کدام میوه‌های تابستانی در شرایط همه گیری ویروس کرونا به ما کمک می‌کنند؟

استفاده از میوه و سبزی، یکی از راه‌های تقویت سیستم ایمنی است که ویتامین‌های مورد نیاز بدن را در شرایط همه گیری ویروس کرونا تامین می‌کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، نسرین نسیمی کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز با بیان اینکه استفاده از میوه‌ها یکی از راه‌های تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری‌ها از جمله ویروس کرونا است، در این باره اظهار کرد: با گرمتر شدن هوا و به دلیل تعریق بیشتر، نیاز بدن به آب، املاح، ویتامین‌ها و میوه‌ها در فصل تابستان بیشتر می‌شود.

او ادامه داد: همچنین با توجه به شرایط ویژه‌ای که به دنبال همه گیری ویروس کرونا به وجود آمده است، یکی از راه‌های تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده از میوه و سبزی است که ویتامین‌های موردنیاز بدن را تامین می‌کنند.

نسرین نسیمی اضافه کرد: میوه‌های رنگارنگ تابستانی، اغلب به دلیل خنک و آبدار بودن می‌توانند گزینه بسیار مناسبی برای تامین آب از دست رفته بدن به دنبال تعریق باشند.

او گفت: میوه‌ها از بهترین منابع تامین کننده انواع ویتامین ها، مواد معدنی مانند فیبر غذایی، آنتی اکسیدان، کلسیم، فسفر و پتاسیم هستند که علاوه بر تامین نیاز‌های بدن، موجب شادابی و طراوت پوست و پیشگیری از بیماری‌ها می‌شوند.

خواص برخی میوه‌های تابستانی

کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز درباره خواص برخی میوه‌های تابستانی اظهار کرد: هندوانه، یکی از اصلی‌ترین میوه‌های تابستانی است که نقش مهمی در از بین بردن عطش، تشنگی و تامین آب بدن در فصل تابستان دارد.

او با بیان اینکه هندوانه منبع خوبی از کاروتنوئیدها، ویتامین‌های A، B و C، پکتین، و پتاسیم است، افزود: این میوه علاوه بر هیدراته نگه داشتن بدن و پیشگیری از گرمازدگی، در بهبود سلامت قلب و کلیه ها، پیشگیری از سرطان، کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو، شادابی و سلامت پوست و مو نیز تاثیر مثبتی دارد.

نسرین نسیمی با اشاره به اینکه طالبی از دیگر میوه‌های تابستانی است، ادامه داد: طالبی، علاوه بر تامین آب بدن، یک منبع غنی از ویتامین‌ها و مواد مغذی بدن مانند ویتامین A، B ۶، و فیبر است.

کدام میوه‌های تابستانی در شرایط همه گیری ویروس کرونا به ما کمک می‌کنند؟

او اظهار کرد: از خواص مفید این میوه می‌توان به بهبود سلامت قلب و دستگاه گوارش، تقویت ایمنی، شادابی پوست و کاهش استرس و مشکل بی خوابی اشاره کرد.

کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز با اشاره به اینکه خربزه میوه دیگر در فصل تابستان است، افزود: این میوه شیرین و لذیذ علاوه بر تامین ویتامین‌های A، B ۱ و C، منبع غنی از پتاسیم و فسفر است و می‌تواند به تنظیم فشار خون، درمان عفونت‌های ادراری و همچنین دفع و خنثی سازی سموم از بدن موثر باشد.

او درباره میوه تابستانی گیلاس بیان کرد: این میوه آبدار و خوش طعم در رنگ‌های زرد، قرمز یا سیاه منبع خوبی از ویتامین C است.
نسرین نسیمی اضافه کرد: گیلاس به دلیل مقادیر بالای فیبر، سیستم گوارشی را تقویت می‌کند و باعث بایین آوردن کلسترول خون می‌شود.

او گفت: از دیگر خواص این میوه می‌توان به خون سازی، بهبود سلامت قلب، تقویت حافظه و جلوگیری از آلزایمر، بهبود کیفیت خواب و پیشگیری از سرطان اشاره کرد.

کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز با اشاره به میوه تابستانی هلو ادامه داد: این میوه منبع غنی از ویتامین‌های گروه B، C و A و نیز مواد معدنی کلســیم، آهن، فسفر، پتاسیم و سدیم است، به طوری که مصرف یک هلوی متوسط، ۳۴ میلی گرم از نیاز روزانه ویتامین C را تامین می‌کند.

او تصریح کرد: همچنین این میوه، سرشار از سایر آنتی اکسیدان‌های طبیعی است که احتمالا می‌توانند در پیشگیری از سرطان موثر باشند و به دلیل فیبر بالا، در بهبود هضم غذا و درمان یبوست نقش دارد.

نسرین نسیمی بیان کرد: از دیگر فواید احتمالی هلو برای بدن می‌توان به کاهش فشارخون و سطح کلسترول خون، تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود بینایی، سلامت دندان‌ها و بهبود کارکرد کلیه‌ها اشاره کرد.

او درباره میوه تابستانی زردآلو گفت: این میوه منبع غنی از ویتامین C، پتاسیم، آهن، فیبر و بتاکاروتن است.

کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز اظهار کرد: مواد مغذی موجود در این میوه، می‌توانند نقش مهمی در حفظ سلامت قلب و چشم، پیشگیری از سرطان، بهبود کم خونی و بیماری‌های پوستی داشته باشد.

او تصریح کرد: زردآلو به دلیل داشتن پتاسیم بالا، علاوه بر تاثیری که می‌تواند بر کاهش فشار خون داشته باشد، می‌تواند به عنوان یک انتخاب خوب غذایی در سالمندانی که دچار افسردگی و گیجی ناشی از فقدان پتاسیم در رژیم غذایی هستند، مطرح شود.

نسرین نسیمی بیان کرد: همچنین زردآلوی خشک شده برای افراد مبتلا به احتباس ادراری، سوء هاضمه و یبوست بسیار مناسب است.

او ادامه داد: نکته مهم این است که در حال حاضر به دلیل شیوع گسترده کرونا در جهان، نحوه شستن و ضدعفونی کردن میوه و سبزی‌ها بیش از گذشته حائز اهمیت است و از این رو تاکید می‌شود همه پروتکل‌های بهداشتی در هنگام خرید و شست و شوی میوه‌ها رعایت شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار