آفت پروانه دم قهوه ای جای آتش را در نابودی جنگل های ارسباران گرفت

سال‌های قبل جنگل‌های ارسباران از دست آتش سوزی‌ها در امان نبود و امسال از دست این آفت ها در امان نیست.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، حدود یک ماه قبل آفت پروانه دم قهوه‌ای بخش فندقلو جنگل‌های ارسباران را در بر گرفت و به گفته افراد بومی حتی به مزراع و باغات اطراف هم سرایت کرد.

سال‌های قبل جنگل‌های ارسباران از دست آتش سوزی‌ها در امان نبود و امسال از دست این آفت ها.

از ماه قبل که تصاویر و اخبار هجوم آفت پروانه دم قهوه ‌ای در بخش‌های اهر و مشکین شهر جنگل‌های ارسباران منتشر شد، مسئولان منابع طبیعی اقدام به بازدید و طرح راه حل‌هایی برای کنترل این آفت کردند.

پروانه دم قهوه ای ناشناخته نیست

رستم صادقی معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی آذربایجان شرقی با تایید هجوم آفت پروانه دم قهوه‌ای در جنگل فندقلو، گفت: این آفت پارسال در پایش‌های کارشناسان در جنگل‌های ارسباران، در روستا‌های توابع شهرستان اهر دیده شد.

او افزود: با توجه به این که این آفت در مرز استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل دیده شده، در جلسات مشترک بین اداره منابع طبیعی دو استان، مقرر شد تا هر استان در محدوده خود اقدام به کنترل این آفت کند.


بیشتر بخوانید: مقابله با آفت پروانه دُم قهوه‌ای در مناطق جنگلی آذربایجان شرقی


صادقی بیان داشت: با توجه به اینکه این منطقه جنگلی یک اکو سیستم طبیعی است نمی‌توان سمپاشی کرد و فقط از روش‌های طبیعی مثل محلول پاشی می‌توان بهره برد.

او درباره نابود نشدن کلی این آفت گفت: این آفت چهار مرحله زندگی دارد که عبارتند از "تخم، لارو، شفیره و حشره کامل" که فقط در دو مرحله اول می‌توان با این آفت مبارزه کرد، در حالی که حالا به مرحله سوم رسیده و بدون تغذیه، پراکنده است و نمی‌توان با آن مبارزه کرد.

آفت جنگل های ارسباران

میزان خسارات پروانه دم قهوه ای

صادقی بیان داشت: امسال با اقداماتی نظیر محلول پاشی به درختان و منابع تغذیه لارو‌ها و جمع آوری لانه‌های زمستانی، خسارات کاهش یافته، اما اقدامات تکمیلی در پاییز نیست صورت می‌گیرد تا سال بعد خسارتی نداشته باشیم.

او گفت: در ۶۰۰ هکتار از ۳۰۰۰ هکتار از جنگل‌های موجود در این منطقه میزان آلودگی بالا بوده و باقی مناطق اوضاع بهتری دارند.

محمد اسدی مدیر جهاد کشاورزی اهر درباره خسارت آفت پروانه دم قهوه‌ ای به باغات و مزارع این منطقه گفت: مزارع و باغات نزدیک به جنگل‌های ارسباران هر سال از نظر آفات رصد می‌شوند.

او افزود: در نتیجه رصد سال گذشته این آفت به صورت تخم و لارو مشاهده شد که با صدور اطلاعیه کشاورزان و روستاییان را با خبر کردیم.

اسدی ادامه داد: در نتیجه برخی از کشاورزان باغات خود را هرس کرده و تخم و لاروی این آفت را از بین بردند و امسال هم باید در پائیز این کار انجام شود که کلاس‌های آموزشی هم برگذار خواهد شد.

او گفت: ۲۸ هکتار باغ و مزرعه در اطراف مناطق وجود دارد و طبیعی است آفات از جنگل به سمت باغات بروند. البته تاکنون خسارتی برای باغات نداشتند و، چون هنوز به مرحله بحرانی نرسیده است، جهاد کشاورزی وارد عمل نشده و سعی شده تا خود کشاورزان اقدامات کنترلی را انجام دهند.

پروانه دم قهوه ای

آفت پروانه دم قهوه ای چیست؟

پروانه دم قهوه‌ای، یک آفت همه چیز خوار برگ خوار است که به درختان جنگلی مثل بلوط و درختان میوه مانند درخت سیب و گیلاس هجوم می‌برد.

راه های کنترل و جلوگیری از گسترش آفت پروانه دم قهوه ای

از جمله راه‌های کنترل و جلوگیری از گسترش این آفت، استفاده از تله نوری برای جمع آوری جنس نر پروانه، کنترل بیولوژیکی و طبیعی از طریق انواع گونه‌های زنبور، مگس و عنکبوت و کنترل مکانیکی است.

با توجه به مشکلات فنی و اقتصادی به کارگیری سموم شیمیایی در اکوسیستم جنگل، بهترین راه کنترل آفت، جمع آوری مکانیکی و از بین بردن لانه‌های لاروی از اواخر پاییز و اوایل بهار است.

این راه کنترل آفت عوارض زیست محیطی نداشته و صرفه اقتصادی نسبت به سموم شیمیایی دارد و به دلیل سادگی انجام کار، تعداد زیادی از جمعیت لاروی را از بین می‌برد و در واقع هیچ خطری در اجرای آن وجود ندارد.


بیشتر بخوانید:  سم‌پاشی بهاره درختان به‌منظور مبارزه با آفات گیاهی


انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.