نیویورک تایمز: روسیه به طالبان برای کشتن نظامیان آمریکایی پیشنهاد پاداش داده است

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از برخی منابع مدعی شد یک واحد اطلاعات نظامی روسیه به شبه‌نظامیان مرتبط با طالبان برای کشتن نظامیان آمریکایی در افغانستان پاداش پیشنهاد داده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه نیویورک تایمز در مقاله‌ای نوشت: مقامات اطلاعاتی آمریکا به این نتیجه رسیده اند که یک واحد اطلاعات نظامی روسیه به صورت مخفیانه به شبه‌نظامیان مرتبط با طالبان برای کشتن نیرو‌های ائتلاف و نظامیان آمریکایی در افغانستان پاداش پیشنهاد داده است.

بنا بر این ادعا، مقامات آگاه از این موضوع اعلام کردند این اتفاق در بحبوحه گفتگو‌های صلح برای پایان دادن به جنگ طولانی در افغانستان رخ داده است.

آمریکا چند ماه پیش به این نتیجه‌گیری رسیده است که این واحد روسی که با تلاش‌های ترور و دیگر عملیات‌های پوششی در اروپا با هدف بی‌ثبات کردن غرب یا انتقام گرفتن از عهدشکن‌ها ارتباط داشته است، به صورت مخفیانه برای حملات موفقیت‌آمیز سال گذشته جایزه پیشنهاد کرده بود.

این مقامات اعلام کردند گمان می‌رود جنگجویان افراطی یا عناصر جنایی مسلحی که رابطه نزدیکی با آن‌ها دارند بخشی از این پول جایزه را جمع‌آوری کرده‌اند.

بیست آمریکایی در مبارزه در افغانستان در سال ۲۰۱۹ کشته شده اند، اما هنوز مشخص نیست کدام کشتار‌ها با تردید همراه است.

این مقامات اعلام کردند این یافته اطلاعاتی به اطلاع دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، رسیده و شورای امنیت ملی کاخ سفید اواخر مارس در نشست بین نهاد‌های خود درباره این مشکل بحث کرده است.

این مقامات آگاه گفتند مقامات رسمی فهرستی از گزینه‌های بالقوه از جمله شکایت دیپلماتیک از مسکو و درخواست توقف این اقدامات به همراه مجموعه فزاینده تحریم‌ها و واکنش‌های احتمالی دیگر را آماده کرده اند، اما کاخ سفید هنوز اجازه هیچ اقدامی را نداده است.

عملیاتی برای تحریک کشتار نظامیان آمریکایی و نظامیان دیگر ناتو، افزایش قابل توجه و تحریک‌آمیز اقدامی است که مقامات افغان و آمریکایی از آن به عنوان حمایت روسیه از طالبان سخن گفته‌اند و این برای اولین بار است که واحد جاسوسی روسیه در خصوص سازماندهی حملات به نظامیان غربی معرفی شده است.

در ادامه این مطلب آمده است: هرگونه مشارکت با طالبان که منجر به کشتار نظامیان آمریکایی شده باشد تشدید قابل توجه جنگ به اصطلاح ترکیبی روسیه علیه آمریکاست، راهبردی از دشمنان برهم‌زننده ثبات از طریق ترکیبی از چنین روش‌هایی از جمله حملات سایبری، انتشار اخبار جعلی و عملیات نظامی پوششی و قابل انکار.

دمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور روسیه، اعلام کرد کرملین از این اتهامات اطلاع ندارد. پسکوف گفت: اگر کسی آن‌ها را بیان کند ما پاسخ می‌دهیم.

سخنگوی طالبان نیز به پیام‌ها برای اظهارنظر درباره این مطلب پاسخ نداد.

سخنگوی شورای امنیت ملی، پنتاگون، وزارت امور خارجه و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) نیز از اظهارنظر در این خصوص خودداری کردند.

مقامات آگاه از این اطلاعات نیز درباره تاخیر کاخ سفید درخصوص تصمیم‌گیری درباره نحوه پاسخگویی به این گزارش اطلاعاتی درباره روسیه توضیح ندادند.

نیویورک تایمز در ادامه این یادداشت نوشت: این مقامات رسمی که خواستند نامشان فاش نشود از مباحثات داخلی و اطلاعاتی دقیق در این خصوص خبر دادند. آن‌ها اعلام کردند با این اطلاعات به مثابه اطلاعات محرمانه رفتار شده، اما دولت این هفته درباره آن جلسه توجیهی مفصلی برگزار کرده و این اطلاعات را با دولت انگلیس در میان گذاشته است؛ نیرو‌های انگلیس از جمله نیرو‌هایی هستند که گفته می‌شود هدف این حملات قرار گرفته اند.

گفته می‌شود این ارزیابی اطلاعاتی حداقل تا حدی مبتنی بر بازجویی از جنایتکاران و شبه‌نظامیان بازداشتی افغانستان است.

این مقامات رسمی ساز و کار عملیات روسیه از جمله چگونگی انتخاب اهداف یا چگونگی انتقال پول این جوایز را توضیح نداده اند. همچنین هنوز مشخص نیست آیا فعالان روس در داخل افغانستان مستقر شده اند یا با همتا‌های خود در طالبان در مکانی دیگر ملاقات کرده‌اند.

این ادعا در زمانی حساس و آشفته، تمرکز دولت ترامپ را به خودش اختصاص داده است. با اینکه مقامات رسمی اوائل امسال اطلاعاتی را جمع آوری کرده اند، این نشست بین نهاد‌های داخلی آمریکا در کاخ سفید در شرایطی برگزار شد که همه گیری ویروس کرونا به یک بحران تبدیل شده و بخش‌هایی از این کشور را به تعطیلی کشانده است.

علاوه بر این، در شرایطی که ترامپ به دنبال پیروزی مجدد در انتخابات ماه نوامبر است، او خواستار یک توافق صلح با طالبان برای پایان دادن به جنگ افغانستان است.

مقامات آمریکایی و افغان پیشتر روسیه را به تامین سلاح‌های کوچک و حمایت‌های دیگر از طالبان متهم کرده اند که مصداق فعالیت‌های برهم‌زننده ثبات است اگر چه مقامات دولتی روسیه چنین ادعا‌هایی را به عنوان «شایعات بیهوده» و بی‌اساس رد کرده است.

اگرچه نظامیان ائتلافی تابستان گذشته و اوایل پاییز با موجی از تلفات جنگی مواجه شدند، تنها تعداد بسیار اندکی از آن زمان کشته شدند. چهار نظامی آمریکایی در نبردی در اوایل ۲۰۲۰ کشته شدند، طالبان از زمان توافق فوریه، به مواضع آمریکا حمله نکرده است.

نظامیان آمریکایی نیز به شدت تحرکات شان را خارج از مقر‌های نظامی به دلیل شیوع کرونا کاهش داده اند و این امر احتمال قرار گرفتن آن‌ها را در معرض حملات کم کرده است.

در حالی که این مقامات می‌گویند به این اطلاعات درباره پیشنهاد جایزه و پاداش فعالان روسی به شبه‌نظامیان افغانستان برای کشتار آمریکایی‌ها اطمینان دارند، تردید زیادی درباره مجوز این عملیات پوششی از رده‌های بالای دولت روسیه و هدف آن وجود دارد.

برخی مقامات رسمی گمانه‌زنی کرده‌اند که روسیه احتمالا به دنبال انتقام از نیرو‌های ناتو بابت نبرد سال ۲۰۱۸ در سوریه است که در آن ارتش آمریکا، چندین نیروی حامی روسیه را که به سمت یک پایگاه مرزی آمریکایی پیشروی کرده بودند، کشتند.

مقامات رسمی همچنین پیشنهاد کرده‌اند روس‌ها احتمالا سعی کرده‌اند گفتگو‌های صلح را به منظور نگاه داشتن آمریکا در اوضاع نابسامان افغانستان، از مسیر خود خارج کنند. اما این انگیزه‌ها هنوز قطعی نیست.

مقامات رسمی آگاه از این موضوع اعلام کردند دولت عملیات واحد ۲۹۱۵۵ را ارزیابی کرده است که بازوی آژانس اطلاعات نظامی روسیه موسوم به جی. آر. یو است. این واحد نظامی با حمله مارس ۲۰۱۸ در سالیسبری انگلیس با عنصر اعصاب به سرگئی اسکریپال مرتبط است؛ اسکریپال یکی از افسران سابق همین واحد است که برای اطلاعات انگلیس کار می‌کرد و سپس خودش و دخترش به انگلیس پناهنده شدند.

مقامات اطلاعاتی غرب می‌گویند کرملین متهم است از این واحد که بیش از یک دهه فعالیت کرده است در عملیات‌هایی برای برهم زدن ثبات در غرب از طریق فعالیت‌های ترور، خرابکاری و فروپاشی استفاده کرده است. علاوه بر حمله سالیسبری در سال ۲۰۱۸، این واحد در تلاش برای کودتا در مونته نگرو در سال ۲۰۱۶ و مسموم کردن تولید کننده سلاح در بلغارستان در اوائل امسال دست دارد.

مقامات اطلاعاتی آمریکا می‌گویند واحد جی. آر. یو مرکز تلاش‌های مخفی مسکو برای مداخله در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ بوده است.

مقامات رسمی آمریکا می‌گویند در ماه‌های پیش از انتخابات، دو واحد سایبری جی. آر. یو موسوم به ۲۶۱۶۵ و ۷۴۴۵۵، سرور‌های حزب دموکرات را هک کردند و سپس از ویکیلیکس برای انتشار ارتباطات داخلی شرم‌آور استفاده کردند.

این  ادعا در شرایطی مطرح می‌شود که دونالد ترامپ اعلام کرده است از پوتین برای شرکت در نشست گروه هفت دعوت می‌کند، اما تنش‌ها بین ارتش‌های آمریکا و روسیه همچنان رو به افزایش است.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار