پوشش گیاهی مستعد آتش‌سوزی است

مراتع دارای پوشش گیاهی، بیشتر مستعد آتش‌سوزی هستند چراکه پوشش گیاهی آن‌ها در فصل تابستان خشک و مهار آتش آن دشوار می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ کولانی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت : آتش سوزی بقایای زمین‌های کشاورزی به‌دلیل قرابت با مراتع، یک خطر بسیار جدی محسوب می‌شود چرا که آتش برافروخته شده در آن می‌تواند به‌راحتی به مزارع و عرصه‌های طبیعی اطراف سرایت کند و مشکلات زیست محیطی و اقتصادی به‌همراه داشته باشد.

او گفت : آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی می‌تواند باعث معضلاتی از جمله نابودی میکروارگانیسم‌های خاک و حاصلخیزی خاک، افزایش میزان گاز دی اکسید کربن و اثر گلخانه‌ای در کره زمین، افزایش میزان تولید گرد و غبار، افزایش تصادفات جاده‌ای بر اثر دود گرفتگی، از بین رفتن گونه‌های گیاهی ارزشمند و درختان کهنسال، از بین رفتن تنوع‌های زیستی و به دام افتادن حیات‌وحش در شعله‌های آتش شود.

کولانی افزود : افرادی که برای گردش وارد طبیعت می‌شوند باید از آتش افروزی در طبیعت جدا خودداری و سعی کنند مواد غذایی مورد نیاز خود مانند چای و غذا را از منزل و یا از مغازه‌ها تهیه کنند یا زغال به‌همراه خود ببرند تا مجبور به سوزاندن پوشال یا قطع تنه درختان نشوند و با رعایت نکات لازم آتش را روشن و در نهایت آن را با آب خاموش کنند و از خاموش شدن آتش اطمینان حاصل کنند.

او افزود : وسایلی مانند شیشه و فلز به دلیل اشتعال زایی نباید در طبیعت رها شوند چراکه اقلامی مانند شیشه می‌تواند گاهی مانند یک ذره‌بین عمل کند و با تابش نور خورشید موجب آتش‌سوزی گیاهان و علف‌های خشک شود.

کولانی ادامه داد : کشاورزان و صاحبان تعاونی‌های کشاورزی خصوصی با ایجاد «آتش‌بُر» در مزارع خود می‌توانند از پیشروی آتش‌ها جلوگیری کنند و کسانی‌که که امکانات کشاورزی خوبی مانند تراکتور و منبع آب دارند می‌توانند هنگام آتش‌سوزی در مراتع به کمک دیگر کشاورزان محاصره شده در آتش بشتابند.

او ادامه داد : سازمان‌های مردم نهاد و کوهنوردان نیز با فراگیری آموزش‌های ویژه اطفای حریق می‌توانند هنگام آتش سوزی در مناطق طبیعی به‌ویژه مناطق جنگلی صعب العبور و یا کوهپایه در امدادرسانی کمک کنند.

کولانی گفت : اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان صحنه از شهروندان می‌خواهد تا با مراقبت از طبیعت و جلوگیری از آتش‌سوزی مراتع با مجموعه یگان حفاظت همکاری داشته باشند و در صورت مشاهده حریق با شماره تلفن ۱۵۰۴ یگان حفاظت منابع طبیعی یا اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان صحنه به شماره ۴۸۳۳۳۱۶۸ تماس بگیرند .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.