حضرت معصومه (س)، جلوه‌ای از عصمت و طهارت اهل بیت (ع)

پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: حضرت فاطمه معصومه (س) نمونه بارزی از عصمت و طهارت اهل بیت (ع) است و احادیث زیادی از بندگی متواضعانه ایشان آورده شده است.

محمدرضا سلمانی عبیات پژوهشگر تاریخ اسلام در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: اهل بیت (ع) عصمت و طهارت در طول تاریخ در زمان‌های سخت و دشواری و با دشمنی‌های متعددی از سوی خلفای بنی امیه و بنی عباس مواجه شدند.

او با بیان اینکه همواره فرزندان آل محمد (ص) در زندگانی خود با جور ظالمان و خلفای زمان مواجه بودند، افزود: حضرت معصومه (س) نیز سختی‌های زیادی را تحمل کرد و جایگاه ویژه‌ای نزد اهل بیت (ع) دارد و نمونه بارزی از عابده‌ای خاص در پیشگاه خداوند است.  

سلمانی عبیات از هارون الرشید بعنوان یکی از شخصیت‌هایی که به شدت با اهل بیت (ع) دشمنی داشت نام برد و اظهار داشت: گرچه یک دولت عباسی در دوره این خلیفه به اوج اقتدار سیاسی-اجتماعی و نظامی خود رسید، اما این تخاصم و دشمنی با امام کاظم (ع) باعث شد که سال‌های سال آن خلیفه ملعون ایشان را در زندان نگه داشته و شیعیان را از دسترسی به آن امام همام بازدارد.

پژوهشگر تاریخ اسلام بیان کرد: نه تنها روش هارون الرشید را پسرش مأمون عباسی در زمان خلافت خود ادامه داد، بلکه بر شدت آن افزود و گرچه که او در ابتدا با این شعار که می‌خواهد حکومت را به فرزندان حضرت فاطمه (س) برگرداند آغاز کرد، اما همه این شعار‌ها تنها وسیله‌ای برای ساکت کردن جنبش‌های شیعی قلمداد می‌شد.

او ادامه داد: سیاست مامون در بازگرداندن امام رضا علیه السلام به شهر طوس و دور کردن ایشان از مرکز شیعیان یعنی مدینه با هدف تحت نظر داشتن آن امام همام موجب انتشار گسترده فرزندان امام موسی کاظم (ع) در سرزمین ایران شد و یکی از مهم‌ترین فرزندان ایشان حضرت کریمه اهل بیت فاطمه معصومه (س) است که فرزند، ولی خدا بود و از این جهت مورد توجه همه حضرات معصومین و امامزادگان قرار داشت.

این نویسنده تاریخ شیعه اظهار کرد: خروج امام علی بن موسی الرضا (ع) از مدینه و استقرار آن امام در شهر طوس با فشاری که مأمون در لزوم انجام این اقدام داشت حالتی از نگرانی و ناراحتی را در میان شیعیان و به ویژه آل ابیطالب در مدینه ایجاد کرد و بسیاری از فرزندان ایشان در بیان امام به شهر‌های مختلف ایران به قصد عزیمت به طوس حرکت کردند و یکی از آنان حضرت فاطمه معصومه (س) است.

محمدرضا سلمانی عبیات اضافه کرد: حضرت فاطمه معصومه (س) در شهر مدینه منوره و در اول ذیقعده سال ۱۷۳ به دنیا آمد و در خانه امام موسی کاظم (ع) بزرگ شد و با نور اهل بیت (ع) و هدایت، علوم ، معرفت ، علم و آشنایی با سنت رسول خدا پرورش یافت .

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.