پیوند مغز استخوان ۶۸ بیمار در طول یک سال گذشته در تبریز

 رئیس بخش پیوند مغز استخوان بیمارستان امام رضا (ع) تبریز گفت:در سال گذشته ۶۸ بیمار در مرکز پیوند مغز استخوان تبریز پیوند شده‌اند که ۱۴ مورد آن، از نوع پیوند آلوژن بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز،  نجاتی رئیس بخش پیوند مغز استخوان بیمارستان امام رضا (ع) تبریز و فوق تخصص خون و انکولوژی گفت: با وجود محدودیت‌هایی که شیوع بیماری کرونا ایجاد کرد، در سال گذشته ۶۸ بیمار در مرکز پیوند مغز استخوان تبریز پیوند شده‌اند که ۱۴ مورد آن، از نوع پیوند آلوژن بوده است.

 نجاتی گفت: بخش پیوند مغز استخوان تبریز در مرکز آموزشی درمانی شهید قاضی این شهر از سال ۹۴ افتتاح شده و خوشبختانه با حمایت‌های دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تمامی انواع پیوند‌های مغز استخوان از نوع سازگار و نیمه سازگار و سخت‌ترین نوع پیوند‌ها با موفقیت بالا در این مرکز انجام می‌شود.

او افزود: این مرکز علاوه بر بیماران آذربایجان شرقی، پاسخگوی نیاز‌های بیماران شمال غرب کشور شامل استان‌های اردبیل، ارومیه، استان‌های زنجان و قزوین نیز است.

او گفت: در ابتدا در این مرکز فقط پیوند اتولوگ انجام می‌شد و به تدریج پیوند آلوژن نیز در مرکز پیوند مغز استخوان انجام شد، سیستم HLA نیز به دنبال انجام پیوند، برای جستجوی افراد سازگار و نیمه سازگار و فامیل و غیر فامیل راه اندازی شد.

نجاتی از تداوم عمل پیوند مغز استخوان در شرایط کرونایی خبر داد و گفت: تمامی شش تخت موجود در مرکز پیوند مغز استخوان بیمارستان شهید قاضی تبریز پر بوده و بیماران در لیست انتظار و آماده پیوند هستند. انجام پیوند عمل پیوند مغز و استخوان هم برای دانشگاه علوم پزشکی تبریز و هم برای بیماران مزایای بسیاری دارد.

او افزود: قبل از افتتاح بخش پیوند مغز استخوان بیماران ما مجبور به مراجعه به تهران و سپری کردن اوقات زیادی در آن شهر و ماندن در چادر‌ها بودند. اکنون میزان مرگ و میر و عود بیماری در استان ما نیز با استاندارد‌های سطح کشور برابری می‌کند.

منبع ایسنا

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار