در گفتگو با رسانه‌های اروپایی؛

مرکل: اکنون زمان بازنگری در نقش آمریکاست

صدراعظم آلمان تصریح کرد، اروپا باید عمیقا دربارۀ جهانی بدون رهبری آمریکا فکر کند و اکنون زمان بازنگری در نقش این کشور است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در گفتگوی اختصاصی روزنامه «زود دویچه» آلمان به همراه پنج روزنامه دیگر اروپایی (شامل لوموند فرانسه، لا استامپای ایتالیا، گاردین انگلیس، لاونگوردیای اسپانیا و پولیتیکای لهستان) و درباره ریاست دوره‌ای آلمان بر اتحادیه اروپا، قانون مداری، صندوق بازیابی اقتصاد آلمان (بر اثر بحران کرونا) و نیز مناسبات اتحادیه اروپا با شرکای راهبردی‌اش به سوال خبرنگاران پاسخ گفت.

گام‌های آمریکا در مسیر جدایی از اتحادیه اروپا
خبرنگار روزنامه زود دویچه آلمان از آنگلا مرکل پرسید: آمریکا با سرعت زیادی در حال جدا کردن خویش از اروپاست. رئیس جمهور ترامپ از آلمان انتقاد دارد و در نظر دارد (هزاران) نظامی اش را از خاک آلمان بیرون بکشد. آیا شما از این مواضع آمریکا برداشت تهدیدآمیز دارید؟

مرکل گفت: ما معتقدیم که وجود اتحاد برای هر کشور عضو، یک ارزش بزرگ محسوب می‌شود. ما در آلمان، این را می‌دانیم که باید برای تقویت توانمندی نظامی‌مان، بیشتر خرج کنیم. این هزینه کرد، طی سال‌های گذشته، افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است؛ برای تقویت توانمندی‌های نظامی‌مان نیز خوب است. نیرو‌های آمریکایی مستقر در آلمان، هم مسئولیت حفاظت از آلمان و هم بخش اروپایی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را برعهده دارند و هم آنکه منافع آمریکا را تامین می‌کنند.

استقلال راهبردی اتحادیه اروپا از آمریکا
خبرنگار زود دویچه پرسید: آیا اکنون زمان استقلال راهبردی اتحادیه اروپا و برخورداری از یک حاکمیت اروپایی از طریق چتر اتمی اروپا فرا نرسیده است؟

صدراعظم آلمان گفت: برای پاسخ به این سوال به جهان، به چین یا به هند نگاه کنید! دلایل بسیار خوبی وجود دارد که همچنان به یک دفاع اشتراکی دو سوی اقیانوس اطلسی و سپرمحافظتی مشترک هسته‌ای بپردازیم. طبعا اروپا باید یک مشارکت به مراتب بزرگتر از آنچه را که در جنگ سرد داشت، بپذیرد.

صدراعظم آلمان افزود: ما در قطعیتی رشد یافته ایم که در آن، آمریکا می‌خواهد قدرت جهانی باشد. اما حالا اگر آمریکا مبتنی بر یک اراده آزاد می‌خواهد از این نقش خداحافظی کند و از آن خارج شود، به طور اساسی باید در آن تامل کنیم.

وی تصریح کرد، اروپا باید عمیقا دربارۀ جهانی بدون رهبری آمریکا فکر کند و اکنون زمان بازنگری در نقش آمریکاست.

گفتمان سازنده با روسیه
او در پاسخ به این سوال که با توجه به آنکه در شرق اروپا تهدید روسیه به شدت احساس می‌شود، به نظر شما آیا این تهدید برای آلمان، چندان اهمیتی ندارد، گفت: ما این کارزار‌های مربوط به اخبار جعلی و نادرست را می‌شناسیم. این‌ها ابزارِ به اصطلاح جنگ ترکیبیِ متعلق به زرادخانه اتمی روسیه هستند.

مرکل درباره وقوع یک قتل در منطقه «تیرگارتن» (برلین) هم گفت: این جدی‌ترین واقعه است که البته اینکه مسئولیت آن با چه کسی است در دادگاه روشن می‌شود. ما می‌دانیم که جنگ‌های ترکیبی، ابزار بی ثباتی‌اند که در واقع الگوی رفتار‌ها و کنش‌های روسیه را نمایندگی می‌کنند. از سوی دیگر، دلایل خوبی نیز مبنی بر ورود به یک گفتمان سازنده در روسیه نیز بار دیگر وجود دارد. در سوریه یا لیبی و نیز کشور‌هایی که در همسایگی مستقیم اروپا قرار دارند، نفوذ راهبردی روسیه، زیاد است. به همین خاطر برای ایجاد یک همکاری (متقابل با روسیه) همچنان در تلاشم.

رویکرد اتحادیه اروپا در گسترش همکاری با چین
مرکل در خصوص واقع گرایانه بودن یک خط مشترک (همکاری) با چین در دوران ریاست دوره‌ای آلمان بر اتحادیه اروپا که از یکم ژوئیه (یازدهم تیر ۹۹) آغاز می‌شود، نیز گفت: در حال حاضر نمی‌توانیم به علت این عالم گیری ویروسی، اجلاس سران اتحادیه اروپا با چین را طبق برنامه در سپتامبر آینده برگزار کنیم. به همین خاطر می‌خواهیم (بابت به موقع برگزار نشدن این اجلاس)، تلافی کنیم. ضمنا مدتهاست که در حال مذاکره بر روی یک توافق سرمایه گذاری (بین اتحادیه اروپا و چین) هستیم که هنوز در جایگاه درست خود واقع نشده است. باید در مورد سیاست توسعه‌ای خود در آفریقا نیز تبادل نظر کنیم. چون چین بعضا در این زمینه، مسیر‌های دیگری را می‌پیماید. همزمان مجبوریم که موضع اروپایی واحدی را در برابر چین در پیش گیریم که البته ساده هم نیست. ما باید به دنبال توسعه سیاستی باشیم که منافع و ارزش‌هایمان را منعکس کند. زیرا مراعات حقوق بشر، قانون مداری و نگرانی بابت آینده هنگ کنگ، مسائل مهمی هستند که میان ما و چین وجود دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار