود برگردند. چون افرادی که بیمار می‌شوند تا مدتی حتی پس از بهبودی و رفع علائم ظاهری هنوز ویروس را دفع می‌کنند و می‌توانند باعث آلودگی دیگران بشوند.

او تصریح کرد: فاصله گذاری اجتماعی از دیگر راهکار‌هایی است که در کاهش ابتلا به ویروس کرونا نقش ایفا می‌کند، فاصله‌ای که باید حفظ شود، حدود ۲ متر است حتی برای مواردی که بیماری را گرفته و بهبود یافته اند. نکته خیلی مهم دیگری که باید رعایت شود فرهنگ استفاده از ماسک نیز اقدامی بسیار مهم است که باید انجام شود، البته تاکید بر استفاده از ماسک‌های استاندارد صنعتی برای مردم عادی نیست، بلکه ماسک‌های پارچه‌ای چند لایه که در منزل تهیه می‌شود یا چفیه هم کفایت می‌کند.

بینی، مهم ترین راه انتقال کرونا

به گفته علوی، پوشاندن دهان و بینی در مراکز عمومی خصوصاً بینی که مهم‌ترین راه انتقال است، برای حفظ سلامت بسیار ضروری محسوب می‌شود، چرا که مهم‌ترین راه ورود و خروج ویروس از بدن، بینی است که حتماً باید پوشانده شود. مجموعه این اقدامات اگر انجام شود ما می‌توانیم انتقال ویروس را کم کنیم، چراکه درحال حاضرنمی توانیم انتقال ویروس را قطع کنیم، ولی می‌توانیم انتقال را کاهش دهیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار کرد: حتی با استفاده از ماسک N۹۵ که در بیمارستان‌ها استفاده می‌شود، ۹۵ درصد جلوی انتقال ویروس گرفته می‌شود، اما ۵ درصد شانس انتقال وجود دارد، بنابراین ما باید با این پدیده‌ای که در حال اتفاق افتادن است مدارا نماییم، یعنی به گونه‌ای با این بیماری زندگی کنیم که نتواند ما را فلج کند و زندگی ما را از روال عادی خارج نکند.

سید محمد علوی بیان داشت: امیدواریم روزی برسد که یا واکسن آن تولید شود یا همه مردم در اثر ممارست با ویروس نسبت به آن ایمن شوند و خطری برای ما تلقی نشود، هم اکنون اینگونه گفته می‌شود کسانی که به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند ایمنی دارند و این ایمنی اگر در ۶۰ درصد جامعه رخ دهد، آن جامعه ایمن می‌شود حتی آن ۴۰ درصدی هم که مبتلا نشده اند ایمن خواهند شد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.