برنامه‌های دهه کرامت به صورت مجازی در سیستان و بلوچستان اجرا می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا برنامه‌های فرهنگی و هنری دهه کرامت به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، حسین مسگرانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت اعلام برنامه‌ها و جشن‌های دهه کرامت در سیستان و بلوچستان  گفت: امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا برنامه‌های فرهنگی و هنری دهه کرامت و روز قلم در شهر‌های وضعیت قرمز این استان به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

حسین مسگرانی  اظهارداشت: مقرر شده بود برنامه‌های فرهنگی و هنری به مناسبت این ایام در برخی مساجد و شهر‌های استان برپا شود، اما با توجه به مصوبه جدید ستاد مقابله با کرونا امکان برگزاری این برنامه‌ها با حضور مردم لغو شد.

او  گفت: این برنامه‌ها در شهر‌های قرمز به صورت مجازی و در شهر‌های سفید سیستان و بلوچستان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی برگزار خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان افزود: انتظار داریم با توجه به نامگذاری این ایام به نام امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) نهاد‌های دولتی و عمومی با استفاده از ظرفیت‌های خود نسبت به برگزاری برنامه‌های ویژه دهه کرامت اقدام کنند.

او  بیان کرد: مقرر شده بود برنامه‌هایی با رویکرد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و با هدف ایجاد شرایط شاد و فرهنگی در سراوان برگزار شود که این برنامه‌ها نیز ضبط و از طریق فضای مجازی پخش و داوری خواهد شد.

مسگرانی به برنامه‌های روز قلم که ۱۴ تیر برگزار می‌شود نیز اشاره کرد و گفت: مقرر شده به مناسبت بزرگداشت این روز از اهالی قلم، پژوهشگران، نویسندگان و شخصیت‌های فرهنگی و هنری که آثارشان منتشر شده تقدیر و آثار آن‌ها در محل مجتمع فرهنگی هنری زاهدان به نمایش گذاشته شود.

او افزود: برگزاری نشست‌هایی با رعایت پروتکل‌های اجتماعی با حضور شخصیت‌های فرهنگی، تجلیل از مفاخر، نشست‌های کارگاهی برای نویسندگان، اندیشمندان و اصحاب علم و دانش با محوریت ادبیات بومی و ضبط و نمایش آن از طریق فضای مجازی از دیگر برنامه‌های این اداره‌کل به مناسبت روز قلم است.

مسوول دبیرخانه کانون فرهنگی، هنری مساجد سیستان و بلوچستان نیز در این نشست اظهارداشت: شورای جشن‌های مردمی دهه کرامت با همکاری حدود ۲۰ دستگاه و نهاد در استان راه‌اندازی شده و هر سال این جشن‌ها مبتنی بر حضور مردم بود، اما امسال به دلیل شیوع کرونا و سلامت مردم متفاوت‌تر از سال‌های گذشته برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام مهدی پودینه گفت: هر سال در سیستان و بلوچستان میزبان سفیران کریمه بودیم که امسال شرایط برای اجرای این طرح مهیا نیست و محور برنامه‌ها براساس فضای مجازی است.

او  افزود: جشن دختران آفتاب نیز که هرسال در استان برپا می‌شد، امسال تحت عنوان "فدای دخترم" برگزار که در قالب آن خانواده‌ها می‌توانند تصاویر برگزاری جشن روز دختر را برای این کانون ارسال کنند که در نهایت از برگزیده‌ها با همکاری آستان مقدس حرم حضرت معصومه (س) تجلیل خواهد شد.

مسوول دبیرخانه کانون فرهنگی، هنری مساجد سیستان و بلوچستان بیان کرد: همچنین مقرر شد به مناسبت دهه کرامت برنامه «نذر شادی» نیز اجرا شود که براساس آن ۳۰۰ مغازه از صنوف مختلف تخفیف‌هایی را در حد توان خود به مردم ارائه می‌دهند.

او  ادامه داد: به منظور اینکه چراغ مسجد حضرت معصومه (س) در روز ولادت آن حضرت خاموش نباشد، امسال برنامه‌ای با همکاری صدا و سیما به صورت ضبط تلویزیونی و بدون حضور مردم انجام شد که همزمان با تولد امام رضا (ع) نیز در مساجدی که به نام آن حضرت مزین شده، نیز همین برنامه ضبط ضبط و اجرا خواهد شد.

حجت الاسلام پودینه خاطرنشان کرد: آذین بندی مساجد، توزیع بسته‌های معیشتی و کمک مومنانه به مستضعفین، طبخ و توزیع هزار پرس غذا بین نیازمندان به جای برگزاری جشن و مسابقه کتابخوانی با موضوع ولادت امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) از دیگر برنامه‌های دهه کرامت در سیستان و بلوچستان است.

معاون فرهنگی و مطبوعاتی ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان نیز در این نشست اظهار داشت: با توجه به ویروس کرونا و شرایط حاکم بر جامعه و با وجود برنامهریزی‌ها مبنی بر اجرای برنامه در فضای باز، طبق دستور ستاد مقابله با کرونا نحوه برگزاری برنامه‌ها تغییر کرد.

مرتضی سلطان نژاد گفت: روز‌های ۱۲ و ۱۳ تیر به صورت زنده در فضای مجازی برنامه‌هایی در بخش‌های موسیقی، اجرای سرود، طنز، شعرخوانی و مسابقه بعد از نماز مغرب و عشا برگزار خواهد شد.

او افزود: با توجه به اینکه پنج دوره شاهد برگزاری جشنواره گرافیک رضوی بودیم، امسال آثار منتخب در قالب بنر در معابر پرتردد نصب و نمایش ۳۰ اثر با این محوریت در استانداری برگزار و همچنین نمایشگاهی از آثار منتخب ارسالی طی این پنج دوره برپا می‌شود.

معاون هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان نیز در این نشست بیان کرد: به مناسبت دهه کرامت مانند نیمه شعبان در مجتمع‌های مسکونی برنامه‌های شادی برگزار می‌شود که خانواده‌ها میت‌وانند از بالکن یا پشت پنجره منازلشان نظاره‌گر آن باشند.

نصیراحمد ملازهی گفت: مطالب و موضوعات مربوط به این ایام از کانال «فراهنگ» منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار