در سایه سکوت مسئولان؛

دغدغه‌های مردم در زمینه بهره‌مندی از جاذبه‌های طبیعی/ فروش دو منطقه گردشگری در خراسان جنوبی

نصب بنر «منطقه اختصاصی» بر درب ورودی دو منطقه گردشگری سبزرود و چهارده در خراسان جنوبی موجب اعتراض مردم شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، اگر از هر بیرجندی نام مکان‌های تفریحی شهرش را بپرسی بی‌شک چند نام، چون شوکت آباد، بند دره، بنای تاریخی مدرسه شوکتیه و آبشار چهارده در میان آن نام‌ها خواهد بود.

هر روز تعطیل و یا در ایام تابستان مناطق نام برده مملوء از جمعیتی می‌شود که دوست دارند فارغ از دغدغه‌های زندگی و مشغله‌های همیشگی ساعاتی را در این فضا‌های تفریحی در کنار خانواده خود با آسایش سپری کنند.

اما در این بین هر بار برای هر کدام از این مکان‌های تفریحی ماجرایی پیش می‌آید و یا آنگونه که باید و شاید امکانات لازم برای آن تدارک دیده نمی‌شود. به عنوان مثال بند دره سال‌ها بدون هیچ گونه امکانات و حتی یک آلاچیق ساده باقی مانده بود تا اینکه در حال حاضر با ورود استاندار خراسان‌جنوبی اتفاقات خوبی در آن منطقه در حال رقم خوردن است.

این روز‌ها نام آبشار چهارده و منطقه تفریحی روستای چهارده بر سر زبان‌ها افتاده است. روستایی که بخش زیادی از زمین‌های آن به بخش خصوصی فروخته شده است و آن طور که می‌گویند در آنجا اقامتگاه بوم‌گردی ساخته شده است.

اما جدای بحث خود روستای چهارده بیشتر مردم به قصد بازدید از آبشار از آن روستا عبور کرده و به ویژه در ایام تعطیل در فصل بهار و تابستان را در خنکای آن آبشار سپری می‌کنند.

دغدغه‌های مردم در زمینه بهره‌مندی از جاذبه‌های طبیعی/ فروش دو منطقه گردشگری در خراسان جنوبی

ماجرای درب ورودی روستای چهارده

اما این روز‌ها رفت و آمد به آن روستا و بعد از آن دیدن آبشار با مسائلی همراه است. مردمی که به قصد بازدید از آبشار قصد ورود به روستا را داشتند با یک درب بزرگ در ورودی مواجه شدند که روی بنر نصب شده در آن نوشته شده بود که «منطقه اختصاصی، لطفاً وارد نشوید».

این درب و بنر مردم دیار کویر را که با دیدن یک آبشار ساده مملوء از انرژی و شادمانی می‌شدند با سؤالات عدیده‌ای رو به رو کرد.

مگر مسئولان کجا هستند که در بیخ گوش آن‌ها زمین‌های یک منطقه گردشگری را شخصی بدون هیچ سر و صدایی بخرد و کسی متوجه نشود؟ آیا نمی‌توان اسم این کار راه ویژه خواری نامید؟ پشت پرده این خرید و فروش‌ها در مناطق سرسبز و خوش آب و هوای استان ویلا‌های لاکچری و افزایش قیمت‌ها نخواهد بود؟

اینکه زمین‌های روستا به بخش خصوصی فروخته شده، مگر راه و مسیر عمومی رفت و آمد و آبشار چهارده که برای عموم است هم فروخته شده که با چنین بنری مواجه می‌شوند و چگونه باید به خود آبشار دسترسی پیدا کنند.

پیگیری‌ها  برای بررسی موضوع موجب شد تا بنر درب ورودی منطقه گردشگری چهارده تغییر کند و نوشته شد «منطقه اختصاصی، ورود هر گونه وسایل نقلیه موتوری ممنوع است».

دغدغه‌ها همچنان ادامه دارد و این سؤال که مگر راه و مسیر به یک آبشار و جاذبه طبیعی حق عموم نیست و چرا باید برای استفاده از آن به هر شکل محدودیت اعمال شود. علت دقیق چیست؟ نگرانی‌های مردم را چه کسی باید مرتفع کند؟


بیشتر بخوانید


دغدغه‌های مردم در زمینه بهره‌مندی از جاذبه‌های طبیعی

رضا بهمنی، شهروند خراسان‌جنوبی در این زمینه  گفت: خرید و فروش زمین در هر روستا طبق ضوابط قانونی از حقوق و آزادی‌های فردی است، ولی روستایی که یک منطقه گردشگری است در زمینه فروش آن باید دقت و تأمل بیشتری می‌شد.

او ادامه‌داد: حال که این روستا حتی با نیت‌های خیرخواهانه فروخته شده است، ولی چرا مسیری که همه مردم با عبور از آن به آبشار دسترسی پیدا می‌کردند، حتی برای ماشین‌های عبوری بسته شده است. (ولو مسیر بسته شده کم و کوتاه باشد)

بهمنی اظهار کرد: مگر راه و جاده برای عموم مردم نیست، چه کسی و فردی حق دارد که عبور ماشین و وسایل نقلیه و یا مردم را از آن منع کند.

 شهروند خراسان‌جنوبی گفت: شاید عده‌ای بگویند از جایی که درب نصب شده تا خود آبشار فاصله زیادی نیست و یا حتی راه هم خیلی برای رفتن با ماشین مناسب نیست، ولی سؤال ما نفس عمل است.

منطقه گردشگری سبز رود سرایان از دیگر مناطق است که بر ورودی آن درب گذاشته شده و ورود مردم به این منطقه را با نصب تابلو ممنوع کرده اند.

منطقه دره سبزرود سرایان در ۳۵ کیلومتری شمال شهرستان سرایان یکی از محل‌های بسیار جالب و ییلاقی استان است که مجموعه آبشار‌های آن در فهرست میراث طبیعی ملی کشور به ثبت رسیده است.

فاطمه محمدی یکی از شهروندان بیرجندی که به قصد دیدن از این منطقه به سرایان سفر کرده است، گفت: قصه حصارکشی بر دور مکان‌های تفریحی استان قصه دیروز و امروز و تنها آبشار چهارده نیست.

دغدغه‌های مردم در زمینه بهره‌مندی از جاذبه‌های طبیعی/ فروش دو منطقه گردشگری در خراسان جنوبی

سبز رود سرایان و ماجرای ممنوعیت ورود

او با بیان اینکه متاسفانه مسئولان سکوت کرده اند و هیچ اطلاع رسانی در زمینه موضوعاتی که برای مناطق گردشگری رخ می‌دهد انجام نداده اند، گفت: به قصد دیدن از این منطقه گردشگری راهی سفر شدیم، اما متاسفانه به درب بسته خوردیم و با درب بزرگ و بنر «منطقه اختصاصی، لطفاً وارد نشوید» رو به رو شدیم.

محمدی با اشاره به برخی از نگرانی‌های مردم بعد از مواجه شدن با این درب‌ها و بنر‌ها یادآور شد: تکرار ویلاسازی‌های شخصی در مناطقی که از آن همه مردم است «شبیه شمال کشور» و پرداخت هزینه برای عبور و توقف در مناطق تفریحی عمومی از دغدغه‌های مردم است.

ورود مردم به منطقه چهارده مشکلی ندارد

آیا قرار است فردا و فردا‌های دیگر منطقه گردشگری دیگر نیز فروخته شود و مردم برای استفاده از چیزی که حق آنان است با شرط و شروط و باید و نباید رو به رو شوند.

حسن رمضانی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در این زمینه گفت: با بخش خصوصی که زمین‌های روستای چهارده را خریده صحبت کردیم و او گفته مانع رفت و آمد مردم نیست و تنها مانع ورود وسایل نقلیه شده است.

رمضانی با بیان اینکه طبق بررسی‌های انجام شده وی درب را نیز در محدوده ملک خود نصب کرده است، بیان‌کرد: با این حال بررسی‌های لازم صورت می‌گیرد.

او در پاسخ به این سؤال که خریدار تنها زمین‌های روستا و نه راه و معبر عمومی و نه آبشار را خریداری کرده و بنابراین نمی‌تواند ممانعت ایجاد کند، افزود: بله این درست است و موضوع پیگیری می‌شود.

نباید مانع استفاده مردم از جاذبه طبیعی در سبزرود شد

علیرضا نصرآبادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی نیز در زمینه منطقه سبز رود سرایان اظهار کرد: در آن منطقه اختلافات ملکی وجود دارد و این مشکل از طریق قانونی در حال پیگیری است.

او با اشاره به اینکه منابع طبیعی در منطقه سبزرود عملیات آبخیزداری داشته، ولی مستثنیات مردم نیز در آن منطقه وجود دارد، یادآور شد: در هر حال مالکیت زمین‌ها برای هر کسی که باشد می‌تواند از ورود غیر به ملک شخصی خود جلوگیری کند، ولی نباید مانع استفاده مردم از زمین‌های با مالکیت عمومی و همچنین آبشار موجود در سبزرود شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی درباره موضوع منطقه گردشگری چهارده نیز گفت: طبق پیگیری‌های انجام شده در حال حاضر تنها ورود وسایل نقلیه عمومی به این منطقه ممنوع است و مردم می‌توانند رفت و آمد داشته باشد.

نصرآبادی با اشاره به دغدغه‌های مردم از جمله «منطقه اختصاصی» موجود در بنر درب ورود و نگرانی بابت ویلاسازی‌های شخصی و در نهایت عدم بهره‌مندی مردم از آبشار یادآور شد: در هر حال هر اتفاقی که در نهایت رخ دهد ممانعتی برای استفاده مردم از جاذبه طبیعی موجود در چهارده نخواهد بود.

دغدغه‌های سرمایه‌گذار را درک کنیم!

او افزود: از طرف دیگر بخش خصوصی، چون در منطقه چهارده در حال ساخت و ساز است و مصالح ساختمانی در آنجا دارد تمایل دارد اقداماتی برای حفاظت و مراقبت از این مصالح به عمل آورد که یکی از آن‌ها ممنوعیت ورود وسایل نقلیه است.

محمد صادق معتمدیان استاندار خراسان‌جنوبی نیز اظهار کرد: یکی از اولویت‌ها در خراسان جنوبی توسعه بحث گردشگری و صنایع و بوم گردی‌ها است که از دو سال پیش به صورت جدی آن را پیگیری کرده‌ایم.

او با اشاره به اقداماتی که برای بهبود زیر ساخت‌های منطقه گردشگری بند دره انجام شده است، بیان‌کرد: در حال حاضر حدود هزار اثر گردشگری و تاریخی در خراسان‌جنوبی ثبت ملی شده که بسیار ارزشمند است.

استاندار خراسان‌جنوبی گفت: در زمینه منطقه گردشگری چهارده نیز دستور بازرسی به میراث فرهنگی و منابع طبیعی داده شده تا اقدام خلاف قانون و حق مردم صورت نگرفته باشد.

دغدغه‌های مردم در زمینه بهره‌مندی از جاذبه‌های طبیعی/ فروش دو منطقه گردشگری در خراسان جنوبی

جاذبه‌های طبیعی متعلق به هیچ فرد خاصی نیست

او یادآور شد: مردم هیچ‌گونه نگرانی بابت منطقه گردشگری چهارده نداشته باشند چرا که در هر صورت خود جاذبه‌های طبیعی خراسان جنوبی متعلق به هیچ فرد خاصی نیست و همه چیز بر مدار قانون خواهد بود.

هیچکس مخالف بهره‌مندی از توان بخش خصوصی در فراهم کردن زیرساخت‌ها در مناطق گردشگری استان نیست و همه می‌دانیم که توسعه و پیشرفت تنها با همکاری مردم، دولت و بخش خصوصی میسر می‌شود.

اما مردم خراسان‌جنوبی صرفاً دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی بابت سرمایه‌های طبیعی موطن خود دارند که نیازمند دیده بانی دستگاه‌های نظارتی و قضایی است همچنین آن‌ها خواستار اطلاع رسانی صحیح و به موقع هستند تا شاهد ویژه خواری و رانت در آینده در مناطق گردشگری شهر و استان خود نباشند.

 منبع : مهر

انتهای پیام / ط آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار